Hej!

Ännu en nybörjarfråga. Nu har jag askat ur brännare och panna för första gången. Det är mycket pellets i askan. Är det normalt? Det har nog varit så även tidigare då det såg likadant i gammal aska som fanns kvar i grovis.

Brännaren är nyservad och då tittade de även på pannan.

• Askfat med pelletsrester och aska från en nyservad pelletsbrännare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Vilken brännare har du?

nä det kan det inte vara. Blir ju lite oekonomiskt om en del åker igenom oförbränt.

Det är en PX21 som sitter i en Albin villacombi 725F.

Frågade tidigare ägaren och enligt honom är det normalt och beror på att pellets studsar ut efter att de har ramlat ner. Det stod något om pelletsbroms i manualen, kanske borde kolla på det.

Du får väl skaffa dig en finmaskig korg och sikta ut pelletsen, kallas återvinning , populärt ord. Det är till att vara snålvarg i bland och inte helt fel.

D Duggregnet skrev:
Det är en PX21 som sitter i en Albin villacombi 725F.
Jag har en sån själv. Kört den tidigare i typ 10 år utan pelletsbroms i röret och jag har aldrig sett nå hela pellets i askan. Nu har jag broms men den hamnade där av bara farten när jag hade krångel tidigare och hade en nyare reservdelsbrännare.

Så här ser det ut.

• Värmepanna med rör och en expansionskärl i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt normalt med den typen av brännare.
Har själv kmp och den är inne på mer än 15 års användning .
Finns att köpa till ett stopp att sätta precis innanför brännröret eller en pelletsbroms i fallröret innan själva brännaren, men med vissa negativa effekter..

Vad är det för negativa effekter.?

D Duggregnet skrev:
Vad är det för negativa effekter.?
Kan ju bara svara för det jag själv brukat, tex blecket inne i brännröret. Fungerar gör det men askan har svårare att ta sig ut till själva pannan. Själv har jag nu en liten kopp av keramik framför brännröret som de pellets trillar ur brännaren lägger sig i och förbränns under eldningscyklen . Pelletsbromsen i röret till brännaren har jag inte prövat men antar att risken för stopp i röret ökar ,någon som kan bekräfta ?

V Vdklyven skrev:
Helt normalt med den typen av brännare.
Har själv kmp och den är inne på mer än 15 års användning .
Finns att köpa till ett stopp att sätta precis innanför brännröret eller en pelletsbroms i fallröret innan själva brännaren, men med vissa negativa effekter..
hur då normalt? Jag har lika brännare och har inga av de siodeffekter ni pratar om...............Kör ni med hög och lågfart aktiverat?

Alltid hög,då jag har en laddpanna..

Här är det alltid högfart

H
Köp ett stoppbläck så ordnar det sig

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.