12 989 läst ·
37 svar
13k läst
37 svar
Pelletsskruven orkar inte/står och "tuggar"
Den där metallbiten du sa fattades från matarskruven kan den ha kommit in i brännaren och skadat något?
Jag är obekant med den typ av brännare du har men om det finns någon form av intern matningsskruv i själva brännaren kan ju metallbiten ha skadat skruven eller fått den att fastna eller enbart tillåter små mängder pellets hamna i brännarröret?
Jag är obekant med den typ av brännare du har men om det finns någon form av intern matningsskruv i själva brännaren kan ju metallbiten ha skadat skruven eller fått den att fastna eller enbart tillåter små mängder pellets hamna i brännarröret?
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 229 inlägg
Njae, jag har svårt att tro att den metallbiten ska ha kunnat skadat något. Och det finns ingen intern matarskruv i brännaren.Centano skrev:
Den där metallbiten du sa fattades från matarskruven kan den ha kommit in i brännaren och skadat något?
Vet inte hur den ser ut, vi har inte lyckats att hitta den.H hagv skrev:
Den kanske åkte med i asksugen. (sambon sotade hela pannan för en stund sedan)
Pannan är under uppstart igen, får se när/om brännaren stannar igen.
Har du tömt hela pelletsmagasinet när du tog ut skruven och har du gjort rent längst ner i kröken under magasinet? Blir det fullt med spån där nere, kärvar skruven och tenderar att bli längre, så lång att den börjar karva sönder botten. Är det detta som hänt, kan du kapa skruven någon cm så att den går fri från botten, men först och främst GÖR RENT längst ner.
Alla skruvar som skall mata matrial skall ha en mindre stigning i början eller helst en ökande stigning. Oftast är det den första biten som har en tätare stigning, för att materialet inte skall packas i skruven.
Så kolla första varvet, så inte det blivet utdraget och matar in mer än resten kan transportera med packning o stopp som följd.
Så kolla första varvet, så inte det blivet utdraget och matar in mer än resten kan transportera med packning o stopp som följd.
Min skruv har samma stigning i hela sin längd.L Leif i Skåne skrev:Alla skruvar som skall mata matrial skall ha en mindre stigning i början eller helst en ökande stigning. Oftast är det den första biten som har en tätare stigning, för att materialet inte skall packas i skruven.
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 229 inlägg
Alltså vad är detta!!? 
Nu verkar inte fläkten starta som den ska heller.
(Ligger pellets och glöder i brännarröret bara.)
Vad är det som styr fläkten?
När eller i vilket läge ska den starta?
Går det att testa bara fläkten, så jag vet att den startar/snurrar?
Jag stängde av hela pannan precis för att kyla ner den.
Ska försöka att mäta pelletsdosen när sambon kommer hem om ca 1 timme.
Har inte så mycket motorik för tillfället p.g.a. en stroke i somras.
Den som hjälper mig att få igång skiten igen (utan svindyra reservdelar) så det går någorlunda optimalt kan få några hundralappar.
Är desperat nu.
Nu verkar inte fläkten starta som den ska heller.
(Ligger pellets och glöder i brännarröret bara.)
Vad är det som styr fläkten?
När eller i vilket läge ska den starta?
Går det att testa bara fläkten, så jag vet att den startar/snurrar?
Jag stängde av hela pannan precis för att kyla ner den.
Ska försöka att mäta pelletsdosen när sambon kommer hem om ca 1 timme.
Har inte så mycket motorik för tillfället p.g.a. en stroke i somras.
Den som hjälper mig att få igång skiten igen (utan svindyra reservdelar) så det går någorlunda optimalt kan få några hundralappar.
Är desperat nu.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
https://pellets.info/viewforum.php?f=13&sid=28b129aebf31f8dd1795cd062935c7d7
Kolla lite här om du inte sett det innan.
Kolla lite här om du inte sett det innan.
Medlem
· västragötalands
· 199 inlägg
Hej hade liknande problem med min anläggning förra året. Då var det motor kondensator till skruven som gjorde att den inte startade jämt när brännaren ville ha pellets. Köpte nu kondensator dock inte från pellets försäljare då de hade ockerpriser på dessa kondensatorer. Tror jag gav under 100 för min. Kondensatorer torkar/slits med tiden. Har två jobbar kompisar som haft samma problem med sina skruvar.
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 229 inlägg
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 229 inlägg
Jag lyckades få tag på en annan matarskruv med motor.F Fredrik_Lerum skrev:Hej hade liknande problem med min anläggning förra året. Då var det motor kondensator till skruven som gjorde att den inte startade jämt när brännaren ville ha pellets. Köpte nu kondensator dock inte från pellets försäljare då de hade ockerpriser på dessa kondensatorer. Tror jag gav under 100 för min. Kondensatorer torkar/slits med tiden. Har två jobbar kompisar som haft samma problem med sina skruvar.
Nu verkar det vara något knas med fläkten istället.
Medlem
· västragötalands
· 199 inlägg
Ok fått byta fläkten tidigare. Prova att mäta spänningen till fläkten när den inte funkar. Min fick spänning men orkade inte igång för att den trögade i lagren. Gick att få igång igen med lite 5-56 men sen bytte jag för att det kändesxsom mer långsiktig lösning. Hade hoppats att jag kunde byta lager men det verkade för svårt så fick bli ny fläkt istället. Jag tror min brännare var ca 10 år när jag fick byta fläkt.
Kondensatorer mister med åren sina mikrofarad vilket orsakar mindre startmomentet på motorn. Typiskt att man kan hjälpa igång den genom att peta på kylfläkten.F Fredrik_Lerum skrev:Ok fått byta fläkten tidigare. Prova att mäta spänningen till fläkten när den inte funkar. Min fick spänning men orkade inte igång för att den trögade i lagren. Gick att få igång igen med lite 5-56 men sen bytte jag för att det kändesxsom mer långsiktig lösning. Hade hoppats att jag kunde byta lager men det verkade för svårt så fick bli ny fläkt istället. Jag tror min brännare var ca 10 år när jag fick byta fläkt.
Men är det lagren som är torra så kan det också vara orsaken.
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 229 inlägg
Jag hade lite symaskinsolja som jag sprutade på lagerna till fläkten.
Den fick liv igen, men vet inte hur länge.
Kommer inte kunna få hem en ny innan helgen heller.
Blir kallt i huset då vi endast har detta som värmesystem.
Den fick liv igen, men vet inte hur länge.
Kommer inte kunna få hem en ny innan helgen heller.
Blir kallt i huset då vi endast har detta som värmesystem.