Vad har ni för erfarenheter av detta när det kommer till detta och byggarea på tomt?
Tycker det är svårt att förstå regler kring BYA när det kommer till tak med öppna väggar, med eller utan glas/akryltak.
Har frågat kommun om hur mycket yta jag har kvar att bygga på tomten då det är detaljplanerat område. Har idag ett garage på ca 30 kvadratmeter, hus på 113 kvadratmeter boyta och tomt 632 kvadratmeter. Inväntar dock svar.
Tacksam för hjälp.
Tycker det är svårt att förstå regler kring BYA när det kommer till tak med öppna väggar, med eller utan glas/akryltak.
Har frågat kommun om hur mycket yta jag har kvar att bygga på tomten då det är detaljplanerat område. Har idag ett garage på ca 30 kvadratmeter, hus på 113 kvadratmeter boyta och tomt 632 kvadratmeter. Inväntar dock svar.
Tacksam för hjälp.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 155 inlägg
En pergola är något som, enligt definitionen, saknar både tak och väggar, vilket gör att den inte är en byggnad och därmed inte behöver bygglov, inte räknas in i byggarea etc.
Om du pratar om en byggnad med tak (uterum, skärmtak över uteplats etc.) så räknas det däremot in.
Man får göra bygglovsfri tillbyggnad på boningshuset och med max 30 kvm efter 1 december.
Om du pratar om en byggnad med tak (uterum, skärmtak över uteplats etc.) så räknas det däremot in.
Man får göra bygglovsfri tillbyggnad på boningshuset och med max 30 kvm efter 1 december.
Hej, tack för svar. Jag är beredd att söka bygglov, det är bara om jag nått min gräns för hur mycket jag för bygga på tomten jag är orolig för, och vad som räknas in.BirgitS skrev:
En pergola är något som, enligt definitionen, saknar både tak och väggar, vilket gör att den inte är en byggnad och därmed inte behöver bygglov, inte räknas in i byggarea etc.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Diameter på anslutning till utslagsvask
Vatten & Avlopp -
Urjackad takbjälke eller fasad överliggare till pergola
Byggnadsfysik -
Kan jag använda befintlig anslutning till min nya köksblandare?
Vatten & Avlopp -
Hur löser jag ny anslutning till kommunens avlopp ?
Vatten & Avlopp -
Pergola/utetak i anslutning till burspråk -designhjälp!
Altan & Uteplats