V
Verkar vara enda i hela världen med detta problem då jag googlat i en halvtimme utan svar, så kanske någon här varit med om samma.

Vi håller på att lägga ett Pergo laminatgolv, av den dyrare sorten. Lägger ihop dem, men när vi gör sista klicken så knäcks hörnet lite. Vi fattar verkligen inte var vi gör för fel. Golvu deltaget är spikrakt, vi använder korslaser för att få allt rakt.. vad fasen är fel?
Har nu förstört hörn på golv för ca 2000 kr och har 60 kvm kvar att lägga. Känner oss lite deppiga.
Tips? Råd? Kritik? Video? Ja allt är välkommet!!

A
Vilket hörn knäcks menar du?

V
Ringat in på bilden vart det knäcks. Där har vi dock lyckats få ihop dom. Känns som varannan funkar typ och varannan inte. Lägger även upp en bild på hur det ser ut när den är knäckt, och så blir det direkt man klickar ihop dom. (Ritat för att vi inte ska ta en trasig av misstag)

• Knäckt trädel med röd ring och streckmarkering på en sammanfogad träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skarv i trämaterial markerad med ett kryss där det har knäckts.
    Skapa konto
Magnus E K
Märkligt. Ser ut att vara samma klicksystem som Ikea-golvet jag la i mitt "uterum" i försomras och hade inga såna problem trots en del hårdhänt behandling och dubbelläggning (ta isär och sätta ihop igen). Känns som kvalitetsproblem, att vissa av dina golvbrädor helt enkelt är defekta så att de inte tål vad de borde.

Har lagt ca 60 kvm exakt sådant golv (fast Ask) och det var inga problem alls. Rekommenderar att du reklamerar det.

• Gilla
bjooooobjoooo
  • Laddar…
A
V Veronica Fjordstrand skrev:
Ringat in på bilden vart det knäcks. Där har vi dock lyckats få ihop dom. Känns som varannan funkar typ och varannan inte. Lägger även upp en bild på hur det ser ut när den är knäckt, och så blir det direkt man klickar ihop dom. (Ritat för att vi inte ska ta en trasig av misstag)
Lägger ni långa sidan i sponten och viker ner i korta,då knäcks hörnet ibland?(det yttre hörnet)

Jag upplevde samma problem när jag la in det hos min syster. Blev galen!

A
F Fixarpappa skrev:
Blev galen!
Mår du bättre idag?:geek:

Handyman 1 skrev:
Mår du bättre idag?:geek:
Idag är jag helt återställd ;)

V
Hur gjorde ni då?? Alltså hur lyckades ni få lagt det då??

lägger in en till bild här nedan.

• Närbild på en skadad kant på en laminatskiva mot en suddig turkos bakgrund.
    Skapa konto
Jag la in ca70 kvm laminatgolv från Byggmax, ser ut att vara samma låsning.
Jag använde en träkloss och gummiklubba för att få ihop kortändarna bra.

V
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag la in ca70 kvm laminatgolv från Byggmax, ser ut att vara samma låsning.
Jag använde en träkloss och gummiklubba för att få ihop kortändarna bra.

Vart slog du med klossen och gummiklubban, dvs lång eller kortsida? Ska ju bara klickas ner? Verkar inte hända ett skit (förlåt så irriterad på detta nu) när vi slår lite med detta.

Klossen måste ligga i ytterkant på kortsidan på brädan som ska läggas ned.
När man då bankar med gummiklubban så minimerar man risken att kanten inte hänger med ner.

• Gilla
Hjobo53
  • Laddar…
Magnus E K
Jag använde inga verktyg alls för att lägga mitt Ikea-golv, utom för sågningen och i något hörn där det var svårt att komma åt. Annars bara hand-/fotkraft.

A
V Veronica Fjordstrand skrev:
Vart slog du med klossen och gummiklubban, dvs lång eller kortsida? Ska ju bara klickas ner? Verkar inte hända ett skit (förlåt så irriterad på detta nu) när vi slår lite med detta.
Man kan ju också sätta ihop kortsidorna först i en hel rad om det går lättare,och vika ner hela raden sen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.