Hur lång PEM slang bör man ha i förhållande till Pool volymen och hur grov ska den vara?
Hur har ni gjort som använder detta för uppvärmning idag?
Hur har ni gjort som använder detta för uppvärmning idag?
Hej!
Jag har tyvär ganska dåliga erfarenheter!
Jag har en poolvärmare som består av 200 m 20mm PEM som ligger på garagetaket. Den byggdes av förgående ägaren av huset och fungerar inget vidare. Poolen har ca 30 m3 i volym och tillskottet är alldeles för litet...
Möjligen att det skulle funka om man dimensionerade upp anläggningen till minst det dubbla.
Jag har mätt effekten enligt en metod som beskrivs på solkungen hemsida: www.solkungen.nu
Enlig den så ger min slinga ca 2kw mitt på dagen under högsommar.
Jag kommer att bygga en riktig solanläggning med vacuumrör så då ska jag satsa på en värmeväxlare till poolen för att dumpa överskottsenergi. Jag hoppas att det ska innebära att poolen blir skapligt varm. Fö var sommaren 2007 riktigt dålig ur poolsynpunkt, vi hade ca två veckor i slutet av Juni då tempen i poolen översteg 21 grC, annars var det ca 18-19 resten av sommaren och barnen antog en lätt blåaktig ton efter en stunds bad..
Hoppas verkligen att sommaren 2008 blir lite varmare! Lycka till med din pooluppvärmning.
Mvh Ulf
Jag har tyvär ganska dåliga erfarenheter!
Jag har en poolvärmare som består av 200 m 20mm PEM som ligger på garagetaket. Den byggdes av förgående ägaren av huset och fungerar inget vidare. Poolen har ca 30 m3 i volym och tillskottet är alldeles för litet...
Möjligen att det skulle funka om man dimensionerade upp anläggningen till minst det dubbla.
Jag har mätt effekten enligt en metod som beskrivs på solkungen hemsida: www.solkungen.nu
Enlig den så ger min slinga ca 2kw mitt på dagen under högsommar.
Jag kommer att bygga en riktig solanläggning med vacuumrör så då ska jag satsa på en värmeväxlare till poolen för att dumpa överskottsenergi. Jag hoppas att det ska innebära att poolen blir skapligt varm. Fö var sommaren 2007 riktigt dålig ur poolsynpunkt, vi hade ca två veckor i slutet av Juni då tempen i poolen översteg 21 grC, annars var det ca 18-19 resten av sommaren och barnen antog en lätt blåaktig ton efter en stunds bad..
Hoppas verkligen att sommaren 2008 blir lite varmare! Lycka till med din pooluppvärmning.
Mvh Ulf
Man brukar rekomendera hala poolytan som absorbatoryta för solfångaren, En kompis har en halvt nergrävd pool på 46 m3 o den behöver ca 55 kWh/dygn vilket gör att han skulle behöva ca 5-6 paneler vacuumrör för att hålla den varm..
2 st paneler med totalt 60 rör ger en rikitigt fin dag ca 21 kWh enligt en kompis som installerade förra sommaren..
2 st paneler med totalt 60 rör ger en rikitigt fin dag ca 21 kWh enligt en kompis som installerade förra sommaren..
uaj64// Våran pool är på ca16kbm så då kanske 200m kan räcka då? Ingen mer med erfarenhet av detta?
Har registrert at flere har denne form for solfangere på www.poolforum.se
tackar! Jag söker där...
Det är inte helt enkelt med solfångarvärme. Man måste ha någon typ av reglering så att PEM slangen bara används när den tillför något, annars kyler den. Jag har 300 m 40 mm slang till en 8 x 4 m pool och är inte helt nöjd.
Kanske man då ska ha den mot en separat pump med timerstyrning?
Grävaren// Du verkar ha en ganska tjock slang jämfört med andra. De flesta har PEM slang med 20mm verkar det som, någon har haft 16mm. Köpta gummimattor är väl ännu smalare men med flera parallella kanaler... ? Frågan är ju om man ska lägga runt 2000 på ett PEM försök eller om man ska köpa billiga gummimattor(typ Primastar.se) för det dubbla... ?
grävaren// Ok. Jag hade varit mycket nöjd om jag haft 29 grader hela sommaren, låter ju som om det fungerar bra. Vad är du missnöjd med?
Vårt poolhus ligger i direkt anslutning till ett större växthus. PEM slangen är monterad på Österväggen inne i detta växthus. I stora växthuset gör vi allt för att temperaturen inte skall bli över 20 grader. I poolen är det ingen som vill bada vid den tempen. Därför är det viktigt att bara köra med solslingan, när den tillför något. Det tar c:a 1 månad att få upp värmen i poolen. Vi ligger nu på 18 grader. Jag la ut 4 bilder på poolforumet
vi har PEMslang typ, 30 mm ... ca, 100 meter... Värmer bra tycker jag.... Vi ligger mellan 22-27 gr på sommaren... då ligger PEMslangen på ett svart garagetak.... med ca 2 meter till pumpen... Poolen är på 48kbm.... 8X4X1,5...
Ska säga tt det är under sommaren detta.
Men jag såg i en annan tråd att dom stängde av solvärmen på natten och när det var molnigt.. "Tack för tipset" ...
Pemslang räcker för det oftaste, bara var noga med att täcka poolen på kvällen och när det är regn på G...
Ska säga tt det är under sommaren detta.
Men jag såg i en annan tråd att dom stängde av solvärmen på natten och när det var molnigt.. "Tack för tipset" ...
Pemslang räcker för det oftaste, bara var noga med att täcka poolen på kvällen och när det är regn på G...