11 305 läst ·
61 svar
11k läst
61 svar
Pellets, ved eller bergvärme ?
Wow vilket gensvar från alla. Många många fler frågor som jag ska försöka reda ut, men för att jag ska kunna klargöra alla dessa frågor som jag personligen fattar noll av så ska jag nog ta hit en rörkrökare
Men testet från energimyndigheten har gjort att jag ska kolla upp Viessmann vp också. Där har jag bara tagit offert på IVT och Thermia.
Men testet från energimyndigheten har gjort att jag ska kolla upp Viessmann vp också. Där har jag bara tagit offert på IVT och Thermia.
Håll dig till etablerade märken så blir det billigast i längden och bästa servicen.Dropdead skrev:
Testinstitut ger värden som sällan stämmer med verkliga livet.
Ta en offert från Nibe och CTC också.
Köpa grisen i säcken pga. någon test som i värsta fall idag också är sponsrad kan bli svindyrt i längden.
Hur hittar man 1,55 kr/kwh? Har själv 0,87 men då har jag ju den lägre skatten och rätt låg överföringsavgift.
Hos vattenfall kan man ju få ett totalpris på drygt 1kr i den södra delen av landet och jag antar att dom inte är billigast.
Hos vattenfall kan man ju få ett totalpris på drygt 1kr i den södra delen av landet och jag antar att dom inte är billigast.
Håller med om att det låter lite dyrt. Sedan är ju överföringskostnaden något som inte alltid framgår.Ville_Vessla skrev:
Med det höga elpriset så krävs ett cop över 3.35 för att bergvärmen ska bli billigare 1245an hamnade på scop 3.7 med radiatorer enda anledningen att välja pellets i dag är att man behöver höga temperaturer och inte vill byta lite raddar eller att man har en gammal olja panna man vill slänga in en brännare i för att spara en slant i några år. Du bör nog kolla upp ditt elpris.Erik_X skrev:
Enligt vad jag hört tidigare så är Viessmann bra och det bekräftar ju testet och dom lär vara riktigt tysta vilket kan vara viktigt för en del beroende på placeringen men vet inte hur det är med support eftersom det inte är så många som säljer dom i Sverige. Klart du ska ta in offertar från flera kolla med nån som säljer Dannfoss vp också vilket är samma som Thermia fast tror inte nyaste Thermian finns som Dannfoss modell Ivt har ett liknande system där deras fjolårs modeller finns som Bosch också fast den fick rätt usla resultat i testet så den kanske inte är så aktuell.johanpelle skrev:
Jag tror du kan läsa din elräkning själv.
I testet ser man tydligt nyttan av radiatorkapacitet cop 5 vid 25 grader pris 31 öre/ kWh eller cop 3 vid 55 grader och 52 öre / kWh.
Det är därför extraradiatorer är viktigare än vilken värmepumpen.
Alternativt aerotemper och golvvärme.
I testet ser man tydligt nyttan av radiatorkapacitet cop 5 vid 25 grader pris 31 öre/ kWh eller cop 3 vid 55 grader och 52 öre / kWh.
Det är därför extraradiatorer är viktigare än vilken värmepumpen.
Alternativt aerotemper och golvvärme.
Men du skrev ju i en annan tråd att en vanlig pelletspanna är 4 gånger för stor för ett normalt hus i norrland.
Och dessutom läcker den värme.
Folk som frågar är väl intresserade av vettiga svar och inte konstiga funderingar.
Gäller inte detta vilken värmepumpen? Har man tätat läckorna i värmepumpen?Erik_X skrev:
Folk som frågar är väl intresserade av vettiga svar och inte konstiga funderingar.
Detta är ett dubbelt så stort som den tråden.johanpelle skrev:Men du skrev ju i en annan tråd att en vanlig pelletspanna är 4 gånger för stor för ett normalt hus i norrland.
Gäller inte detta vilken värmepumpen? Har man tätat läckorna i värmepumpen?
Spelar det någon roll?
Tänk att så fort det nämns vedpanna eller pellets så slår många bakut! Aldrig jobbet med ved eller, inte värt det etc. Riv ut hela skiten och installera berg-/jordvärme! Men sedan förespråkar man kamin eller populärare uttryckt "vattenmantel" som många sedamera även köper en liten acktank till? Då går det helt plötsligt bra att bära små vedkorgar in framför TV´n och elda i dessa miljöbovar?? För då kallas det mys istället för bara jobb!Lolight skrev:Personligen skulle jag byggs så här: Ut med alla former av pannor. Borra 150-160 meter. Nibe bergvärme ta ett mindre paket än de rekar. Typ 6 Kw. Komplettera med 500 liters acc tank så du får långa drifttider.
Sedan in med några nya element för låg temp och kanske en braskamin för värme då det är riktigt kallt + det är mysigt.
Inte är bergvärme ett dåligt alternativ för TS (speciellt om han bara får in 3 st 750 L acktankar och inte får till logistiken med hanteringen) men då är det väl bättre han har kvar sin gamla panna med pelletsbrännaren om han vill värma murstocken under de kallaste dagarna än att söla med en oeffektiv miljöbelastande braskamin? Poängen med bergvärmen är väl mest att slippa jobbet och hanteringen som ved och pellets kräver?
Redigerat:
Visst är feamledningen viktig men i de flesta fall lönar det sig inte att byta raddar för att få ner framledningen några grader och varför skulle man välja en sämre vp när dom kostar ungefär lika ?en Nibe 1245 har cop 3,3 vid 55 grader en Bosch compress har 3.3 vid 45 graders framledning det är svårt att sänka framledningen 10 grader om man inte har riktigt usla radiatorer och det är garanterat inte gratis.Erik_X skrev:
Vilka varianter och fabrikat säljer du smurfen? Har du ordentligt på fötterna för alla dina inlägg och fakta som ständigt dyker upp i VP-trådar? Kan du göra reda för dig vid en genomsyn?
Missförstå mig inte jag brukar läsa intresserat och tycker om era diskussioner, men ibland blir det lite enahanda från både VP och biobränslesidan.
Missförstå mig inte jag brukar läsa intresserat och tycker om era diskussioner, men ibland blir det lite enahanda från både VP och biobränslesidan.
Säljer inga grejer men har en Nibe 1245 samt en Baxi solo+ Och sitter just nu utan strumpor men kan nog svara på lite frågor ändå vad vill du veta ? Du kan ju själv läsa energimyndighetens test om du tror att det är nått jag hittat på.
Jag skrev att du inte skulle missförstå, och betvivlar inte att du är nöjd och sitter i strumplästen, du behöver inte gå i försvar för någondera sidan. Tycker bara att det kan vara bra med en lite eftertänksam, kritisk diskussion där även de egna ståndpunkterna ständigt överprövas och eventuellt ger lite nya insikter i någon riktning.
Jag skulle tex uppskatta om du och andra hade lite egna uppgifter för just den egna anläggningen där det redovisas den verkligheten utan för mycket dragning åt vad man vill visa utan så långt möjligt objektivt. Det är ingen kritik utan bara ett av mig uppskattat sätt för bra diskussioner, givetvis kan den rapport du hänvisar till vara en utgångspunkt.
Ångrar nästan att jag skrev tidigare och vill inte starta onödig irritation i tråden, jag brukar ofta resonera kring detta med olika typer av människor men det funkar bäst irl.
Jag skulle tex uppskatta om du och andra hade lite egna uppgifter för just den egna anläggningen där det redovisas den verkligheten utan för mycket dragning åt vad man vill visa utan så långt möjligt objektivt. Det är ingen kritik utan bara ett av mig uppskattat sätt för bra diskussioner, givetvis kan den rapport du hänvisar till vara en utgångspunkt.
Ångrar nästan att jag skrev tidigare och vill inte starta onödig irritation i tråden, jag brukar ofta resonera kring detta med olika typer av människor men det funkar bäst irl.