Hej,
jag och sambon håller på och renoverar ett gammalt hus och undrar vad som är bästa sättet att ventilera ett badrum under ett snedtak.

badrummet ligger mitt i huset och har en kort vägg utan fönster mot utsidan på en sida, resten av den väggen är snedtak. För att ventilera ut fukten från dusch och liknande antar vi att det bästa vore att ha ventil så högt som möjligt, men sedan? Hur får vi ut luften?

Tanken är att dra ner ett rör i snedtaket, det är öppet och oisolerat ännu så länge, och låta det komma ut nedanför takfoten. Tror dock inte vi kommer ner längre än kanske 30-40 cm nedanför den.
Det andra alternativet vi tänkt är att dra rör upp på kall-vinden, isolera röret och dra ut ventilationen på någon av gavlarna av huset (8-10m).

Finns det något bättre alternativ som vi missar?

Att dra ner röret via snedtak känns vettigt för att slippa kallras men riskerar att den fuktiga luften sugs upp på vinden via takfoten. Att dra det via vinden tänker jag ökar risk för kallras och kondens i röret då det är kallt där uppe.

Alla tips och råd mottages tacksamt.
 
En paxfläkt är tänkt att dra luften rakt ut genom yttervägg. Den kan inte byggas på med rörböjar osv då den är för klen för det.
Vi har själva mekanisk ventilation där tvättstuga, kök och två badrum är ihopkopplade till central fläkt på taket som går konstant. Så såg det inte ut från början men nu har vi ett bra inomhusklimat.

Får du inga bra svar här hade jag i ditt fall tagit hjälp av en ventilationsfirma så det blir rätt från början.
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
En paxfläkt är tänkt att dra luften rakt ut genom yttervägg. Den kan inte byggas på med rörböjar osv då den är för klen för det.
Vi har själva mekanisk ventilation där tvättstuga, kök och två badrum är ihopkopplade till central fläkt på taket som går konstant. Så såg det inte ut från början men nu har vi ett bra inomhusklimat.

Får du inga bra svar här hade jag i ditt fall tagit hjälp av en ventilationsfirma så det blir rätt från början.
Jag kör förvisso intellivent, men har en 90 gradersböj på röret innan det går upp genom skorstenen. Fungerar helt perfekt. Är Pax klenare än så menar du, eller snackar vi bara om suboptimala förhållanden?
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
En paxfläkt är tänkt att dra luften rakt ut genom yttervägg. Den kan inte byggas på med rörböjar osv då den är för klen för det.
Ja, vi var rädda för att det skulle vara lite klent. Kanske får kontakta en firma till slut. Tack för att du berättade hur ni har det, bra med så många tips på varianter som möjligt.
 
C Cerb skrev:
Jag kör förvisso intellivent, men har en 90 gradersböj på röret innan det går upp genom skorstenen. Fungerar helt perfekt. Är Pax klenare än så menar du, eller snackar vi bara om suboptimala förhållanden?
är 90 gradaren direkt efter fläkten? I varianterna jag skrev om i så blir det 3 eller 10 meter rör innan vi når ut. Den kortare måste pressa varm luft ner och ut medan den långa går upp och längs en kallvind. vi har tyvärr ingen murstock i närheten att koppla in oss på.
 
C Cerb skrev:
Jag kör förvisso intellivent, men har en 90 gradersböj på röret innan det går upp genom skorstenen. Fungerar helt perfekt. Är Pax klenare än så menar du, eller snackar vi bara om suboptimala förhållanden?
Det går säkert bra :cool:

Jag vill mest poängtera att småfläktar inte skall installeras med hur mycket rör som helst...
 
F Fingolfin40 skrev:
är 90 gradaren direkt efter fläkten? I varianterna jag skrev om i så blir det 3 eller 10 meter rör innan vi når ut. Den kortare måste pressa varm luft ner och ut medan den långa går upp och längs en kallvind. vi har tyvärr ingen murstock i närheten att koppla in oss på.
90-gradaren 30cm efter fläkten sedan 3-4m rör rakt uppåt i skorstenen.
 
C Cerb skrev:
90-gradaren 30cm efter fläkten sedan 3-4m rör rakt uppåt i skorstenen.
Tackar så mycket.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.