blackarrow blackarrow skrev:
Jag kan upplysa @Gha och andra om att en genomsökning av den länkade siten inte ger några träffar på "bygglov".

Detta är en sällsynt jobbig tråd där trådskaparen inte för diskutioner framåt.

Det är lite synd för stallägaren kunde få en hel del hjälp av forumet.

Edit:
Gha har väl också fel i att svaren skulle finnas på den länkade siten. Det finns bara svar på en av frågorna. Undrar om Gha vet vilken?
Inget bygglov då arbetet gällde ett fuktskadat tak som skulle bytas ut till ett nytt. Samma storlek,samma lutning osv.

Skulle du kunna editera dina misstag när du citerar alla och en massa gånger så det går att förstå vad du citerar?
Citerar du mig så kommer ju det upp igen hur dåligt ombud det måste varit som inte ställer den typen av fråga. För inte är det rätten som ska fråga ut vittnen i Sverige?

G Gha skrev:
Det är väl bättre om man kan sätta dit bedragare som Anders Eriksson från Pensionärspoolen.
Sitter först i domstolen o framför via sin advokat att arbetet är korrekt utfört samt skäligt fakturerat.
Sitter ett år senare i tidningen Norra Halland o medger att det var ett fuskbygge!
Men det där är ju inte sant, Gha !
Att arbetet inte är korrekt utfört är ju oomtvistat, och han som du kallar bedragare hade ju t.o.m. lämnat förslag på åtgärder.
Även om det är lördagskväll får du väl hålla lite nivå på tangentknappandet...

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jag kan upplysa @Gha och andra om att en genomsökning av den länkade siten inte ger några träffar på "bygglov".

Detta är en sällsynt jobbig tråd där trådskaparen inte för diskutioner framåt.

Det är lite synd för stallägaren kunde få en hel del hjälp av forumet.

Edit:
Gha har väl också fel i att svaren skulle finnas på den länkade siten. Det finns bara svar på en av frågorna. Undrar om Gha vet vilken?
Varför vi ville neka ett avhjälpande. Därför att de sakkunniga välmeriterade byggingenjörer/besiktningsmän ansåg att det var slöseri med tid o pengar o låta Pensionärspoolen avhjälpa enligt sitt förslag.
Samma firma som utsatt oss för ett takbygge som kunde ha orsakat kroppsskador o död för dem som vistades i stallet vid snöbelastning av taket. Detta är enligt lagen allvarlig oskicklighet o ger rätt att neka ett avhjälpande.
Inte ens tioåringar som bygger en koja skulle komma på tanken att såga sönsder takbjälkarna.
Det är förvånande att ingen av er avhjälpande sympatisörer förstår allvaret i detta utan pratar bara hur man kan avhjälpa på det ena eller andra sättet.
Antar att ni inte är utbildade byggingenjörer/besiktningsmän eftersom ni har motsatt uppfattning jämfört med proffsen.
Deras gemensamma uppfattning var och är att alla de brister som deras besiktningsprotokoll redovisar endast kan åtgärdas genom att riva taket o göra ett nytt om ett fackmässigt resultat enligt Konsumenttjänstlagen skall uppnås.

I Ingper skrev:
Att arbetet inte är korrekt utfört är ju oomtvistat, och han som du kallar bedragare hade ju t.o.m. lämnat förslag på åtgärder.
Man är väl en bedragare om man erkänner det som Xxxxx (moderators redigering) gör i tidningen Norra Halland.
I Ingper skrev:
Man är väl en bedragare om man till och med erkänner att det var ett fuskbygge efter att man vunnit rättegången o fått rätt att få betalt för ett medvetet undermåligt utfört arbete.
Är Konsumenttjänstlagen till för att skydda näringsidkare som Xxxxx(moderators redigering)
Det är väl inte mindre bedrägeri för att man lämnar ett avhjälpandeförslag, som dessutom är fortsatt exempel på allvarlig oskicklighet. Han sitter ju i tingsrätten o gör allt för att undkomma sitt ansvar, vilket han lyckas med.

Redigerat av moderator:
G Gha skrev:
Inget bygglov då arbetet gällde ett fuktskadat tak som skulle bytas ut till ett nytt. Samma storlek,samma lutning osv.
Du har ju varit väldigt tydlig med att du anser det vara helt fel att bygga ett likadant tak tidigare...

