Byggahus.se

Pelletspanna

1k läst  47 svar

1. Ginaprivat85
    Medlem Nivå 1
    Vi har köpt en pelletspanna men har inte riktigt förstått hur det ska gå till med installationen av den. Olika rörisar med olika svar och olika priser. Nu till min fråga? Behöver jag en vattentank för tappvattnet? Hur går det till? Tacksam för snabbt svar

2. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Det beror ju på vad det är för panna ni köpt. De flesta pannor har ju inbyggd "varmvattenberedare", alltså en inbyggd tank för uppvärmning av tappvarmvatten. Tillverkare och modell beteckning är nog ett måste för att du skall kunna få hjälp.

3. Ginaprivat85
    Medlem Nivå 1
  4. Ginaprivat85
    Medlem Nivå 1
  5. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Du sitter ju med manualen. Kolla om det står någonting om varmvattenmagasin eller liknande. Om det inte står någonting i specifikationen (en volym) eller i något kapitel i manualen, så har pannan ingen vvb.

6. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
  7. Ginaprivat85
    Medlem Nivå 1
    Manualen är inte på svenska. Har läst den på svenska med men förstpr mig inte på den ändå

8. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Du kan ju leta efter siffror och L som i liter.

9. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Jag måste fråga; varför köpa en produkt som du inte vet om den uppfyller de krav ni har?

10. Ginaprivat85
    Medlem Nivå 1
    Tack men jag förstår inte ändå. Den inringade vad är det för något? Det har jag inte. Menas det med att jag behöver en v tänk eller hur menas det

11. Ginaprivat85
    Medlem Nivå 1
    Jo därför kravet är ju bara en vattentank isf. Det är inte problemet. Utan jag får olika svar från olika rörisar. Då snackar vi om stor skillnad på priserna. Jag frågar hör på sidan för att få ett ärligt svar av folk som kanske har samma typ av panna

12. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Den inringade tabellen; titta längst till höger. Troligen indikterar de siffrorna storleken på vvb för respektive panna. Men det är ju för just de modellerna.

Om din panna inte har inbyggd vvb, så ja, då måste du ha en separat vvb.

I ärlighetens namn hade jag nog skippat den köpta pannan och köpt en som uppfyller era behov istället.

13. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    OK? Men i en vanlig panna/de flesta pannor här i Sverige, så finns det en inbyggd vvb, och då behövs ju ingenting extra alls.
    Jag förstår inte vinsten med detta upplägg. En isolerad tank är liksom inte billig.

14. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Jag har ved/pellets/el/olje-panna, med inbyggd vvb och tillkopplad ack-tank. Att köra vvb utanför kan jag inte se annat än väldigt omständigt, generera effektivitetsförluster, och helt enkelt bara onödigt. Det finns gott om billiga pannor.

15. Ginaprivat85
    Medlem Nivå 1
    Vad menar du med isolerad tänk? Och vvb är det en varmvatten beredare? Tanken är väl att lära sig lite mer om min panna.