2 117 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
PEN spänningssätts vid belastning
Sida 1 av 2
Har flera motorvärmarstolpar ute på gården. Det är en EKKJ 3x6+6 som matar den dvs det är tre faser och gemensam jord-nolla i skärmen tillbaka. Jord-nolla-uppdelningen sker i varje stolpe med personskyddsautomat till varje uttag. Jordkabeln går i slinga så upp i en stolpe och sedan ner i backen till nästa.
De två första fungerar bra men inte den sista. Obelastad är det 230V i uttaget men spänningen sjunker med ökande belastning. Testade med en byggfläkt:
Bara fläkt: 210VAC
Fläkt + 600W: 77VAC
När det är 77VAC i uttaget är det samtidigt inte 230VAC mellan någon annan fas och PEN-ledaren utan 333VAC dvs diffen från 400VAC. Så det måste vara så att PEN-ledaren är högohmig och blir en serielast till min byggfläkt.
Vad kan det bero på?
Om kabeln är skadad i backen så borde väl faserna spöka också? Eller kan det ha kommit in fukt i höljet så att kopparskärmen oxiderat och nu är ett motstånd? Har provat att lossa och dragit åt kabelanslutningarna i stolparna men utan resultat..
De två första fungerar bra men inte den sista. Obelastad är det 230V i uttaget men spänningen sjunker med ökande belastning. Testade med en byggfläkt:
Bara fläkt: 210VAC
Fläkt + 600W: 77VAC
När det är 77VAC i uttaget är det samtidigt inte 230VAC mellan någon annan fas och PEN-ledaren utan 333VAC dvs diffen från 400VAC. Så det måste vara så att PEN-ledaren är högohmig och blir en serielast till min byggfläkt.
Vad kan det bero på?
Om kabeln är skadad i backen så borde väl faserna spöka också? Eller kan det ha kommit in fukt i höljet så att kopparskärmen oxiderat och nu är ett motstånd? Har provat att lossa och dragit åt kabelanslutningarna i stolparna men utan resultat..
Är anslutningar i plintarna ok har det ju hänt något med kabeln mellan sista och näst sista stolpen.
Det är en bit emellan. Ska jag lägga en FK på backen emellan och dra bort den resistansen eller mäta med en faskabel i jordkabeln?useless skrev:
Tycker det är lite märkligt att det blivit "jordfel" men å andra sidan har kopparskärmen sett bra risig ut i gamla kablar, ordentligt oxiderad..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Om du har mätt spänningen på kabelns ledare där de kommer in i stolpen så har du mätt alldeles tillräckligt, dags att gräva innan tjälen sätter in. Men som sagt, uteslut glapp internt i stolpen först. Den stolpen får inte spänningssättas förrän felet är lagat.
Fick reda på att det ligger en skarv i backen, efter en tidigare flyttad stolpe. Det är oklart hur den blev gjord och om någon använt den ny aktuella stolpen efter det.
Tror jag ska låna en kabelsökare och se ifall det går att hitta skarven men gissar att den ligger i samma riktning som övriga jordkabeln..
Tror jag ska låna en kabelsökare och se ifall det går att hitta skarven men gissar att den ligger i samma riktning som övriga jordkabeln..
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
EKKJ är inte vattentät så har man otur så ärgar mantel sönder och man får avbrott på PEN.
Protte
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Tät är kanske en definitionsfråga. PE är 4 ggr "tätare" än PVC men kan väl inte säga att nån av dem är otät...
Man lägger även ren koppar rakt ner i backen även om det på grund av stöldrisk framtidsvis kommer minska.useless skrev:
Vissa EKKJ tillverkades med väldigt tunna kardelerna vilket gjorde att de kunde gå helt av vid ärgning, är kardelerna lite grövre gör ärgningen egentligen inte så mycket så länge kärnan förblir intakt. Sen kan markförhållandena vara mer eller mindre aggressiva också.
Om jag skulle köpa en skärmad kabel idag skulle jag tio gånger av tio välja en EXQJ (HFFR-mantlad) vid markförläggning framför en EKKJ på grund av bättre plaster,mycket starkare och bättre brandklassning.
Hittade en pedagogisk förklaring här:
https://www.google.se/url?sa=t&sour...zCPoQFghTMAw&usg=AOvVaw1-n266K3HkLjZrx7toTqC6
Vid förläggning i vatten eller rör kan en N1XE vara ett bättre val, om inte risk för yttre påverkan är stor, på lång sikt då PE/PEN i princip är helt skyddad mot vattengenomträngning om inte kabeln skadas.
Sen finns ju även rena sjökablar, dessa har ett mycket starkare mekaniskt skydd, men det är överkurs för hempularen.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Om jag inte tänker helt fel, så har du en övergångsresitans på
Skarvar kan ha lite olika kvalitet.
En tidigare granne fick direkt utlöst jfb, när den installerades. Felet lokaliserades till en lampa i grindstolpen. Ut ifrån huset gick en EKKJ, upp i grindstolpen kom en vanlig lampsladd. De hittade en nedgrävd skarv en halvmeter från stolpen. Det var skarvat med vanlig Torix, och sedan igenfyllt.F folkeorg skrev:Fick reda på att det ligger en skarv i backen, efter en tidigare flyttad stolpe. Det är oklart hur den blev gjord och om någon använt den ny aktuella stolpen efter det.
Skarvar kan ha lite olika kvalitet.