140 671 läst ·
866 svar
141k läst
866 svar
Pensionärspoolen fuskbyggt tak
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Jag har läst tråden och domen samt skummat hemsidan. Mer än så blir det inte.G Gha skrev:
Det jag kallar förtal är att du påstår att någon du förlorat en rättstvist mot ljuger.G Gha skrev:
Nej, jag har inte kallat företaget seriöst, jag har snarast antytt motsatsen.G Gha skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 283 inlägg
Många takstolar är skarvade så jag ser inte heller problem med att förstärka. Bärlinor är ofta fäst i lättbetong, till min altan har jag fäst linan med lättbetongskruv.
Det är inte ett seriöst bygge på bilderna, men de har inte heller fått möjlighet att åtgärda. Förslaget med vinkeljärn och skruvlimmad förstärkning är inte oseriöst.
Det är inte ett seriöst bygge på bilderna, men de har inte heller fått möjlighet att åtgärda. Förslaget med vinkeljärn och skruvlimmad förstärkning är inte oseriöst.
Produkter som diskuteras: "lättbetongskruv"
Lättbetongskruv
Lättbetongskruvar är speciellt utformade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa skruvar har oftast en unik gängdesign som är optimerad för att ge en stark och säker infästning i dessa mjukare och
Läs mer
Det är möjligt att den vettigaste lösningen är att börja om, men det går definitivt att förstärka det befintliga. Felet är att du inte låtit firman ens försöka.
D Daniel 109 skrev:Gha: Genom att skruvlimma nya reglar på sidan av en försvagad kan man definitivt återställa hållfastheten.
Jag tror inte att någon här tycket att de gjort ett vettigt jobb. Men du din kritik är inte heller vettig. Attbyta ut ett tak med panel mot ett tak med panel kan jag inte se som ett problem om kunden inte sagt något annat. Det låter som att jobbet har specificerats extremt dåligt. Inte ens ytskikt är specificerat innan. Det är inte bara byggfirman som gjort fel här.
Tycker du att vinkeljärn 70x70mm är seriöst?R Robert-san01 skrev:Många takstolar är skarvade så jag ser inte heller problem med att förstärka. Bärlinor är ofta fäst i lättbetong, till min altan har jag fäst linan med lättbetongskruv.
Som flera andra sagt är det en fullt rimmlig lösning. Men jag håller med om att det inte är förstahandsvalet.
D Daniel 109 skrev:
Firman fick försöka men åtgärden är ju inte fackmässig eller hållbar. Vinkeljärn 70x70mm fungerar inte. Juridiskt har jag dessutom rätt att vägra avhjälpande med hänvisning till den allvarliga oskicklighet som uppvisats.Kallas för särskilt skäl.D Daniel 109 skrev:
Deras avhjälpande i motsats till de förslag som här kommit fram innebar ju dessutom fortsatt rasrisk enligt sakkunskapen.
Vinkeljärn 70x70 är seriöst.G Gha skrev:
Nu står inte tjockleken angiven, men jag tror inte man hittar mindre än 4mm, 5mm är nog vanligast.
Det hade gått bra att lägga en regel under, mot väggen, som bärlina. Ett 70x70x5 vinkeljärn håller många gånger bättre och tar mindre plats.
Urjackningen av bjälkarna är kanske inte heller något problem. De har ju förstärkt dessa mot spjälkning, så det blir ju bara upplagskrafter att ta hand om, och det ser det knappast för klent ut för.
Nu har jag ju godtagit att det finns ett underkännande från byggingenjörer.
Men om du Gha utmanar detta mer så kanske jag börjar ordentligt syna konstruktionen och kommer fram till att allt troligen är helt OK hållfasthetsmässigt.
Du har redan hävt ut dig så många grova felaktigheter ang konstruktion så jag börjar mer och mer tvivla på att det ens föreligger något fel.
Skulle inte förvåna mig om det bara egentligen handlar om en sur köpare som inte vill betala för sig.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 283 inlägg
Det mycket väl kan fungera bra. Normalt är en bärlina 45 bred och det är skjuvningen på skruvarna som skall ta upp lasten. Stål behöver inte vara i närheten så grovt som trä när det används i konstruktioner. Se bara på balkskor mm.G Gha skrev:
Om det är seriöst med 70x70 järn som upplag beror mer på typ och antal skruv det skall fästas med.
Då gick det ju bra att förstärka som flera av oss här inne skrivet.G Gha skrev:
Då hade ju dina första byggingenjörer fel som hävdade att det inte gick att förstärka reglarna.
Du har ju envist hävdat att taket måste läggas om för att hålla ? Men nu har ju en konstruktör konstaterat att det inte behövs...
Som många andra redan skrivit ska man vara extremt försiktig när man vägrar ett företag att åtgärda bristerna. Många fall är det bättre att låta dom åtgärda för att sedan besiktiga efteråt.G Gha skrev:Firman fick försöka men åtgärden är ju inte fackmässig eller hållbar. Vinkeljärn 70x70mm fungerar inte. Juridiskt har jag dessutom rätt att vägra avhjälpande med hänvisning till den allvarliga oskicklighet som uppvisats.Kallas för särskilt skäl.
Deras avhjälpande i motsats till de förslag som här kommit fram innebar ju dessutom fortsatt rasrisk enligt sakkunskapen.
Om du inte har läst på ordentligt är det väl ingen ide att uttala sig om sen reklamation mmNötegårdsgubben skrev:
Med hänsyn till alla övriga brister får jag hänvisa till avsnittet konstruktion. Fel typ av tak,fel typ av innertak osv.Filip94 skrev:
Har nu gjort det som behövs för att säkra taket.Blivit av med en miljonkr och nästan varit tvungen att sälja gården.
Hade jag haft 250000kr över hade jag gjort om skiten.
Resultatet hade ju blivit detsamma.JLyck skrev:
Dessa byggingenjörer är ju proffs som gör sådana hör bedömningar dagligen.