Kan inte riktigt landa i beslut så skapar en omröstning här.
I samband med en ny uteplats tänkte jag bygga ett tak eller pergola över 4x4 meter av uteplatsen på vänster sida. Fäst i fasaden och sedan i stolpar upp från staketet. Gula strecket symboliserar bärlinan i fasaden.
Ni som har pergola, saknar ni ofta regnskyddet och ångrar att ni inte gjorde ett regntätt tak?
Ni som har tak, ångrar ni att ni inte gjorde en lösning med en pergola och solsegel eller liknande (utseende, ljusinsläpp etc).
Tak i plast är ju ofta inte så vackra på gamla trähus tycker jag men släpper in ljus bra och är relativt billigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni som har pergola, saknar ni ofta regnskyddet och ångrar att ni inte gjorde ett regntätt tak?
Ni som har tak, ångrar ni att ni inte gjorde en lösning med en pergola och solsegel eller liknande (utseende, ljusinsläpp etc).
Tak i plast är ju ofta inte så vackra på gamla trähus tycker jag men släpper in ljus bra och är relativt billigt.
Vi har en pergola som vi spänner upp solskydd i på sommaren men jag hade gärna sett att vi hade möjlighet att få tätt mot regn så att man kan sitta på altanen även när det regnar om det fortfarande är varmt nog...
Solskyddet är bra när det är sol men det är i två delar (billigt, köpt på IKEA) och när det regnar så kommer det regn emellan delarna och vatten samlas i duken och börjar droppa igenom.
Ett alternativ skulle kunna vara ett solskydd i ett stycke som även är vattentätt, behöver ju inte vara plasttak.. och då kommer man undan kravet på bygglov i vår kommun/vårt kvarter
Solskyddet är bra när det är sol men det är i två delar (billigt, köpt på IKEA) och när det regnar så kommer det regn emellan delarna och vatten samlas i duken och börjar droppa igenom.
Ett alternativ skulle kunna vara ett solskydd i ett stycke som även är vattentätt, behöver ju inte vara plasttak.. och då kommer man undan kravet på bygglov i vår kommun/vårt kvarter
På det huset med den tomten hade jag valt att satsa på ett tak över altanen. Kommer ju rätt ofta ett par stänk på sommaren, och ni har gott om trevliga ytor att sitta på utan tak.
Röstar på ett tak över altanen och kanske en pergola på en annan skön plats i trädgården. Man vill ju ha en 3-4 olika ställen att sitta på. Minst. 😉
Vi har bott här i 25 år och har inget, men vi har flera stora parasoll och markis.
Röstar på ett tak över altanen och kanske en pergola på en annan skön plats i trädgården. Man vill ju ha en 3-4 olika ställen att sitta på. Minst. 😉
Vi har bott här i 25 år och har inget, men vi har flera stora parasoll och markis.
Vi byggde tak över uteplatsen för sex år sen, har inte ångrat en sekund. Har också satt en vägg på en sida som vindskydd
Dynor i utemöbler kan ligga ute hela sommaren utan att bli blöta
Man kan sitta ute när det regnar
Kanalplasten dämpar solljuset, utan att det blir för mörkt
Mycket nöjd!
Dynor i utemöbler kan ligga ute hela sommaren utan att bli blöta
Man kan sitta ute när det regnar
Kanalplasten dämpar solljuset, utan att det blir för mörkt
Mycket nöjd!
Kan skriva under på detta. Inte ångrat takbygget över altanen en enda sekund.P pppp123 skrev:
Jag har altantak och det är visserligen nästan i marknivå och i anslutning till ytterdörren så jag har förutom bänk och bord även grill, cyklar, stora växter utställda över sommaren samt att vindruvorna växer i taket. Det är mysigt med en filt och lite varm choklad och en bok (eller surfplattan) när det regnar. Jag är uppvuxen i båt så det känns vant att höra och se vädret nära inpå utan att behöva utsättas för det.
Och så kan man förvänta sig att det är svalare i rummen som inte får instrålning längre vilket gör stor skillnad. Jag skulle vilja förlänga taket så att det även täcker minst ett av vardagsrummets fönster när jag får tillfälle.
Och så kan man förvänta sig att det är svalare i rummen som inte får instrålning längre vilket gör stor skillnad. Jag skulle vilja förlänga taket så att det även täcker minst ett av vardagsrummets fönster när jag får tillfälle.
Tack för alla kloka tankar och åsikter. Trots att de verkar vara majoritet för altantak här så lutar det nog åt en pergola ändå för oss. Lite som Discoman är inne på att vi inte riktigt får till ett utseende vi gillar med plasttak. 😅
Vi bygger den i så fall med lutning och med ett bra (hyfsat vattentätt) solsegel så får vi se om det räcker eller om vi saknar taket.
Jag tänker också att man förhoppningsvis kan använda pergolan på något sätt för att ganska enkelt göra om det til ett tak (kanalplast + hängränna typ) om vi ångrar oss.
Vi bygger den i så fall med lutning och med ett bra (hyfsat vattentätt) solsegel så får vi se om det räcker eller om vi saknar taket.
Jag tänker också att man förhoppningsvis kan använda pergolan på något sätt för att ganska enkelt göra om det til ett tak (kanalplast + hängränna typ) om vi ångrar oss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När vi gjorde vår pergola så satte jag takåsarna lutande, också med avslikt att underlätta för senare taklösning. Jag satte kanalplast på en uteplats för länge sedan och trodde mig minnas att de var 800 mm breda så jag satte mina åsar på c/c 800 mm för att det skulle vara enkelt att lösa.P Peter321 skrev:Tack för alla kloka tankar och åsikter. Trots att de verkar vara majoritet för altantak här så lutar det nog åt en pergola ändå för oss. Lite som Discoman är inne på att vi inte riktigt får till ett utseende vi gillar med plasttak. 😅
[bild]
Sen, när jag kollade lite mer på det så visade det sig att alla kanalplasttak jag tittade på var 1000 mm... så det var lite ogjort jobb men de sitter iaf rätt lätt att ta loss och skjuta dem på plats och sen skruva dit dem med rätt mellanrum.
Går ju även att klyva kanalplasten och ha mindre cc om man vill det. Kostar kanske lite mer i termer av kanalplast och aluprofiler men kanske kan vara värt beroende på hur mycket jobb det är med att flytta takbalkarnaT Testarn skrev:När vi gjorde vår pergola så satte jag takåsarna lutande, också med avslikt att underlätta för senare taklösning. Jag satte kanalplast på en uteplats för länge sedan och trodde mig minnas att de var 800 mm breda så jag satte mina åsar på c/c 800 mm för att det skulle vara enkelt att lösa.
Sen, när jag kollade lite mer på det så visade det sig att alla kanalplasttak jag tittade på var 1000 mm... så det var lite ogjort jobb men de sitter iaf rätt lätt att ta loss och skjuta dem på plats och sen skruva dit dem med rätt mellanrum.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bambutak eller vasstak till Pergola
Altan & Uteplats -
Fundering: Fästa altan (och pergola/uterum) i huset eller ej?
Altan & Uteplats -
Pergola limträ eller regel?
Altan & Uteplats -
Pergola med lamelltak eller skjutbar lamellgardin?
Altan & Uteplats -
Pergola: montera gavlar liggande eller bär pelare är monterad?
Byggmaterial & Byggteknik