Det är inte ditt problem om firman slösar bort pengar. Det motiverar inte att du hindrar dem.
Rätten har deklarerat att advokantens yrkande inte var korrekt.

Martin_B Martin_B skrev:
Det beror väl egentligen på vad man kan få ihop för hållfasthet med tilltänkt taktjocklek. Är ju egentligen det som avgör cc-måttet.
Sadeltak med 45-graders lutning är inte lika känsligt för belastning som ett tak som har 3 graders lutning, exempelvis. Därför kan man ha normalbreda reglar i överramen. Men hade man velat ha smalare reglar och inte bryr sig om isoleringstjocklek så kan man ju ändra cc-måttet istället och sänka till 60 från 120 exempelvis.

Om man tar en tillbyggnad till exempel där man ofta måste förhålla sig till en viss nockhöjd så det fungerar ihop med befintlig byggnad, samtidigt som man inte vill sänka takhöjden invändigt, så kan man, istället för att ta bredare reglar till överram (eller bjälkar eller hur takkonstruktionen än ser ut), välja smalare reglar och gå ner till cc 60 istället, eller cc 45, eller rent av cc 30 om det så behövs, för att kompensera för de smalare reglarna/bjälkarna.
90-120 cc ger inte tillräcklig hållfasthet på detta platta tak-11graders lutning. Emellan balkarna låg endast läkt 28x70 med 60cm mellanrum samt plåttaket ovanpå.
Varje kvadratmeter skall klara av en belastning på 375kg. Takbjälkarna var även försvagade mitt på förutom i bägge ändar.
Rasrisken är uppenbar o Pensionärspoolen har byggt ett tak har byggt som kommit medföra risk för liv o hälsa.
Allvarlig oskicklighet enligt Konsumenttjänstlagen o rätt att neka ett avhjälpande.

Pensionärspoolens avhjälpandeförslag löser inte detta enligt byggingenjörerna.
Så alla ni som tycker att det går att avhjälpa har fel enligt professionella besiktningsmän.
Hade det hjälpt om de varit 4 stycken för att man ska kunna lita på dem?

D Daniel 109 skrev:
Du har ju varit väldigt tydlig med att du anser det vara helt fel att bygga ett likadant tak tidigare...

Då är det väl dumt att bygga ett till
Jag talade om varför vi nekade ett avhjälpande, vilket vi har rätt till enligt Konsumenttjänstlagen.
I detta fall då takbygget klockrent uppfyller det särskilda skälet allvarlig oskicklighet genom att byggnationen kommit medföra risk för liv o hälsa.

Vi tycker därför att det som domstolen anser är fullständigt felaktigt enligt Konsumenttjänstlagen.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns ju en massa maskinhallar som har takstolar på cc150 cm och ända uppåt 500 cm (och säkert ännu mer).

Det beror ju endast hur kraftigt man dimensionerar takstolarna och det sekundära bärverket.

På vanliga hus är det sekundära bärverket råsponten, eller bärläkten för pannor, och där brukar det anses att upp till cc120 fungerar det bra.
Men vid stor last, långa spännvidder, eller problem med att använda tillräcklig höjd på materialet (platsbrist) så kan man vara tvungen att gå ner till tätare cc-mått.
Men det kräver ju någon beräkning, och vi kommer aldrig, aldrig, erhålla några uppgifter från TS som kommer göra det möjligt för oss att kontrollera vad för dimensioner som är lämpliga i det där taket.
Här skall ju vara tätare ccmått vilket byggingenjörerna anser i sina besiktningsprotokoll-60cc.

Pensionärspoolen har inte utfört någon hållfasthetsberäkning vilket kanske är svårt att göra med söndersågade takbjälkar, för tunna bärläkt, varierande cc avstånd 90-120cm.
Byggingenjörerna konstaterar utifrån sina yrkeskunskaper att allt är fel utfört o att det inte går att avhjälpa om branschens byggregler skall följas.

