Hej!

Har följande fundering:

Fungerar det att ha en pelletsbrännare (framåtbrinnande såklart?) i en oljekassett liknande den på bild?
När jag köpte huset fanns nämligen oljekassetten installerad tillsammans med en vanlig vedpanna (dock oberoende av varandra :P), då tanten som bott där stödeldade med olja.
Nu har jag en förugn dockad till vedpannan, och funderar på om det går att stödelda med pellets i oljekassetten, och då elda i förugnen när tid/lust/ork/ved finnes?
Eller måste jag flytta förugnen och installera pelletsbrännaren i vedpannans asklucka istället?

mvh Curre

• DSC00096.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00025.jpg
    Skapa konto
  • DSC00028.jpg
    Skapa konto
Jag har inget vettigt svar på dina frågor men jag blev ruggigt imponerad av din skorsten(?).
Har du ett eget tegelbruk där du bränner tegel eller vad används den till?

*ha ha ha* Jo, synd inte hela skorstenen kom med på bilden bara :P

Huset har varit Mejeri en gång i tiden, därav den stora skorstenen. Syns fortfarande spår i golvet efter den forna pannan på ca 3x4 meter, och nu står där en liten 25kW vedpanna... känns liiiiiite litet...

Vet inte om jag ska riva skorstenen eller ej, men än så länge så håller den ihop (används dock inte numera, men vi brukar elda ur den från kajornas nersläppta kvistar mm) kanske man kan fylla den med spån och "bygga om" den till en gigantisk förugn *asg*

Jag har en pelletsbrännare Eco Tec som sitter i oljeagregatets plats på en CTC panna av äldre modell och som fungerar aldeles utmärkt. Jag vet inte om det hjälper dig eftersom din oljebrännare tydligen sitter i en egen modul. Men jag har haft min anläggning i 5 år utan problem bara vanlig service.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.