Hej,

Vi hade nyligen en OVK besiktning i vår fastighet och jag fick en anmärkning på min bostadsrätt på ventilationen i de två badrummen.

För er information så hade den tidigare ägaren av lägenheten renoverat badrummen och installerat en paxfläkt med fuktstyrd igångsättning och manuell forcering samt två gallerventiler i respektive badrum.

Det OVK besiktningen sa var att det inte är godkänt att ha ett sådant system med paxfläkt som suger luft från det gemensamma kanalerna installerat i en enskilt lägenheten då det finns en fläkt på taket som ska reglera ventilationen för alla lägenheter. Systemet blir inte dimensionerat rätt.

Förslaget för att åtgärda detta var enligt besiktningsmannen att ta bort paxfläkten helt och hållet samt att installera frånluftventiler i respektive badrum.

Min fråga till er är om jag verkligen måste ta bort fläkten då detta känns onödigt krångligt och kostsamt samt att jag kan få sämre ventilation i badrummen. Är det inte möjligt att installera frånluftventiler och ha kvar fläkten? Oavsett om jag kör fläkten på max hela tiden så kommer det ju inte suga ut mer luft än frånluftventilerna tillåter. Tänker jag fel här?

mvh
Staffan

Bilder och skiss på ventilationen
badrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

badrum2.jpg
Skapa konto

pax.jpg
Skapa konto

lägenhet.PNG
Skapa konto

Redigerat:
Om du använder fastighetens frånluftskanal med din PAX-fläkt blir ju balansen i hela systemet fel, precis som OVK-besiktningsmannen försökt förklara. Gör om gör rätt och följ dennes instruktioner annars kommer du få styrelsen på halsen ganska snart då dom ställer krav på dig och lagen ställer krav på er som medlemmar i föreningen.

Jag är totalt mån om att fixa systemet så att det uppfyller alla krav. Om paxfläkten måste monteras bort så kommer jag göra det. Nu är jag ute efter en förklaring till varför. Varför det blir fel om man skulle använda sig av frånluftsventiler och behåller paxfläkten? Jag förstår att det blir fel när man använder sig av gallerventiler som fallet är i dagsläget då suget är max hela tiden. Om man istället använder sig av frånluftsventiler och låter fläkten vara i avstängt läge borde ju frånluftsventilerna reglera de maximala inflödet och systemen borde fungera nästintill som om inte fläkten skulle suttit där. Vad är det jag inte förstår?

Med din nuvarande pax-fläkt så kan du trycka in fuktig luft och/eller WC-odörer in till dina grannar då övertrycket efter din fläkt kan överstiga undertrycket från centrala frånluftfläkten på taket för de närmaste grannarna. Visst borde du kunna låta fläkten sitta kvar och sätta dit en justerbart frånluftdon och justera in efter det, men fläkten kommer att ge ett visst motstånd i stillastående läge, det är nog därför de vill att den skall plockas bort, och även på grund av att om den sitter kvar så kan du "sätta igång" den igen när dom gått därifrån. Om du skall hålla styrelsen borta så är det enklaste att du helt enkelt plockar bort fläkten och monterar ett justerbart frånluftdon.

Tack för svaret:) Nu ska fläkten väck!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.