G Gha skrev:
Man är väl en bedragare om man till och med erkänner att det var ett fuskbygge efter att man vunnit rättegången.
Gha,
Nu får du ge dig. Jag tror inte ens du läser svaren, än mindre förstår dem, och svarar sedan i affekt på något du för tillfället har i huvudet. Du påstår ju saker som nu går tydligt emot din egen historia och hemsidan - vet du inte vad du/ni själva skrivit längre ?

Tingsrätten skriver under uttalandena från företaget: "Det är ostridigt att Eriksson Bemanning erbjudit sig att avhjälpa de fel som Åsa Nilsson reklamerat". Du hävdar däremot i inlägget en bit upp nu att de t.o.m. så sent som i rätten vidhållit att arbetet är korrekt utfört och först ett år senare erkänner brister, trots att du/ni på hemsidan t.o.m. visar mailet från långt tidigare där de redan då skriver att de vill avhjälpa "förekommande fel".

Som flera frågat: Vad vill du/ni ? Eftersom du hårdnackat vägrar svara på det tror jag helt enkelt du har ett behov av att få skriva av dig din frustration, på rättssystemet, alla korkade företag och dumma människor som inte tycker som ni. Därför upprepar du likt en papegoja dina mantra om bedragare, allvarlig oskicklighet o.s.v. utan att ens vilja bli saklig. Men det leder ingen vart, och eftersom du uppenbarligen inte mår bättre efter snart 200 inlägg är det knappast rätt sätt.

Påminner mig om Galenskaparna och gymnastikuppvisningen, den där han fastnade i vinkelvolten....

Edit: Lägg ner dina referenser till besiktningsmännen som "proffs". Varför har du kunnat läsa många gånger om, så det behöver jag inte upprepa här.

• Gilla
lärjungen och 5 till
  • Laddar…
G Gha skrev:
Är det något specifikt som ej framgår där så går det ju bra att följa upp med en fråga eller fler här.
När tänkte du svara då?

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Martin_B
G Gha skrev:
90-120 cc ger inte tillräcklig hållfasthet på detta platta tak-11graders lutning. Emellan balkarna låg endast läkt 28x70 med 60cm mellanrum samt plåttaket ovanpå.
Varje kvadratmeter skall klara av en belastning på 375kg. Takbjälkarna var även försvagade mitt på förutom i bägge ändar.
Rasrisken är uppenbar o Pensionärspoolen har byggt ett tak har byggt som kommit medföra risk för liv o hälsa.
Allvarlig oskicklighet enligt Konsumenttjänstlagen o rätt att neka ett avhjälpande.

Pensionärspoolens avhjälpandeförslag löser inte detta enligt byggingenjörerna.
Så alla ni som tycker att det går att avhjälpa har fel enligt professionella besiktningsmän.
Hade det hjälpt om de varit 4 stycken för att man ska kunna lita på dem?
Här har du skrivit en hel del och upprepat dig helt i onödan. Jag syftade inte på ditt tak överhuvudtaget.

Vad jag inte kan förstå är varför du skriver långa inlägg, och upprepar dig gång på gång, för att förklara sådant som vi har läst femtioelva gånger i denna tråd, istället för att svara på jätteenkla frågor som exempelvis jag har ställt?

J
Troligen agerade man likadant i projektet, och senare i rätten, som i forumet, - och förlorade...

Mikael_L
G Gha skrev:
Processen är 2st mål. Ett gäller om faktureringen är rimlog eller inte.Denna kan vi ju lämna därhän då den är ointressant då resultatet av tjänsten är onyttigt.
...<klipp> ...
Jag känner för att backa tillbaka till nästan början, detta är början av inlägg #26.

Redan här har du, Gha, så oooootroligt fel.
Det är inte alls ointressant, det är inte alls att bara lämna därhän.

Det du tycker är ointressant är faktiskt huvudmålet, att ni är stämda till betalning för utförd tjänst.

Om du förlorar detta som du tycker är ointressant har du redan förlorat en halvmiljon för dina och motpartens rättegångskostnader.
Om du tycker det är ointressant är du jävligt rik!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag känner för att backa tillbaka till nästan början
Det är väl där Gha befunnit sig hela tiden, i början alltså Inget som behöver backas tillbaks till.
Och efter nästan 200 egna inlägg och snart 1000 totalt är allt fortfarande kvar i början.

• Haha
  • Ledsen
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.