Hej!

Min syrra har precis flyttat till en studentlägenhet med diskmaskin. För tillfället går sladden till diskmaskinen på ett korkat synligt över golvet. Det finns ett perilexuttag bakom spisen men det är det enda uttaget som sitter osynligt i köket. Diskmaskinen har vanlig jordad enfasstickpropp. Finns det någon liknande adapter typ denna http://www.clasohlson.com/se/Grenuttag-Övergång/Pr361082000 för perilexuttag så att man kan koppla in diskmaskinen i spisens uttag utan att förlora spisens anslutning?

Det låter inte att rekommendera, kan man inte kräva att hyresvärden installerar på korrekt sätt?

Jag vet inte. Diskmaskinen köpte hon av de tidigare hyresgästerna och de hade vad jag förstår bekostat rörmokare själv men inte tyckt det var nödvändigt att göra någon snyggare lösning för elen än den som finns nu.

Varför är det inte att rekommendera? Är 16A för lite att ha både diskmaskin och spis på? Diskmaskinen är av smal modell om det nu säger något vilken effekt den har. Jag har försökt Googla och läsa på lite om perilex för att hitta en adapter men inte blivit så mycket klokare. Jag har också sett att det finns vägguttag med både perilex och vanlig enfas. Är det något man får klämma upp själv på väggen om det nu inte finns någon adapter.

Jaha, det är en egen installation. 16 A räcker i de flesta fall, troligen har hon inte mer i huvudsäkring. Normalt brukar man lägga diskmaskinen på en egen grupp (1 säkring) och likaså spisen (3 säkringar). Man vill inte blanda en 1-fasbelastning med en 3-fasbelastning. Annars klamra en kabel från nuvarande uttag till ny, lämplig placering, normalt under diskhon? Kanske kan dra fram fler faser till nån dosa och därifrån med utanpåliggande?

En enkel lösning som medför så lite åverkan som möjligt på lägenheten är prioriterad. Om den är billig och tillåten att genomföra själv är det naturligtvis stora plus.

Om en elektriker kallas in får han avgöra vilken lösning som blir bäst.

Slugge skrev:
Jaha, det är en egen installation. 16 A räcker i de flesta fall, troligen har hon inte mer i huvudsäkring. Normalt brukar man lägga diskmaskinen på en egen grupp (1 säkring) och likaså spisen (3 säkringar).

1. Man vill inte blanda en 1-fasbelastning med en 3-fasbelastning.

2. Annars klamra en kabel från nuvarande uttag till ny, lämplig placering, normalt under diskhon?

3. Kanske kan dra fram fler faser till nån dosa och därifrån med utanpåliggande?
Härligt med trevlig och snabba svar.

1. Varför inte? Det finns ju uppenbarligen adaptrar som medger det (som den från CO som jag länkade till) även om det verkar svårt att hitta till perilex.

2. Menar du alltså bara dra en förlängningsladd från uttaget som man sätter fast på väggen?

3. Vad menar du med dra fram fler faser? Menar du att man skall ha ett nytt utanpåliggande uttag för enfas alltså? Om det finns någon lämplig dosa i närheten skulle jag kunna tänka mig att göra så men då dyker frågan upp om det är tillåtet..?

1. Jo det finns adapters, men det är inte bra för det. Nu är det dock inga stora risker vi talar om, nästintill försumbara. Det som kan hända är att det blir kortslutning i DM som löser säkringen för den fasen. Om nu spisen är en 400 V-spis, och den är påslagen, så kommer den att "backmata" den fas som säkringen löst för, fast med mindre effekt. Det kan i värsta fall orsaka brand. Så frågan är om spisen är en 230 V eller 400 V.

Jag tycker ändå att det är en bättre nödlösning än en skarvsladd över golvet, men nödlösningar talar vi inte högt om här ;).

2. Det kan återigen vara en bättre nödlösning, men Slugge menar med all säkerhet en fast installerad kabel typ EKRK, fast inkopplad bakom uttaget som matar den. Det menar jag också.

3. Om du hittar en dosa lite närmare till kan du kanske mata DM-uttaget därifrån. Men om dosan redan matar uttag och annat som gör att DM inte "får plats" (den drar ju 2 kW) så är det inte bara att koppla in sig. Då kanske det finns möjlighet att dra fram en fasledare till från centralen till denna dosa, och vidare till DM. Det blir då en tvåfasgrupp.

Om du kan beskriva förutsättningar lite mer så kan vi säkert hitta den billigaste lösningen som fortfarande är "by the book".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.