7 747 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
pax fläkt ovanför badrum??
hur ser svensk standard på detta..??
är det lagligt med en fast installerad pax fläkt rakt över ett dushutrymme?
även om den är kopplad till en jordfelsbrytare så är där väl en regel på att inte installera något elektriskt i zon 0..alltså 60 cm från duschslangen.
eller menar man att den är så tät så det aldrig kan hända något..
dessutom skall väl alla elektriska produkter med motor ha en avstängningsknapp?
är det lagligt med en fast installerad pax fläkt rakt över ett dushutrymme?
även om den är kopplad till en jordfelsbrytare så är där väl en regel på att inte installera något elektriskt i zon 0..alltså 60 cm från duschslangen.
eller menar man att den är så tät så det aldrig kan hända något..
dessutom skall väl alla elektriska produkter med motor ha en avstängningsknapp?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hm. Jag har också en PAX med både fukt och tidsstyrning. Följaktligen går det både bruten (från lampa) och obruten fas till fläkten vilket skulle kräva en tvåpolig brytare om man nu skulle ha en allpolig historia. Jag vet att PAX säger att man ska ha en sådan, men är det verkligen ett krav enligt blå boken? Någon som vet? Möjligen skulle man kunna hävda 463.2 om mekansikt underhåll och synlighet, men är det inte lite overkill för en liten plastfläkt?
Visst är det lite opraktiskt att fläkteländet får för sig att gå just när man ska dammsuga fläkten, men i övrigt känner jag inget stort behov av att kunna bryta fläkten med mer fingranulär metod än normsäkringen. Så det bidde ingen brytare för min del. Däremot har jag normsäkringar som är godkända som frånskiljare.
Visst är det lite opraktiskt att fläkteländet får för sig att gå just när man ska dammsuga fläkten, men i övrigt känner jag inget stort behov av att kunna bryta fläkten med mer fingranulär metod än normsäkringen. Så det bidde ingen brytare för min del. Däremot har jag normsäkringar som är godkända som frånskiljare.
Så vitt jag vet så är det 553.1: "Motorer skall vara försedda med organ för allpolig till- och frånkoppling och särskilt överströmsskydd."Pen skrev:Hm. Jag har också en PAX med både fukt och tidsstyrning. Följaktligen går det både bruten (från lampa) och obruten fas till fläkten vilket skulle kräva en tvåpolig brytare om man nu skulle ha en allpolig historia. Jag vet att PAX säger att man ska ha en sådan, men är det verkligen ett krav enligt blå boken? Någon som vet? Möjligen skulle man kunna hävda 463.2 om mekansikt underhåll och synlighet, men är det inte lite overkill för en liten plastfläkt?
Det där är ju heller inte ett problem på nya Paxar i 200serien eftersom man där tar bort hela motorn vid rengöring....!Pen skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden