Hej
Har just fått lite vvs-jobb utfört. Bla en ny VVB. Från denna vvb har installatören dragit PEM-slang ca fem meter som leder varmvatten till resten av husets system som är i koppar. .
Igår var jag på bauhaus och skulle köpa isolering för PEM-slang. Intill säljer de även PEM-slang och där sitter ett handskrivet anslag:
Obs, PEM-slang är endast godkänd för kallvatten.
Bör jag Kontakt firman och be dem göra om?
Mvh
Fredrik
Har just fått lite vvs-jobb utfört. Bla en ny VVB. Från denna vvb har installatören dragit PEM-slang ca fem meter som leder varmvatten till resten av husets system som är i koppar. .
Igår var jag på bauhaus och skulle köpa isolering för PEM-slang. Intill säljer de även PEM-slang och där sitter ett handskrivet anslag:
Obs, PEM-slang är endast godkänd för kallvatten.
Bör jag Kontakt firman och be dem göra om?
Mvh
Fredrik
Hej
Enormt, tack för svaren. Tyvärr är det PEM-slang,
Vad är anledningen till att PEM är olämpligt för varmvatten? Kan det vara giftigt?
Märkligt att en seriös vvsare inte använt rätt grejer.
Mvh
Fredrik
Enormt, tack för svaren. Tyvärr är det PEM-slang,
Vad är anledningen till att PEM är olämpligt för varmvatten? Kan det vara giftigt?
Märkligt att en seriös vvsare inte använt rätt grejer.
Mvh
Fredrik
Jag ska försöka kolla fabrikatet imorgon.
Nej pem slangen är dragen från vvb:n till till resten av husets koppar rör.
För att vara exakt är det ca 40cm kopparledning från vvb:n. Sen kommer en PRK-koppling till PEM-slang som går igenom en vägg, sen är det ca sex meter av PEM-slang som har två 90 graders PRK-kopplingar innan slangen går över i koppar.
Mvh
Fredrik
Nej pem slangen är dragen från vvb:n till till resten av husets koppar rör.
För att vara exakt är det ca 40cm kopparledning från vvb:n. Sen kommer en PRK-koppling till PEM-slang som går igenom en vägg, sen är det ca sex meter av PEM-slang som har två 90 graders PRK-kopplingar innan slangen går över i koppar.
Mvh
Fredrik
Om den blir mjuk av värmen är det risk att kopplingarna "tappar greppet" och slangen därmed hoppar lös av trycket.
Mig veterligen är PEM bara för kallvatten, men visst kan jag missat om det finns någon som är godkänd för varmvatten, ty i så fall är det nog en ovanlig fågel.
Till varmvatten kör man PEX .
Nu började jag plötsligt fundera på vad jag fick levererat till golvvärmen, en 25mm som går mellan VP och fördelare, den är svart och är kanske PEM.
Å andra sidan överstiger temperaturen aldrig 30°C där ...
Nu började jag plötsligt fundera på vad jag fick levererat till golvvärmen, en 25mm som går mellan VP och fördelare, den är svart och är kanske PEM.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
PEM till golvvärme är mycket olämpligt eftersom den inte är diffusionstät...Mikael_L skrev:
Mig veterligen är PEM bara för kallvatten, men visst kan jag missat om det finns någon som är godkänd för varmvatten, ty i så fall är det nog en ovanlig fågel.