Är det ett bostadsområde så kanske många har borrat och då tror jag det blir sämre "värme" i hålet med tiden.
Eller komplettera med solpaneler som värmer hålet på sommaren, men vad händer då om alla börjar värma sina hål? (hahaha det där lät)

Fruppe skrev:
En sak som kommer avgöra mitt val är att JAG anser att tiden på jorden är alldeles för kort och jag tänker inte ägna den till att hugga ved eller kånka pellets säckar , förutom till braskaminen. ;)
Så går iaf mina tankar
Kör nått annat än jordvärme, när livet på jorden är slut blir det ju ändå en etta med jordvärme!!

Fruppe skrev:
Är det ett bostadsområde så kanske många har borrat och då tror jag det blir sämre "värme" i hålet med tiden.
Eller komplettera med solpaneler som värmer hålet på sommaren, men vad händer då om alla börjar värma sina hål? (hahaha det där lät)
Du ska ha mycket paneler om du på tre månader ska ladda tillbaka den energi du tar upp på nio.

Åskar skrev:
Viktigaste är att hålla en så låg returtemp som det bara går. Justera radiatorer, golvvärme. Lågt flöde på cirkpump, strypventil på returledningen etc. Givetvis krävs det även en fungerande skiktning i acktanken så det är 80-90 grader i toppen ända in till slutet.

Så fungerande skiktning acktanken, hög framledningstemp men låg returtemp.. Det röstar då jag på för en vedanläggning. :cool:

Värmepumpar kräver mer radiatorkapacitet (många stora) så ska man satsa på berg-/jordvärme måste man kolla upp radiatorernas kapacitet noga, annars riskerar man att tappa verkningsgrad.

Bekvämast och minst jobb blir det med bergvärme. Skulle tro att husets värde höjs mer än med en vedanläggning. (Idag är det status hos många att knappt röra ett finger eller behöva kröka ryggen) Men rädds man inte jobbet med veden utan gillar att pula på. Samt att man vet att man kan få tag på ved så kan man värma huset rätt så billigt. Installationskostnaden blir dock rätt så saftig oavsett vem man väljer, trots ROT-schablon för vedpanna. [länk]
Om man stryper för mycket för att få låg returtemp så får man höja framledningen för att få samma medeltemperatur på raddarna så lågtempade radiatorer är att föredra även med vedeldning men naturligtvis ska allt vara rätt injusterat oavsett värmekälla. De flesta berg vp i dag klarar 65 graders framledning utan eltillskott men behövs det högre än så så får man ta hjälp av elpatron.

Fruppe skrev:
Man får helt enkelt borra lite djupare om det är för tät mellan hålen enda nackdelen kostnaden.

Lolight skrev:
Personligen skulle jag byggs så här: Ut med alla former av pannor. Borra 150-160 meter. Nibe bergvärme ta ett mindre paket än de rekar. Typ 6 Kw. Komplettera med 500 liters acc tank så du får långa drifttider.
Sedan in med några nya element för låg temp och kanske en braskamin för värme då det är riktigt kallt + det är mysigt.
Vad är den ekonomiska vinsten med att köra acktank och bergvärme? Kostnaden för installationen ökar ju en hel del.

En tank till bergvärmen innebär att man kan ha en större vp än vad radiatorsystemet klarar av med tanke på flöde. Men ska man ha en storlek mindre vp än vad som rekomenderas då har jag svårt att hitta anledning till tank som brukar kallas arbetstank när den kopplas till vp

L
Jugend skrev:
Vad är den ekonomiska vinsten med att köra acktank och bergvärme? Kostnaden för installationen ökar ju en hel del.
Du får faktisk en bättre ekonomi. Detta då pumpen håller längre. Färre starter samt att medeltemperaturen blir lägre på framledningen. Detta ger att du få ökad effektivitet. Detta samt att värmen inte går upp och ner i huset. Kostar kanske max 8-9 tusen.

smurfen72 skrev:
Man får helt enkelt borra lite djupare om det är för tät mellan hålen enda nackdelen kostnaden.
Okej !

Min morbror var helt inne på pellets men "lyckades" bli övertalad till annat då han börjar bli till åren och pellets säckarna väger kanske inte så mycket nu men åldern tar ut sitt rätt och då blir dom bara tyngre och tyngre. Och tyvärr ligger deras hus väldigt dumt till för att fylla på med lastbil.
Så valet blev då luft/vatten som troligtvis kommer kompletteras med solpaneler.

Hur kan medeltemperaturen bli lägre utan att det blir kallare inne ? Om värmen går upp och ner är vp feljusterad eller felinstallerad trots lite vatten i systemet har man installerat en (för)stor vp och för att hålla nere starterna har man justerat gradmin eller motsvarande.

Lolight skrev:
Du får faktisk en bättre ekonomi. Detta då pumpen håller längre. Färre starter samt att medeltemperaturen blir lägre på framledningen. Detta ger att du få ökad effektivitet. Detta samt att värmen inte går upp och ner i huset. Kostar kanske max 8-9 tusen.
Det känns inte helt logiskt fortfarande. Varför vill i så fall inte exempelvis försäljarna kränga på dig en acktank också? Jag har i princip inte hört någon föreslå det som lösning. Jag menar de är ju intresserad av en större installation ...

smurfen72 skrev:
Om man stryper för mycket för att få låg returtemp så får man höja framledningen för att få samma medeltemperatur på raddarna så lågtempade radiatorer är att föredra även med vedeldning men naturligtvis ska allt vara rätt injusterat oavsett värmekälla. De flesta berg vp i dag klarar 65 graders framledning utan eltillskott men behövs det högre än så så får man ta hjälp av elpatron.
Om jag säger så här om vedsystemet då. Givetvis är det ingen nackdel att ha överkapacitet på radiatorer och ev. golvvärme. Men en vedanläggning är inte behov av det. Grejen är trots allt att kunna ha bra värmekomfort inne med så låg returtemp som möjligt, för då utnyttjar man acktankens kapacitet bäst. I en välskiktad acktank kommer som jag skrev tidigare att vara varm ända till slutet. Har du då 25 grader i returtemp från radiatorerna och kan värma tanken till 100 grader vid eldning så kan man enkelt räkna ut hur mycket "värme" du utnyttjar. Räkna även på en returtemp på 40 grader så ser man tydligt vad som är bäst i ett vedsystem. Med 25 graders returtemp så har man 25 % mer användbar kapacitet än vid 40 graders returtemp.

65 graders framledning med en värmepump går säkert men verkningsgraden blir inte mycket att hurra för!

Redigerat:
Åskar skrev:
Om jag säger så här om vedsystemet då. Givetvis är det ingen nackdel att ha överkapacitet på radiatorer och ev. golvvärme. Men en vedanläggning är inte behov av det. Grejen är trots allt att kunna ha bra värmekomfort inne med så låg returtemp som möjligt, för då utnyttjar man acktankens kapacitet bäst. I en välskiktad acktank kommer som jag skrev tidigare att vara varm ända till slutet. Har du då 25 grader i returtemp från radiatorerna och kan värma tanken till 100 grader vid eldning så kan man enkelt räkna ut hur mycket "värme" du utnyttjar. Räkna även på en returtemp på 40 grader så ser man tydligt vad som är bäst i ett vedsystem. Med 25 graders returtemp så har man 25 % mer användbar kapacitet än vid 40 graders returtemp.
Har du räknat att med 25 grader i retur och 70 i framledning så är medeltempen ca 47 grader med 40 grader i retur så räcker det med 54 grader i framledning för samma medeltemp när du skrev 25% mera kapacitet.

Jugend skrev:
Det känns inte helt logiskt fortfarande. Varför vill i så fall inte exempelvis försäljarna kränga på dig en acktank också? Jag har i princip inte hört någon föreslå det som lösning. Jag menar de är ju intresserad av en större installation ...
Det är inte alls ovanligt med tankar i vp installationer men dom brukar kallas volymtank om det är en tank utan extern cp och arbetstank med extern cp. Den installatör som räknar med en tanklösning blir dyrare än en som kör utan men det ger bättre förutsättningar för en bra gång för vp så den håller längre samt ger bra komfort under tiden Om man installerar i förhållande till huset små vp så går det ofta bra utan tank men i dag när man har vp som fixar hela värmebehovet utan spets så behövs ofta tank för optimal funktion.

Jag menar 25 % mer kapacitet i acktanken. 100-25/100-40 = 1,25

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.