Hej!

Jag är i ett vägskäl nu när det är dags att fixa ventilation i badrummet. Tyvärr görs detta lite sent. Om någon har erfarenheter eller tips att dela vore jag tacksam. :)

Det är ett gammalt hus (40 tal) där badrummet och toalett är vägg i vägg. Toaletten har en paxfläkt i existerande ventilationshål i taket. I badrummet finns samma fyrkantiga hål men ingen fläkt i dagsläget.

Har precis ordnat våtrum hela badrummet med matta väggarna och golv. Tanken var att montera en paxfläkt i den gamla luckan i taket. Nu blev jag dock osäker och har läst om oisoletade rör där kondens uppstår och det droppar ner igen. Vill helst använda existerande.

Mina frågor:
Är det bättre att borra hål i våtrumsmattan och sätta fläkt i väggen ändå? Bryts tätskiktet? Det är yttervägg.

Kan man utröna något om hur rören I taket går från bilderna?

Bilder är hur det ser ut på vinden, röret som sticket upp ur taket (plus bonus förra ägarens tv-antenn), paxfläkten i toaletten samt luckan I badrummet. Luckan på bilden går upp 30 cm sen svänger den in mot toaletten håll. Fläkten i toans tak lär väl vara kopplad i samma?

Tack på förhand

• Vindutrymme med osolerat ventilationsrör och gamla spikar i träbjälkar, indikerar plats för badrumsventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre, dammig ventilationslucka i taket med en sprickbildning på den anslutande väggen, i behov av renovering.
    Skapa konto
  • Tak med ventilationsrör och gammal TV-antenn mot molnig himmel.
    Skapa konto
  • En paxfläkt monterad i ett fyrkantigt hål i taket, med synliga rör och kablar på en vit vägg.
    Skapa konto
E Emelie5 skrev:
Hej!

Jag är i ett vägskäl nu när det är dags att fixa ventilation i badrummet. Tyvärr görs detta lite sent. Om någon har erfarenheter eller tips att dela vore jag tacksam. :)

Det är ett gammalt hus (40 tal) där badrummet och toalett är vägg i vägg. Toaletten har en paxfläkt i existerande ventilationshål i taket. I badrummet finns samma fyrkantiga hål men ingen fläkt i dagsläget.

Har precis ordnat våtrum hela badrummet med matta väggarna och golv. Tanken var att montera en paxfläkt i den gamla luckan i taket. Nu blev jag dock osäker och har läst om oisoletade rör där kondens uppstår och det droppar ner igen. Vill helst använda existerande.

Mina frågor:
Är det bättre att borra hål i våtrumsmattan och sätta fläkt i väggen ändå? Bryts tätskiktet? Det är yttervägg.

Bilder är hur det ser ut på vinden, röret som sticket upp ur taket (plus bonus förra ägarens tv-antenn), paxfläkten i toaletten samt luckan I badrummet. Luckan på bilden går
Någon som har något inspel? :)

E Emelie5 skrev:
Hej!

Mina frågor:

Bilder är hur det ser ut på vinden, röret som sticket upp ur taket (plus bonus förra ägarens tv-antenn), paxfläkten i toaletten samt luckan I badrummet. Luckan på bilden går upp 30 cm sen svänger den in mot toaletten håll. Fläkten i toans tak lär väl vara kopplad i samma?

Tack på förhand
Är du säker på att de sitter ihop?
Tänker mest att om du har en pax som suger och blåser in toa luften i kanalen och den sitter ihop med badrummet, så borde det blåsa ut i gallret I badrummet.

• Gilla
Emelie5
  • Laddar…
S svebbe skrev:
Är du säker på att de sitter ihop?
Tänker mest att om du har en pax som suger och blåser in toa luften i kanalen och den sitter ihop med badrummet, så borde det blåsa ut i gallret I badrummet.
Hej! Tavk för svar! Jag vet faktiskt inte, när du säger det så blir jag osäker.

Jag kommer nog borra I väggen ändå och så täcka för takkanalen på ett lämpligt sätt. Så det inte sugs in luft därifrån, vart det än leder. Är väl bara att täcka och täta?

E Emelie5 skrev:
Hej! Tavk för svar! Jag vet faktiskt inte, när du säger det så blir jag osäker.

Jag kommer nog borra I väggen ändå och så täcka för takkanalen på ett lämpligt sätt. Så det inte sugs in luft därifrån, vart det än leder. Är väl bara att täcka och täta?
Hade varit intressant att se vart den kanalen går. Blåser eller ändras luftflödet i gallret när pax fläkten går?
Tänkte om de inte sitter ihop så kan du ha sån tur att den i badrummet går i taket och sen ut på väggen.
Ja den är bara att täta, hade den varit rund så finns det färdiga täcklock.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.