Hej
Har just fått lite vvs-jobb utfört. Bla en ny VVB. Från denna vvb har installatören dragit PEM-slang ca fem meter som leder varmvatten till resten av husets system som är i koppar. .

Igår var jag på bauhaus och skulle köpa isolering för PEM-slang. Intill säljer de även PEM-slang och där sitter ett handskrivet anslag:
Obs, PEM-slang är endast godkänd för kallvatten.

Bör jag Kontakt firman och be dem göra om?

Mvh
Fredrik

• Gilla
mikkonii
  • Laddar…
En kontrollfråga:
Det var inte PEX? Alltså även det i plast, oftast vit. Men kan användas även för varmvatten.

Krilleman
PEM är inte till för varmvatten som du redan visste.

Och som ett förtydligande för den nyfikne så ser PEM för kallvatten ut såhär:
Finns på rullar - 5,25,50,100,200 osv och upp till valfri längd med fabriksbeställning.

Tvärsnitt av en gråsvart PEM-rör rulle avsedd för kallvatten, tillgänglig i olika längder.
0_316007_6.jpg

pem-slang.jpg

Hej
Enormt, tack för svaren. Tyvärr är det PEM-slang,
Vad är anledningen till att PEM är olämpligt för varmvatten? Kan det vara giftigt?

Märkligt att en seriös vvsare inte använt rätt grejer.
Mvh
Fredrik

• Gilla
Västra
  • Laddar…
Pem klarar bara upp till 50 grader.

Ajdå, vad händer vid högre temp? Utsöndras gifter eller pajjar slangen?

Plasten blir mjuk och slangen klarar inte längre det tryck den är godkänd för.

Hej igen,
Det finns möjligtvis inte två olika Pem-slangar för respektive varm och kallvatten?
Mvh
Fredrik

Läs på slangen vad det är för fabrikat och modell och kolla vad tillverkaren skriver.

kulle
Det är inte så att pem slangen ligger som en kulvert / skydd för en invändigt dragen pex slang ?

Jag ska försöka kolla fabrikatet imorgon.

Nej pem slangen är dragen från vvb:n till till resten av husets koppar rör.

För att vara exakt är det ca 40cm kopparledning från vvb:n. Sen kommer en PRK-koppling till PEM-slang som går igenom en vägg, sen är det ca sex meter av PEM-slang som har två 90 graders PRK-kopplingar innan slangen går över i koppar.

Mvh
Fredrik

Om den blir mjuk av värmen är det risk att kopplingarna "tappar greppet" och slangen därmed hoppar lös av trycket.

useless useless skrev:
Läs på slangen vad det är för fabrikat och modell och kolla vad tillverkaren skriver.
Hej
Måste fråga om du hört talas om pem-slang som faktiskt är lämplig för varmvatten? Men självklart ska jag försöka kolla efter fabrikat på slangen. Mvh Fredrik

Mikael_L
Mig veterligen är PEM bara för kallvatten, men visst kan jag missat om det finns någon som är godkänd för varmvatten, ty i så fall är det nog en ovanlig fågel.

Till varmvatten kör man PEX .

Nu började jag plötsligt fundera på vad jag fick levererat till golvvärmen, en 25mm som går mellan VP och fördelare, den är svart och är kanske PEM.
Å andra sidan överstiger temperaturen aldrig 30°C där ...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Mig veterligen är PEM bara för kallvatten, men visst kan jag missat om det finns någon som är godkänd för varmvatten, ty i så fall är det nog en ovanlig fågel.

Till varmvatten kör man PEX .

Nu började jag plötsligt fundera på vad jag fick levererat till golvvärmen, en 25mm som går mellan VP och fördelare, den är svart och är kanske PEM.
Å andra sidan överstiger temperaturen aldrig 30°C där ...
PEM till golvvärme är mycket olämpligt eftersom den inte är diffusionstät...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.