Hej
Fick höra i elda-butiken att det inte är bra att elda pellets i braskaminer pga sotning, någon som har erfarenhet av detta? Har nämligen fri tillgång på pellets och det kommer spara en del björkvedspengar.
Mvh
Jan

Stickan56
Jag minns inte av vem men jag blev avrådd pga risken för hög temperatur.

MVH Stickan

Ok, ja det kan ju också vara en anledning, fast då kan kan ju fylla korgen till hälften =)

Det kan fungera någorlunda om du har en kamin med draget underifrån och korgen ganska låg så att du även kan ta vara på strålningsvärmen. Ha inga stora förhoppningar varesig på värme eller mysfaktor.Det är många som provat och sedan har dem i garaget till att förvara skruvar o muttrar i istället.Låna först en av grannen och prova eller tillverka en själv. ex: http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=21725 Bäst fungerade några av de korgar jag provat i kakelugnen men får även där ses som en nödåtgärd.I braskaminerna och braskassetten var det ett stort fiasko om man inte fick upp ett j:a drag genom att elda med ved först och sedan öppnade rostertallriken så luften ökade underifrån.I.o.f sig är det nog billigare att elda med olja men som reserv....

• Gilla
Svenno 55
  • Laddar…
Jag tror att (efter att ha läst alla kommentarer på nätet/forum) kommer att hålla mig till hederlig björkved och annat
byggmatrl som skall bort =)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.