Alltgår Alltgår skrev:
Förlåt, med schuko-uttag menar jag. Som på bilden i första inlägget fast europeiskt utförande. Så man kan sätta bandsågens stickpropp i ett uttag på baksidan på pedalens stickpropp.
Aha, nu fattar jag. Tänkte lite snett där :crysmile:
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Aha, nu fattar jag. Tänkte lite snett där :crysmile:
Men det hade ju blivit en ganska kul anordning att visa upp. En adapter för att få ett omvänt vägguttag liksom, så att man kan använda vilken ände man vill på en skarvkabel t ex.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tycker i övrigt sågen och bordet verkar riktigt smidiga. Går att få med ett litet fint Incra-anhåll också, som syns i videon här. Marknaden svämmar ju knappast över av små bänkmonterade metallbandsågar.

 
Bowser
Med risk för att jag missförstått något.. men en fotpedal som visats med ett uttag på baksidan av en stickpropp, hur kan den sätta igång maskinen?
Den sätter ju bara igång strömförsörjningen till maskinen, man måste ju ändå trycka igång på knappen på maskinen eller?
Vad har jag missat?
 
Bowser Bowser skrev:
Med risk för att jag missförstått något.. men en fotpedal som visats med ett uttag på baksidan av en stickpropp, hur kan den sätta igång maskinen?
Den sätter ju bara igång strömförsörjningen till maskinen, man måste ju ändå trycka igång på knappen på maskinen eller?
Vad har jag missat?
Att strömbrytaren kan sättas i " tilläge", på ett sätt som visas i filmen.
 
Intressant tanke men hur fungerar det ihop med nollspänningsutlösare?
Är väl krav på sån vid maskiner som är farliga om dom startas av sig själva efter strömavbrott
T.ex cementblandare och vedkapar
 
T Taxture skrev:
Intressant tanke men hur fungerar det ihop med nollspänningsutlösare?
Är väl krav på sån vid maskiner som är farliga om dom startas av sig själva efter strömavbrott
T.ex cementblandare och vedkapar
Om det är i princip seriekopplat 2 st strömbrytare, så kan väl den ena ( maskinens) sättas i permanent " tilläge"? Fotpedalen skulle dock potentiellt bli farlig om något tungt faller ner på den, men detta löses ju lätt med en kåpa.
 
Bowser
Jag lånade en kompis kakelsåg en gång, en billig jula meec tror jag det va.. den vet jag va man tvungen att "starta om" ifall man ryckte sladden medans maskinen va igång ( dålig skarvsladd)..
Då fick man trycka först på röda avstängningsknappen och sen starta igång med gröna "on" knappen igen trots att den redan stod i "on" läget.
Det va därför jag fundera ifall det skulle funka med en sån typ av fotpedal.
 
Bowser Bowser skrev:
Jag lånade en kompis kakelsåg en gång, en billig jula meec tror jag det va.. den vet jag va man tvungen att "starta om" ifall man ryckte sladden medans maskinen va igång ( dålig skarvsladd)..
Då fick man trycka först på röda avstängningsknappen och sen starta igång med gröna "on" knappen igen trots att den redan stod i "on" läget.
Det va därför jag fundera ifall det skulle funka med en sån typ av fotpedal.
Nollspänningsutlösare är en mycket bra funktion jag vill ha på de flesta av mina verktyg, särskilt vinkelslipar, slipmaskiner sågar med exponerad klinga. Men som du skriver kan det ställa till det för en sådan här lösning :thinking:
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om det är i princip seriekopplat 2 st strömbrytare, så kan väl den ena ( maskinens) sättas i permanent " tilläge"? Fotpedalen skulle dock potentiellt bli farlig om något tungt faller ner på den, men detta löses ju lätt med en kåpa.
Just små metallbandsågar är inte så farliga, låg hastighet och små tänder. Man får anstränga sig om man ska skaffa sig bestående men.
 
Maskinen i fråga har inte nollspänningsutlösare. Annars är det precis som skrivs en utmärkt funktion på många verktyg. Har det bl a på min Electrolux dammsugare :)
 
Bowser
Nytt ord för dagen: Nollspänningsutlösare!
Bra att veta!
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Bowser Bowser skrev:
Nytt ord för dagen: Nollspänningsutlösare!
Bra att veta!
Implementeras ofta m.h.a ett självhållande relä/ kontaktor.
 
Bowser Bowser skrev:
Nytt ord för dagen: Nollspänningsutlösare!
Bra att veta!
Och helt värdelösa i andra sammanhang, t ex på avfuktaren i sommarstugan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.