Hej
fick bra hjälp av er i tidigare tråd och har försökt läsa pålite. Behöver alltså ett 3fas handske för en hantverkares utrustning, ca 2dagar. Om jag förstått det rätt är ett alt att gå via spisen. Kan någon bekräfta att det funkar om jag köper tex denna http://www.elkatalogen.se/stickprop...term=Stickpropp+perilex,+skarvuttag+CS+416?6+

Ellerom någon av er har förslag på bättre/annat inköpsställe?

bild på spisuttaget
dålig bildkvalite men från ovan vänster, grå, röd, svart
nedan vänster, gul, grön

Följdfråga. Hantverkaren behöver antagligen huvudsäkring på 20A, funkar ovan lösning också om jag låter få en temp säkringshöjning från dagens 16?

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
olofh skrev:
Hantverkaren behöver antagligen huvudsäkring på 20A, funkar ovan lösning också om jag låter få en temp säkringshöjning från dagens 16?
Troligen inte. Tycker det ser ut som ett 16 A perilexuttag och gissningsvis är då även kabeln till uttaget godkänd för max 16 A, vilket gör det olämpligt att mata med 20 A säkring.

Oki, så då blir alternativet att en elektriker sätter upp ett 3-fas uttag vid centralen 20A kabel, men ska först höra med hantverkaren om det är krav på 20

edit. Fick tag på honom. Han kan slå av takten o köra på 16A. Tar väl bara lite längre tid..kan man ha några invädningar på spis-lösningen?rent generellt alltså, hantverkaren föreslog ju det själv så han tycker det är ok

Redigerat:
Visserligen ser spisuttaget ut att vara korrekt kopplat, men det är ingenting någon kan garantera utifrån en bild. Det finns många exempel på specialkopplade spisuttag. Mätning krävs.

Ang avsäkringen beror det på varför hantverkarna vill ha 20 A.
Om det beror på att de brukar bränna 16 A säkringar så är det klart olämpligt att utsätta spisgruppen för detta.
Det beror på hur länge de kör borren. Det borde inte handla om mer än ett par minuter? Bränner de 16 A säkringar under den tiden handlar det om strömmar kring det dubbla. Då behöver de minst ett CEE 32 A-uttag. Om de behöver länge tid än så för att ta sig igenom med en maskin på ~15 kW så har du nog hårdare väggar än riksbanken... Men det handlar kanske om ett STORT hål i väggen?

Men om de aldrig haft problem med lösta säkringar, eller bara ibland efter typ 40 minuters borrning, eller om det mest bara beror på att märkeffekten på deras borrmaskin råkar ligga på motsvarande 16-20 A så kan det vara ok som en tillfällig lösning. Spiskabeln bör helst då vara utanpåliggande.

Ser ingen nolla i uttaget?
Blir bara 400 volt, inte 230volt.

Jodå, det är en mörkgrå där uppe till vänster.

Sedan kan man ju undra varför hantverkaren inte köpt sig en övergång från Perilex till CEE, det fins färdiga för en hundring eller två. Eftersom han behöver en ny torde han även behöva en senare och behövt tidigare??

Kanske ett bra sätt att få ut ny maskin på kundens bekostnad lagom ofta? ;)

TS: Mät upp uttaget ordentligt innan saker kopplas in.

Finns bara 4 trådar. 2 fas, nolla och jord.

Tack för svaren.den är alltså en såg som ska drivas. Håltagning i betong/tegelvägg för altandörr så den kommer köras ett tag. Men som sagt, fick tag på håltagaren o han sa ok till 16A. Ska ändå komma en elektriker innan dess så kanske lika bra att få ett 3-fas uttag monterat i källaren så blir det inga bekymmer. Kan väl inte handla om ngn större kostnad?

5 trådar, titta noggrant 3 ovan 2 nedan

• Gilla
jonurb
  • Laddar…
Får man ens köra 20A i 16A hanske?

Jag har kört en del med sånn perilexadapter, funkat utan problem, jag fick låna på Cramo i samband med maskinhyra, 0kr.
Har dock gjort en egen så man slipper låna.

Hej igen.
då skulle jag bara vilja göra en priskoll hos er..
3fas uttag monterat vid centralen
jordfelsbrytqre på hela huset

Totaltpris 2500kr. För mig låter det ok, några invädningar?

Bra pris!

Pumba skrev:
Får man ens köra 20A i 16A hanske?
Nja, du kan inte förhindra det. En lekman ska kunna plugga i alla de maskiner vars stickpropp passar i uttaget. Detta innebär att apparater med en perilexstickpropp inte får belasta mer än 16 A per fas. Men det finns ju förgreningsdosor... En lekman förväntas inte summera effekten och hålla sig under vad som är tillåtet. Säkringen ska skydda mot överlast, och gör det också så länge som husmor fattar att det inte går att köra så hårt och slutar med det.

Däremot får en elinstallatör inte installera ett uttag som han vet kommer att belastas över dess märkeffekt, vilket i och för sig är ganska svårt när det finns uttag inblandade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.