Behövde en ny fläkt och såg att Ahlsell hade lite kampanj på den. Och vad passar inte bättre för en teknik intresserad att ha en badrumsfläkt man kan styra/ställa in via sin iPhone?
Tänkte även på Pax Multi eller Fresh intellivent. Men hur 2014 är det inte att inte kunna appstyra den?

Saxat från deras hemsida.
Helautomatisk våtrumsfläkt för montering i kanal med eller utan naturligt självdrag.
Förinställt arbetar den helautomatiskt i tre hastighetslägen:
- Lågt varvtal (grundflöde/grundventilation).
- Mellanhögt varvtal (aktiveras via ljussensor).
- Högt varvtal (aktiveras via fuktsensor).
Via Pax app kan man programmera ytterligare profiler. Värmeförflyttare, fläkt med
kallrasspjäll, eller strömbrytarstyrd fläkt. Man kan även justera flöden, känslighet och
ställa kalenderfunktion och boostläge.

IMG_0244 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Riktigt snygg fläkt!
IMG_0245.jpg
Skapa konto

Den gamla rackaren. Den gick enbart på fukten när man duscha. Men ville byta då vi behöver lite grundventilation och när man ätit ärtsoppa så den kan vädra ut det snabbt :)
IMG_0246.jpg
Skapa konto

Snabbt och lätt. 10 minuter att byta. Ja jag är elektriker. inkommande kablar kom inte där jag ville och var inte tillräckligt långa så fick sätta den så. Annars skulle jag satt den i vinkel med väggen. Men det blev inte så tokigt ändå. Skriver upp det på min bucketlist att ändra det.
IMG_0249.jpg
Skapa konto

APPEN!!! Man loggar inte på den via bluetooth. Funkade direkt.
Trickle är grundventilationen
Light Sensor är.....ljussensorn. Hur snabbt den ska gå när den märker ljusskillnad
Humidity Sensor är givetvis när man duschar.
IMG_0250.jpg
Skapa konto

Kan man ställa in när den ska vara tyst. Grundventilationen går men inte ljuset eller fukt sensorn.
Automatic Cycles är att fläkten går upp i maxvarv var 12:e timme i 30,45 eller 60 minuter.
IMG_0251.jpg
Skapa konto

Är hur man ställer in grundventaltionen. och detta är det minsta man kunde välja. De kanske man vill ha mindre? Fast det kommer kanske i en uppgradering.
IMG_0252.jpg
Skapa konto

Kan man ställa in om grundventilationen ska stänga av sig vardagar eller helgdagar.
IMG_0253.jpg
Skapa konto

Ljussensor inställningar. Även här kanske man vill ha mindre? Men men. Funkar bra.
IMG_0254.jpg
Skapa konto

Är hur känslig ljussensorn ska vara och även hur länge fläkten ska gå.
IMG_0255.jpg
Skapa konto

...och om man vill fördröja starten.
IMG_0256.jpg
Skapa konto

Fuktsensorn inställningar.
IMG_0257.jpg
Skapa konto

Inte många inställningar här.
IMG_0258.jpg
Skapa konto

Första sidan. Här kan man namnge dem om man har fler.
IMG_0259.jpg
Skapa konto

Enkel att installera så där är inget att klaga på. Väldigt tyst i grundventilationen. Sen hör man den lite mer. Men i stil med Fresh Intellivent 2.0.
Så ja. där är väl inte mycket med att säga. den kommer säkerligen göra sitt jobb bra.
Läste på deras hemsida att man även kan ha den som värmeförflyttare. Men något sånt hittar jag inte i menyerna. Men det kommer väl.
Om ni vill läsa mer om den och lite mer spec.
http://www.pax.se/sv/produkt/calima/pax-calima-flakt

Nä denna är inte sponsrad eller nånting från pax. (ELLER...pax?hej)

Tack och hej. Puss

• Gilla
Gustafsson2 och 17 till
  • Laddar…
När kommer dom med luktsensor?

• Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Vad bra att du tog tag i detta och gjorde en test -bra jobbat.
Jag har letat men inte funnit någon användartest. Men det här känns bra -för jag beställde en igår, före jag läst ditt test! :-)
-Det blir nog bra.

