4 010 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Pelletskvalité
Jag tycker mig ha märkt en försämring av kvaliten på pelletsen under det sista året. Det är mer spån och pelletsen verkar porösare. Det har ett flertal gånger blivit stopp i matarskruven på grund av spånet samt att det blir mer aska och sot. Man ser även att röken idag är lite sotig, tidagre var den helt vit. Är det fler än jag som märkt av eller tycker att pelletskvalitén försämrats.
Det är en vattenmantlad pelletskamin som jag eldar i.
Det är en vattenmantlad pelletskamin som jag eldar i.
Kvaliteten på pellets kan variera något helt otroligt beroende på råmaterial, inställningar i tillverkningsprocessen m m, och det från en och samma tillverkare. Frågor som dessa har dryftats in absurdum på http://www.pellets.info Kolla där.
Jodu!
Jag fick ett lass i höstas som var helt under all kritik. Först var den inte "mogen", dvs den jäste ut gaser i takt med att den tog åt sig fukt från luften så pass att det inte gick att vistas inomhus. Källaren blev en gaskammare, men det löste sig iofs med en enkel fläkt som ventilerade pelletsförrådet ut genom inblåsningshålet (bulk alltså). Fast det stank spånskivefabrik i hela kvarteret i flera veckor innan det hela gav sig. När det problemet upphörde kom nästa: SPÅN! Skruven bankade och slog mer och mer tills den stannade. I slutet stannade den flera gånger i veckan, och det visade sig att matarspiralen tait så pass med stryk att den behövde bytas ut. Pelletsleverantören tog iofs på sig ansvaret och stod för spiralbytet, sög igen resterande pellets och levererade snabbt ny av mycket bra kvalitet. Fick dessutom ett par ton pellets för sveda och verk, men jag fick argumentera för det!
Mitt råd är att reklamera DIREKT och kräva åtgärd och kompensation! Jag tror att de gör denna kvalitetssänkning helt medvetet. Det provas nog grot, bark och allt möjligt för att ersätta det allt dyrare spånet alldeles för okontrollerat. Jag vill inte vara deras försöksanläggning, och har jag varit det ska jag kompenseras utan knot.
Jag fick ett lass i höstas som var helt under all kritik. Först var den inte "mogen", dvs den jäste ut gaser i takt med att den tog åt sig fukt från luften så pass att det inte gick att vistas inomhus. Källaren blev en gaskammare, men det löste sig iofs med en enkel fläkt som ventilerade pelletsförrådet ut genom inblåsningshålet (bulk alltså). Fast det stank spånskivefabrik i hela kvarteret i flera veckor innan det hela gav sig. När det problemet upphörde kom nästa: SPÅN! Skruven bankade och slog mer och mer tills den stannade. I slutet stannade den flera gånger i veckan, och det visade sig att matarspiralen tait så pass med stryk att den behövde bytas ut. Pelletsleverantören tog iofs på sig ansvaret och stod för spiralbytet, sög igen resterande pellets och levererade snabbt ny av mycket bra kvalitet. Fick dessutom ett par ton pellets för sveda och verk, men jag fick argumentera för det!
Mitt råd är att reklamera DIREKT och kräva åtgärd och kompensation! Jag tror att de gör denna kvalitetssänkning helt medvetet. Det provas nog grot, bark och allt möjligt för att ersätta det allt dyrare spånet alldeles för okontrollerat. Jag vill inte vara deras försöksanläggning, och har jag varit det ska jag kompenseras utan knot.
Klicka här för att svara