5 157 läst ·
71 svar
5k läst
71 svar
Pelletspanna eller värmepump?
Sida 1 av 5
Hej alla duktiga husägare!
Mitt hus har idag vattenburen el som värmekälla och elförbrukningen är cirka 45000 kilowatttimmar per år. Dyrt med andra ord.
För att minska värmekostnaden funderar jag på att installera bergvärme eller en pelletspanna. Problemet är dock att jag inte lyckats få reda på vilket system som är mest ekonomiskt? Någon som har koll? Snälla!
Mitt hus har idag vattenburen el som värmekälla och elförbrukningen är cirka 45000 kilowatttimmar per år. Dyrt med andra ord.
För att minska värmekostnaden funderar jag på att installera bergvärme eller en pelletspanna. Problemet är dock att jag inte lyckats få reda på vilket system som är mest ekonomiskt? Någon som har koll? Snälla!
Sedan beror det ju på hur lämpat systemet är för VP. Oftast går det bra med VP, men ibland är det olämpligt. Sedan är ju frågan om du ska välja luft/vatten eller berg/mark VP.
Vad som är bäst på sikt, får du nog fråga en spådam om, tyvärr.
Vad som är bäst på sikt, får du nog fråga en spådam om, tyvärr.
först o främst måste du kolla dit radiatorsystem. Du komer att köra radiatorsystemet med öppna termosteter & låta värmeanläggningen schunta ut lagom temp för att värma huset till rätt tempratur, deta ger bätttre ekonomi, specielt vid värmepumps drift.
du ska kolla så tepraturen aldrig går över 55 grader när det är som svinkallast ure, då ha du förutsättningar fö att köra värmepump. i annat fall behövs kopletering av radiatorer.
vilket system som är best beror ju också på vad du har idag!
har du en väl fungerande skorsten & olje/ved panna så kan du med pellets få en paypff tid på 5 år
men om du saknad dessa sakaer så är det lika dyr investering att skaffa bergvärme som pelletsanläggning.
bergvärmen kommer alltid att vara billigre än pelletsen i drift, förutsatt ett du inte ha för klent radiatorsystem eller att värmepump & hål blir för klant dimensionerade.
du ska kolla så tepraturen aldrig går över 55 grader när det är som svinkallast ure, då ha du förutsättningar fö att köra värmepump. i annat fall behövs kopletering av radiatorer.
vilket system som är best beror ju också på vad du har idag!
har du en väl fungerande skorsten & olje/ved panna så kan du med pellets få en paypff tid på 5 år
men om du saknad dessa sakaer så är det lika dyr investering att skaffa bergvärme som pelletsanläggning.
bergvärmen kommer alltid att vara billigre än pelletsen i drift, förutsatt ett du inte ha för klent radiatorsystem eller att värmepump & hål blir för klant dimensionerade.
Att bergvärme alltid är billigare än pellets i drift torde i min värld ha att göra med priset på el respektive pellets. För närvarande är det kanske rätt, men vem vet hur det ser ut inom en tioårsperiod.
ja självklart är det priset på bränslet som är den stora delen i vilket bränsla som är billigast!!!synpunkter skrev:
på pelets tillkomer för utom service på alla rörliga delar även sotning av skorstenen var 3:e månad
& som du säger så kanske myndighetern inte kommer att fortsätta att låta peletsen vara skatte fri om 10 år
och framförallt tror jag att elpriset kommer att skjuta i höjden inom 10 år, vilket värmepumpsägare, som använder el som bränsle, sällan tar med i sina kalkyler.
synpunkter skrev:
jo oftast räknar man i kalkylen med en viss ökning, men ingen vet hur mycke det kommer att öka.
eftersom man får ut 3Kwh eller mer från varje KWh man stoppar i pumpen så är man inte allt för känslig mot en prishöjning.
jag tror personligen inte att dom andra bränslena kommeer att ha kvar sitt "låga" pris när elen höjs, då det aldrig varit så förr
Tja då var diskusionen igång. 
Ett litet bidrag till då.
Ingen vet idag vad spetsnings elen kommer att kosta i framtiden.
Ren elvärme kallaste dagen kan bli dyrt med ett annat dibiteringssystem.
Och pelletsen kanske vi gör disel av, vem vet.
Tyvärr har jag ingen kristallkula.
Ett litet bidrag till då.
Ingen vet idag vad spetsnings elen kommer att kosta i framtiden.
Ren elvärme kallaste dagen kan bli dyrt med ett annat dibiteringssystem.
Och pelletsen kanske vi gör disel av, vem vet.
Tyvärr har jag ingen kristallkula.
poiu skrev:
Nä, jag gissar också att man så småningom när alla elmätare är utbytta kommar att köra "minut" taxa. därför tror jag många är i farosonen med sina klana värmepumpar, många tar ju billigaste oferten & man får även i detta fall vad man bataler för.
kör själv med 110% täckning så för mig spelar det ingen roll
Vi börjar känna till vad carman anser vid det här laget.
Jag tycker att han ger bra förklaringar och hjälper många här.
Men en sak ska man ha klart för sig när man läser hans inlägg.
Han drar sig inte för att vrida och vända argumenten till sin fördel.
Bara synd att sanningen ibland blir lidande. :'(
Nu får du ge dej carman...2an skrev:
Sotning av skorsten/sotaren är vid pellets 1-2 ggr/år beroende på vart i landet huset ligger.. Vid medeltemp över +5 grader 1 sotning/år kallare 2 ggr/år..
[/quote]
dom bekanta jag känner som kör med Pellets har sotning var 3:e månad !
så nu får ni väll ge er, vad som är mest lönsamt är ju olika beroende på vad man idag har för förutsättningar!
RoKe skrev:Vi börjar känna till vad carman anser vid det här laget.![]()
Vist vänder ja o vrider på argumenten, men jag far inte med osanning !
som i denna tråd då man poentera att Värmepumpen blir dyrare vart efter elpriset höjs, så visa jag bara att även pellets blir dyrare vart efter pellats priset höjs.
Skilnaden är att värmepumpen har COP på 3 eller högre, så el priset måste ha en KONSTANT ökning med 3gg så mycke som pellatsen ökar för att bli dyrare än pelletsen!
sen har alla bekanta jag känner relativt mycke servickostnader på sina brännare, det är kedjor & "glödstift" som relativt ofta måste bytas då dom går sönder.
Nu får du ge dej carman...CarMan skrev:
Sotning av skorsten/sotaren är vid pellets 1-2 ggr/år beroende på vart i landet huset ligger.. Vid medeltemp över +5 grader 1 sotning/år kallare 2 ggr/år..
[/quote]
dom bekanta jag känner som kör med Pellets har sotning var 3:e månad !
[/quote]
Då kan du hälsa till dina "bekanta" att dom blir blåst av sotaren på minst 2 sotningar/år..