O
Är det bara jag som tycker detta verkar vara överdrivet galet? :) Förvisso perfekt för tekniknördar... (så egentligen...)

Räcker det inte med en fläkt som startar när man tänder lampan och snurrar en stund efter?
Men luktsensor? det kanske vore en bra idé :D

• Gilla
acdc66
  • Laddar…
Hej Henke87. Det var en grym recension du gjorde av Pax nya badrumsfläkt. Det vore kul om du som elektriker kunde testa badrumsfläkten från Klimatfabriken och ge en recension om den med. Det verkar vara en enklare fläkt än Pax appstyrda, men med de flesta funktionerna förprogrammerade.

Har en Pax Calima sedan några veckor, och är helnöjd! Kul grej är boostknappen i appen som man trycka när man gjort "tvåan" ;)
Kan iofs förstå att alla options som finns i appen inte intresserar alla. Dock funkar fläkten fint ändå utan att styra via app.
En annan sak som jag gillar är att den går att köra på 12v, jag ska sätta in en i båten :)

Otroligt vika "behov" vissa har eller rättare sagt får. Men jag måste erkänna att tillverkarna vet exakt vilka "knappar"dom ska trycka på för att få sälja :rolleyes:

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Hej behöver hjälp med min..... funkade bra vid första uppstart men när jag skulle köra appen första gången kraschade den och fläkten lyser gult och funkar ej.
Kom så långt att jag får upp fläkten i appen men sen kraschar appen bara har prövat med 3 olika mobiler både Android och Apple

Ring deras kundtjänst? Jag har inte haft några problem.

F.ö köpte jag två :) Helnöjd. Att den är supertyst är framförallt det viktigaste.

Har någon tittat närmare på bluetooth-trafiken till Caliman med en sniffer? Den officiella appen är ju som nämnts tidigare i tråden lite begränsad i vilka varvtal man får välja till olika sensor-händelser. Det kan väl inte vara hårdvaran som begränsar minivärdet på fläkthastigheten när ljussensor triggar, till mycket högre än intervallet för grundventilationen?

Jag fluktade lite snabbt på GATT-datan för en av mina fläktar, men hittade inte pin-koden i något av de läsbara värdena. Kanske gör de transformering av pin-koden i appen? Verkar orimligt att de skulle lagt tid på några mer sofistikerade säkerhetsmekanismer när man ändå måste vara så nära för att kommunicera med enheten.

Varför skulle man vilja gå lägre än ett grundflöde (vid optimala förhållanden) på 12,2 l/s?

Grundventilationen är tyst och bra i sitt lägsta läge på 975rpm, men jag tycker att ljussensorläget är för bullrigt på sin lägstanivå som är 1675rpm. Det går ju att stänga av sensorn helt, men jag skulle gärna ha ett mellanting.

Låt den gå i 5min då? Fast jag skulle nog se över fläkten. Jag har svårt att höra skillnad ibland om den har ökat eller inte. Hör den enbart om jag koncentrerar mig och befinner mig i vår toalett på 1,5kvm. Med dörren stängd så hörs den inte utifrån alls när ljussensorn slår till :)

Det skulle kunna vara att alla mina ventilationskanaler har ofördelaktig akustik. Har tre fläktar i gång nu (två till på G), och bullerprofilen är klart olika på dem även om ljudnivån känns likartad.

Med "bullrar för mycket" ska sägas att jag inte menar något i närheten av det klassiska Pax-fläkt-ljudet: "RACKA-RACKA-KLLLLRRRK-BRRRRAAAAAAAAAAPMÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ", utan mer ett mjukt hummande. Stänger man dörren till toaletten så lägger man inte märke till fläktljudet utifrån, men sitter man där inne på tronen och vill njuta av stillheten är det en smula störande.

• Gilla
Decson
  • Laddar…
Men åter till min ursprungsfråga: Har någon mer kollat på att styra Pax Calima med råa bluetooth-kommandon eller en hemsnickrad app? Vore kul att komma i kontakt för eventuellt samarbete i så fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.