CarMan skrev:
[quote author=RoKe link=1142329690/0#28 date=1142542383]
bergvärmen kommer alltid att vara billigre än pelletsen i drift, förutsatt ett du inte ha för klent radiatorsystem eller att värmepump & hål blir för klant dimensionerade.
Jag kan inte hjälpa det, men jag retar mig på denna typen av tvärsäkra påståenden
Oavsett vem som myntar dom.
KÄLLA EFTERFRÅGAS!
(Eller gör förtusan ett litet litet ödmjukt tillägg typ "jag tror att.... osv.)

I en sånhär tråd är drifkostnader mellan rubrikens alternativ viktiga aspekter, tror jag.
jag räkna med att pellets hamnar idag på 40 öre/kW om man räknar bort värmeförluster & tankar billigt via bulkbil.
mot bergvärmens 33 öre om elpriset ligger på 1:-

du måste ner på 1300:-/ ton för att komma ner i 30öre/ kW (& då har vi bara räknat pelletsen o inte skruvar, fläktar, tändare & sotare)

bergvärme pumpen räknade jag på 3 i årscop[/quote]

Med dubbel investering ja.. Om man då tar en pelletsanläggning o läger till lika mycket som bergvärmen kostar på isolering så blir de ingen skillnad.. Eller pelletspanna o sätt 50-70000:- på aktiefonder så har man billigare drift med pellets.. ;)

Andreas_Hansson skrev:
Undrar om Nickenorpan blir klokare av den här tråden..
Hehe, visserligen är tråden roande, men som du säger är det tveksamt om jag blir mycket klokare...

Hehe, visserligen är tråden roande, men som du säger är det tveksamt om jag blir mycket klokare...
Beskriv lite närmare vad det är du vill ha hjälp med.
Frågan pellets eller vp är lite för stor utan att veta just dina speciella förutsättningar.

För att minska värmekostnaden funderar jag på att installera bergvärme eller en pelletspanna. Problemet är dock att jag inte lyckats få reda på vilket system som är mest ekonomiskt? Någon som har koll? Snälla!
"Som man frågar får man svar" kan jag kanske tillägga.

2an skrev:
[quote author=CarMan link=1142329690/0#29 date=1142544347][quote author=RoKe link=1142329690/0#28 date=1142542383]
bergvärmen kommer alltid att vara billigre än pelletsen i drift, förutsatt ett du inte ha för klent radiatorsystem eller att värmepump & hål blir för klant dimensionerade.
Jag kan inte hjälpa det, men jag retar mig på denna typen av tvärsäkra påståenden
Oavsett vem som myntar dom.
KÄLLA EFTERFRÅGAS!
(Eller gör förtusan ett litet litet ödmjukt tillägg typ "jag tror att.... osv.)

I en sånhär tråd är drifkostnader mellan rubrikens alternativ viktiga aspekter, tror jag.
jag räkna med att pellets hamnar idag på 40 öre/kW om man räknar bort värmeförluster & tankar billigt via bulkbil.
mot bergvärmens 33 öre om elpriset ligger på 1:-

du måste ner på 1300:-/ ton för att komma ner i 30öre/ kW (& då har vi bara räknat pelletsen o inte skruvar, fläktar, tändare & sotare)

bergvärme pumpen räknade jag på 3 i årscop[/quote]

Med dubbel investering ja.. Om man då tar en pelletsanläggning o läger till lika mycket som bergvärmen kostar på isolering så blir de ingen skillnad.. Eller pelletspanna o sätt 50-70000:- på aktiefonder så har man billigare drift med pellets.. ;)
[/quote]

läs vad jag skriver innan du svarar!

har jag fel när jag säger att en vanlig pelletsanläggning ligger på 40öre/kWh?
har jag fel när jag skriver att en venlig bergvärme & jordvärme anläggning ligger på 33 öre/kWh?

---------------------------

Hur hög investeringskostnaden bil är FORTFARANDE indviduellt beroende på vad som redan finns i huet. har jag fel?

Majgårdarna
Nej du har rätt.

