5 900 läst ·
30 svar
6k läst
30 svar
Pedal/fotströmbrytare?
Med risk för att jag missförstått något.. men en fotpedal som visats med ett uttag på baksidan av en stickpropp, hur kan den sätta igång maskinen?
Den sätter ju bara igång strömförsörjningen till maskinen, man måste ju ändå trycka igång på knappen på maskinen eller?
Vad har jag missat?
Den sätter ju bara igång strömförsörjningen till maskinen, man måste ju ändå trycka igång på knappen på maskinen eller?
Vad har jag missat?
Att strömbrytaren kan sättas i " tilläge", på ett sätt som visas i filmen.Bowser skrev:
Om det är i princip seriekopplat 2 st strömbrytare, så kan väl den ena ( maskinens) sättas i permanent " tilläge"? Fotpedalen skulle dock potentiellt bli farlig om något tungt faller ner på den, men detta löses ju lätt med en kåpa.T Taxture skrev:
Jag lånade en kompis kakelsåg en gång, en billig jula meec tror jag det va.. den vet jag va man tvungen att "starta om" ifall man ryckte sladden medans maskinen va igång ( dålig skarvsladd)..
Då fick man trycka först på röda avstängningsknappen och sen starta igång med gröna "on" knappen igen trots att den redan stod i "on" läget.
Det va därför jag fundera ifall det skulle funka med en sån typ av fotpedal.
Då fick man trycka först på röda avstängningsknappen och sen starta igång med gröna "on" knappen igen trots att den redan stod i "on" läget.
Nollspänningsutlösare är en mycket bra funktion jag vill ha på de flesta av mina verktyg, särskilt vinkelslipar, slipmaskiner sågar med exponerad klinga. Men som du skriver kan det ställa till det för en sådan här lösningBowser skrev:
Jag lånade en kompis kakelsåg en gång, en billig jula meec tror jag det va.. den vet jag va man tvungen att "starta om" ifall man ryckte sladden medans maskinen va igång ( dålig skarvsladd)..
Just små metallbandsågar är inte så farliga, låg hastighet och små tänder. Man får anstränga sig om man ska skaffa sig bestående men.HasseTeknik skrev:
Får säga att detta är ganska tilltalande. Litet grenuttag med trådlös brytare som klistras på sågens stativ.
https://www.teknikproffset.se/Hem-h...9CL2zyw5i6UwE6vr5svbXhvwE25wErpoaAvinEALw_wcB
https://www.teknikproffset.se/Hem-h...9CL2zyw5i6UwE6vr5svbXhvwE25wErpoaAvinEALw_wcB
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder