Vore intressant med lite input om det, någon som kör fullt ut eller i kombination med andra värmekällor? Erfarenheter? Vilket kan vara den bästa kombinationen ekonomiskt till en pelletsbrännare?

Är själv i valet och kvalet om att investera i en pelletsbrännare. Har åkt runt till vänner och bekanta som installerat pelletsbrännare och alla verkar vara nöjda med det. De säger dock att man inte ska tro på allt man hör, det är en del jobb även med pellets (aska ur 1-2 gånger i veckan osv) men det är klart mindre tid/arbetskrävande än att elda med ved. Har själv endast använt ved till uppvärmning och årsförbrukningen ligger runt 20 kbm. Nu har jag förmånen att äga en del skog så veden är väl gratis för mig, om man inte räknar anskaffningstiden.. Förra sommaren gick tre av fyra semesterveckor åt till att kapa, klyva och stapla upp den förb... veden, och om man som mig värderar sin fritid mera så är väl det enda valet idag en pelletsbrännare. Olja är för dyrt, elen likaså.. flis (vilket jag funderat på i flera år) är svår att få tag på (blir väl pellets av det mesta) och dessutom så har jag hört att de flesta är ganska missnöjda med det då det ofta följer med stora bitar i flisen vilket ledet till driftsstopp och som kan vara problematiskt om temperaturen ligger runt -35 vilket det ofta gör i december/januari/februari och man råkar vara bortrest.

Med en förbrukning av ca 10-12 kbm pellets (räknar högt) hamnar årskostanden på ca 6000 spänn, vilket gör att jag betalar runt 2000 kronor i veckan för att få vara ledig under min semester och syssla med andra saker än ved.. Jag tycker att min fritid är värd så mycket, men alla har olika uppfattning..

häpp!

Istället kan jag under min semester hugga ved och lägga i säckar.. Runt juletider kan jag sedan transportera den till sergels torg och sälja "Prima norrländsk kådrik björkved" för 150 spänn säcken och därigenom snabbt få igen pengarna jag lade ut på brännaren...(hehehe)

BD_med MB,

20 kbm är det travat mått? Använder du någon "vedprocessor". Fyra veckors "produktionstid" skall man läsa det som två dagar per kbm?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.