Ok, slutsatsen får nog bli att jag ska satsa på värmepump. Någon skrev att pelletspanna kräver sotning varje kvartal och det är inte lockande.

Nickenorpan skrev:
Ok, slutsatsen får nog bli att jag ska satsa på värmepump. Någon skrev att pelletspanna kräver sotning varje kvartal och det är inte lockande.
Ja skrev det, men dom här som har pellets, vilket jag inte har. Säger att det är 2ggr/ år.

men sen vet jag att man kanske själv får sota lite i pannan imallanåt

kolla noga det jag först skrev! du måste ta reda på om ditt radiatorsystem kan köras mot värmepump!

Mitt råd till dig blir nog att du bör välja värmepump.

En pelletsanläggning kräver lite underhåll och då underlättar det om man har lite intresse för sitt värmesystem och kan ägna det en tanke då och då.
Det slipper du med vp.

Biobränsle är och förblir mer tidskrävande än de mera underhållsfria lösningarna.

En viss händighet och förståelse av bla. systemfunktionen underlättar om man ska få ut max av ett biobränslesystem.
Det passar alltså inte alla att vara eldare.

Besök gärna:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php
för mer info ang vp.

Lycka till.

Nu dyker ett nytt alternativ upp.En rapssyrabrännare,som kan bytas ut mot en oljebrännare.Lanseras till sommaren,och med trevligt bränslepris får man förmoda,eftersom man satsar på det.De som säljer villaolja idag lär gå över till rapssyraoljan istället.Brännaren kommer visst att kosta 10.000 + moms.Inhemskt biobränle.

Rikardsson skrev:
Nu dyker ett nytt alternativ upp.En rapssyrabrännare,som kan bytas ut mot en oljebrännare.Lanseras till sommaren,och med trevligt bränslepris får man förmoda,eftersom man satsar på det.De som säljer villaolja idag lär gå över till rapssyraoljan istället.Brännaren kommer visst att kosta 10.000 + moms.Inhemskt biobränle.
Låter intressant.
Har du någon länk?

Det här var ju riktigt underhålland.

Det finns ingen info om rapssyrabrännaren,men den kommer att lanseras av Babington i Söderköping,och tillverkas av Metallteknik i Hillerstorp.Så,ha tålamod,den kommer nog att märkas när den kommer ut på marknaden.Sägs bli i sommar.Men de flesta projekt brukar ju bli försenade,så sikta på hösten,realistiskt sett.

Det låter intressant .
Det behövs nya alternativ till uppvärmning för att öka valfriheten och konkurrensen.
Inhemskt rapsbränsle låter bra.
Finns det tillgång till bränsle så att driftkostnaden blir låg borde det bli en hit.
Det är väl där det kan bli problem antar jag?
Rapssyra, vad är det?

Rapssyra är en biprodukt vid rapsoljetillverkning.Regering och myndigheter är som bekant vänligt inställda till biobränsle.Raps kan odlas,och ger bönder alternativ till överlevnad,och ett öppet landskap.Rapsolja kan man köra dieselbilar med.Biprodukten rapssyra kan man elda som uppvärmning.Jag har svårt att tro att myndigheterna vill bromsa utvecklingen av inhemsk energiproduktion.

Rikardsson skrev:
Rapssyra är en biprodukt vid rapsoljetillverkning.Regering och myndigheter är som bekant vänligt inställda till biobränsle.Raps kan odlas,och ger bönder alternativ till överlevnad,och ett öppet landskap.Rapsolja kan man köra dieselbilar med.Biprodukten rapssyra kan man elda som uppvärmning.Jag har svårt att tro att myndigheterna vill bromsa utvecklingen av inhemsk energiproduktion.
Som sagt var
Finns det tillgång till bränsle så att driftkostnaden blir låg borde det bli en hit.
Det är väl där det kan bli problem antar jag?
Driftkostnaden.
Vad tror man om den?
Rapsolja (eller rme?) görs väl inte i så stora kvantiteter så att restprodukter såsom rapssyra låter sig säljas billigt till gemene man?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.