H heimlaga skrev:
Här i Finland brukar man sträva till att senast då man går i pension skall man vara skuldfri och ha en liten buffert på bank för eventuella större haverier..
Jag gillar resonemanget och siktar på att leva så själv.
Att försöka balansera både pensionssparande och bolån samtidigt känns lite kontraproduktivt... Lite som att försöka mata en eld med vatten. (: Ju mindre man måste betala i bolåneräntor, desto mer kan man spara till pensionen.

Reyhn Reyhn skrev:
Ju mindre man måste betala i bolåneräntor, desto mer kan man spara till pensionen.
Är det inte rätt ovanligt att vi vanliga svenssons har ett privat pensionssparande?
Vi har den statliga pensionen, och så tjänstepension som arbetsgivaren står för.

Visserligen har jag sparat lite själv, men det är trots allt mikroskopiskt jämfört med stats- och tjänstepensionen.

Nästan alla i min bekantskapskrets sparar privat till pension, iaf i den unga delen. Den äldre delen sparar inget till sin pension.

JLyck JLyck skrev:
Nästan alla i min bekantskapskrets sparar privat till pension, iaf i den unga delen. Den äldre delen sparar inget till sin pension.
Det kan nog vara så för att den äldre generationen har åtminstone en chans att få ut nån pension. (: Vi yngre kommer inte att få nånting alls om vi inte sparar privat. I alla fall inte om man kollar på prognosen som bara sjunker för vart år i det orangea kuvertet...

Reyhn Reyhn skrev:
Det kan nog vara så för att den äldre generationen har åtminstone en chans att få ut nån pension. :) Vi yngre kommer inte att få nånting alls om vi inte sparar privat. I alla fall inte om man kollar på prognosen som bara sjunker för vart år i det orangea kuvertet...
Äh, nu är du negativ. Vem vill inte behöva jobba till 90 års ålder?

• Gilla
KTK och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.