Funderar på att köpa ett hus, huset har idag en olja/el panna.. -99
värsta tänkbara kombon på dyr förbrukning..

Tanken vi hade då är, ska man köpa ny pelletsbrännar panna?
eller räcker det med en instats?
och vad kostar sånt? och ja hur gör vi?

e helt grön på detta :)

Hejsan.. Barn är vi alla i början..

Jodå det går nog med största möjlighet att sätta in en pelletsbrännare i den pannan.

DOCK finns det en liten hake som man ska vara medveten om.. Du blir nog tvungen att aska ur och göra ren brännaren 1 gång i veckan när det är som kallast..

Besparingen med att sätta in en Pelletspanna är ca 50% mot vad det kostar i dag om man kör olja/el..

En brännare kostar runt 20-30 tusen beroende på modell (oftast nära 20tusen). Då ingår installation, skruv & veckoförråd..

Normalt med en sån här lösning har man tjänat in brännaren på ca 1-2 år. Vilket gör det till en kanon affär. OM man nu orkar att aska ur & rengöra pannan 1 gång i veckan (när det är som kallast ute), vilket tar ca 20 min att göra. på sommaren räcker det kanske med 2 gånger i månaden.. eller så kör man på EL då varmvatten inte kostar allt för mycket.

Hade jag haft olje/el panna i stället för den gammla el pannan jag hade så hade direkt satt in en Pelletsbrännare.. Finns INGEN annan lösning i dag som ger en sån stor besparing, för så lite pengar. Efter som jag hade El-panna så blev det en ny pelletspanna i stället.. vilket jag inte ångrar en sekund.

Min åsikt är att om man är ung och nybliven villa ägare är en pellets brännare i en olje panna en kanon affär. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.