Hej!

Det här är väl egentligen ingen hantverkare-fråga, men nästan :-)

Vi bor i en söderförort till Stockholm och försöker övertyga kommunen om att de måste göra något åt trafiksituationen. Vi har dock svårt att nå fram med våra argument, så jag tänkte att man kanske skulle försöka anlita en pensionerad trafikplanerare att ha på "vår sida" i denna David mot Goliat-kamp. Mot betalning förstås.

Är det någon som känner till någon? Det behöver inte nödvändigtvis vara i Stockholm.

Med vänliga hälsningar
/Fredrik

RoTe
Tror enklaste vägen är att hitta någon hållhake på någon som kan få något gjort. Alla tror att Sverige är så demokratiskt och välfungerande men i själva verket är det ganska korrupt bakom gallerierna.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Jag tycker det saknas information för att kunna svara på frågan
G Gunman skrev:
Vi bor i en söderförort till Stockholm och försöker övertyga kommunen om att de måste göra något åt trafiksituationen.
  1. Vad i trafiksituationen gäller det?
  2. Varför anser ni att det är kommunens sak att "göra något åt" den?
  3. Vad anser ni det är som kommunen skall göra?
  4. Varför kan ni inte göra det själva, utan att blanda in kommunen?
  5. Vilka tjänster vill ni köpa av en trafikplanerare?
  6. Var för skall det vara en pensionär. Duger inte en som arbetar i yrket?
MVH

• Gilla
returen
  • Laddar…
Ja, det kanske bara vore att kasta pengar i sjön? Man ska veta att i stort sett alla kommuner försöker minska bilismen med alla till buds stående medel, så om det t.ex. är så att ni har en trafiksituation där det är svårt att komma fram med bil, så lär inte kommunen vara intresserade. Är det däremot så att ni önskar bredare cykelbanor eller något annat som gynnar andra trafikslag än bilar, så kan ni ha en chans.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
B b8q skrev:
Är det däremot så att ni önskar bredare cykelbanor eller något annat
Klart cykelbanan behöver bli bredd.. sådär 3,5 m bredd så en riktigt bred cykel med fyra hjul och motor får plats.. ;)

• Gilla
returen
  • Laddar…
O O skrev:
Jag tycker det saknas information för att kunna svara på frågan

1. Vad i trafiksituationen gäller det?
  2. Varför anser ni att det är kommunens sak att "göra något åt" den?
  3. Vad anser ni det är som kommunen skall göra?
  4. Varför kan ni inte göra det själva, utan att blanda in kommunen?
  5. Vilka tjänster vill ni köpa av en trafikplanerare?
  6. Var för skall det vara en pensionär. Duger inte en som arbetar i yrket?
MVH
Hej!

Jag ville inte skriva mer i detalj vad saken egentligen gällde, för att jag är rädd för att tråden tar fel riktning och försöker lösa problemet här, något jag inte tror är möjligt.
Men om det kan hjälpa till så kan jag förstås svara på dina frågor.
1. Trafiksituationen, vilket kanske inte är rätt term, är sådan att kommunen har beslutat att ta bort det genomfartsförbud som gällde den lilla villagata som vi bor på. Det gör att majoriteten av den trafiken som tidigare kört den "ordinarie" vägen nu kommer gena över "vår" gata. Den ordinarie vägen är betydligt mycket mer lämpad för genomfartstrafik, med separata gångvägar/cykelvägar, gångtunnlar under vägen, farthinder, övergångsställen och trafikljus.
2. Vi anser att kommunen bör återställa genomfartsförbudet. Det är bara kommunen (trafiknämnden/trafikkontoret) som kan göra det.
3. Se 2.
4. Se 2.
5. Vi vill ha någon på "vår sida" i dessa diskussioner, som kan hjälpa oss med vår argumentation mot kommunens trafikplanerare.
6. Det måste inte vara en pensionerad trafikplanerare, antar jag, men en aktiv trafikplanerare lär väl ha svårt att sätta sig på vår sida i den här situationen.

Som sagt, jag är inte ute efter att bolla problemet i det här forumet, det här var bara en chansning att efterlysa en trafikplanerare.

Med vänliga hälsningar
/F

Är det uteslutet att en betongsugga skulle råka ramla av ett lastbilsflak på natten som råkar göra vägen till en återvändsgränd? ;)

Annars kan man sätta upp en sådan här och hoppas på bilister som inte genomskådar det:
Vägskylt för återvändsgränd med blå bakgrund och vit ram samt vit och röd T-symbol.

G Gunman skrev:
Hej!

Det här är väl egentligen ingen hantverkare-fråga, men nästan :)

Vi bor i en söderförort till Stockholm och försöker övertyga kommunen om att de måste göra något åt trafiksituationen. Vi har dock svårt att nå fram med våra argument, så jag tänkte att man kanske skulle försöka anlita en pensionerad trafikplanerare att ha på "vår sida" i denna David mot Goliat-kamp. Mot betalning förstås.

Är det någon som känner till någon? Det behöver inte nödvändigtvis vara i Stockholm.

Med vänliga hälsningar
/Fredrik
Lite fräckt kanske, men kudos till kommunen.

I vart fall i Uppsala där jag bor liknar varenda villakvarter mer en hinderbana i gladiatorerna än en bilväg. Det är inte rimligt att det är en mänsklig rättighet för varje orolig skäl att få ett farthinder och chikan byggt.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe
M Messier1994 skrev:
Lite fräckt kanske, men kudos till kommunen.

I vart fall i Uppsala där jag bor liknar varenda villakvarter mer en hinderbana i gladiatorerna än en bilväg. Det är inte rimligt att det är en mänsklig rättighet för varje orolig skäl att få ett farthinder och chikan byggt.
Har du sett Fålhagsgatan? Jag promenerade där och såg stolparna vid farthindren och tänkte, där kommer ju inte ens en bil förbi. Gick sedan ner och såg att det saknades en stolpe på nästa hinder och hindret efter det hade ingen stolpe kvar...

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Har du sett Fålhagsgatan? Jag promenerade där och såg stolparna vid farthindren och tänkte, där kommer ju inte ens en bil förbi. Gick sedan ner och såg att det saknades en stolpe på nästa hinder och hindret efter det hade ingen stolpe kvar...
Ja, bor bara ngr 100m bort, är helt hopplöst. När man åker hemifrån åt nästan alla håll passerar jag 4-5 rejäla farthinder. Jag kan själv synda och köra för fort ibland, men man ska ha en riktigt tung fot för att köra farligt på korta vägar inne i villakvarter.

Har själv börjat gena förbi hindren på Torkelsgatan direkt efter Hj Brantings—korsningen i protest. 😅

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe
M Messier1994 skrev:
Ja, bor bara ngr 100m bort, är helt hopplöst. När man åker hemifrån åt nästan alla håll passerar jag 4-5 rejäla farthinder. Jag kan själv synda och köra för fort ibland, men man ska ha en riktigt tung fot för att köra farligt på korta vägar inne i villakvarter.

Har själv börjat gena förbi hindren på Torkelsgatan direkt efter Hj Brantings—korsningen i protest. 😅
Fyrislundsgatans betonghinder är inte nådiga heller, jag kör omvägar för att undvika dom. Det sjuka är att alla ligger med olika vinkel så man inte vet hur sakta man måste köra.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
@RoTe, @Messier1994
Så roligt att ni har hittat varandra – kanske dags att starta en egen tråd för er bromance om vägar i Uppsala? För den här tråden handlar ju om något helt annat.

• Gilla
  • Haha
returen och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.