Hej!
Har en PAX 231 badrumsfläkt som tuggat på troget men nu tänkte jag för en gångs skull göra rent det. Tog loss den och torkade alla blad samt gjorde rent utkanalen. Nu när jag försöker få det att starta så vill den inte. När jag vrider givaren (som man väljer "fuktnivå" med) så börjar den bara surra lite tyst när jag kommer till läget där den vill starta. Den startar inte heller om jag plockar loss "propellern" för att se till att den inte kärvar i röret.
Några idéer om vad som kan göras eller är det bara att köpa en ny? Vill helst undvika det då ekonomin är rejält kärv just nu.
Har en PAX 231 badrumsfläkt som tuggat på troget men nu tänkte jag för en gångs skull göra rent det. Tog loss den och torkade alla blad samt gjorde rent utkanalen. Nu när jag försöker få det att starta så vill den inte. När jag vrider givaren (som man väljer "fuktnivå" med) så börjar den bara surra lite tyst när jag kommer till läget där den vill starta. Den startar inte heller om jag plockar loss "propellern" för att se till att den inte kärvar i röret.
Några idéer om vad som kan göras eller är det bara att köpa en ny? Vill helst undvika det då ekonomin är rejält kärv just nu.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Av monteringsanvisningen att döma ser det ju ut som likartat fäste på en sån här till exempel:
https://www.byggmax.se/ventilation/...MIipqRzdjc2AIVgkIYCh3VFAwKEAQYAyABEgLzJPD_BwE
https://www.byggmax.se/ventilation/...MIipqRzdjc2AIVgkIYCh3VFAwKEAQYAyABEgLzJPD_BwE
200-serien har utgått tyvärr, annars hade nog alla fläktar i den serien exakt samma "fäste".
Men du kanske kan hitta en begagnad - då slipper du ju iallafall ta dit en elektriker.
Utan att veta helt säkert tvivlar jag på att Passad-serien passar ihop med den fasta delen i 200-serien. De är snarlika men inte riktigt likadana.
Funderar på vad som kan vara fel och om det går att fixa på något enkelt sätt. Motorn är inte så stark, så om det kärvar någonstans så startar den inte. Men jag antar att du kollat att axeln roterar lätt.
Men du kanske kan hitta en begagnad - då slipper du ju iallafall ta dit en elektriker.
Utan att veta helt säkert tvivlar jag på att Passad-serien passar ihop med den fasta delen i 200-serien. De är snarlika men inte riktigt likadana.
Funderar på vad som kan vara fel och om det går att fixa på något enkelt sätt. Motorn är inte så stark, så om det kärvar någonstans så startar den inte. Men jag antar att du kollat att axeln roterar lätt.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har fått svar från Pax och de nyare passar inte. Dock passar Pax Passad 31 i samma skruvhål i väggen så man behöver inte göra ny åverkan.
Jag har troligen lyckats trycka till nån slags ring som sitter under kallrasskyddet, så att det på nåt sätt känner av att det inte sitter som det ska. Skulle vara tvungen att ta isär den i molekyler för att lösa det. 8 år gammal fläkt kanske ändå kan behöva bytas...
Jag har troligen lyckats trycka till nån slags ring som sitter under kallrasskyddet, så att det på nåt sätt känner av att det inte sitter som det ska. Skulle vara tvungen att ta isär den i molekyler för att lösa det. 8 år gammal fläkt kanske ändå kan behöva bytas...
Nej, jag tror inte det. Hade isär den igår och såg inga brända komponenter. Jag klantade mig när jag skulle göra ren den och knölade in en trasa, som troligen tryckte till något vid kallrasskyddet. Fläkten känner nog av att något är blockerat. Möjligen kan jag ta isär den och rätta till det men finmekanik är inte min starkaste sidaE etompau skrev:
Eftersom jag själv avskyr trådar som startas med en fråga men där man aldrig fick något avslut kommer här upplösningen 
Det var som jag misstänkte en ring under kallrasskyddet som blivit nedtryckt i fläkthuset. Se bifogad bild. Jag lyckades till slut pilla upp den med spetsen på en vass mattkniv. Nu funkar fläkten finfint igen, nyrengjord och allt!
Det var som jag misstänkte en ring under kallrasskyddet som blivit nedtryckt i fläkthuset. Se bifogad bild. Jag lyckades till slut pilla upp den med spetsen på en vass mattkniv. Nu funkar fläkten finfint igen, nyrengjord och allt!
Om man nu av misstag skulle ha råkat ta sönder en av "flärparna" på kallrasskyddet. Går det i praktiken att köra utan en av "flärparna"? Eller är det bara att byta ut hela..?BiFuel skrev:
Eftersom jag själv avskyr trådar som startas med en fråga men där man aldrig fick något avslut kommer här upplösningen
Tack för tipset!!
Jag delade min och tog loss motorn.
Det kändes som att rotorn "gick emot". (fältade)
Ringen, se bild, gick att trycka ner med ett "knäpp".
Nu funkar den igen!!!
Resetknappen, se bild, är ett skämt, finns inget att trycka på...
Jag delade min och tog loss motorn.
Det kändes som att rotorn "gick emot". (fältade)
Ringen, se bild, gick att trycka ner med ett "knäpp".
Nu funkar den igen!!!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Resetknappen, se bild, är ett skämt, finns inget att trycka på...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog för att de använt samma hölje för andra modeller i serien. I min fläkt (231) sitter det ett litet kretskort där för fuktsensorn och automatiken, och där sitter det en liten strömbrytare under knappen. Om den gör något meningsfullt är en annan sak, har aldrig haft anledning att trycka på minS Spjerne skrev:
Jag hade samma problem. Jag öppnade fläkten och från insidan var det lätt att peta ut ringen.BiFuel skrev:
Lägger in ett svar i en gammal tråd ..för att bevisa att det är bra de finns. Min fläkt startade inte idag.. letade o grejade.. Såg denna tråd och jodå... samma fel här..ringen under motorn behövdes släppas på plats sedan gick den igen
Guldstjärnor till BiFuel och Spjerne 
Följde de utförliga guiderna vid samma fenomen efter rengöring för ca: 2 veckor sedan, men fick ej igång fläkten trots flera försök så jag kapitulerade och ställde in mig på att ringa elektrikern ang.fläktbyte.
Idag efter ”tjat” från frugan om att ringa elektriker, så gav jag den en allra sista chans till…och lyckades så att fläkten fungera igen (fast tystare då motorn ej längre skrapar mot plastringen)
Det är precis så här forum fungerar som bäst
Dvs. man kan ge/få Tips med att Felsöka, Förstå samt Åtgärda enklare felaktigheter i sitt Hem själv & därmed spara sina pengar till de gånger man faktiskt behöver hjälp av behöriga yrkesgrupper för korrekt åtgärd utanför ens egna kunskapsområden.
Följde de utförliga guiderna vid samma fenomen efter rengöring för ca: 2 veckor sedan, men fick ej igång fläkten trots flera försök så jag kapitulerade och ställde in mig på att ringa elektrikern ang.fläktbyte.
Idag efter ”tjat” från frugan om att ringa elektriker, så gav jag den en allra sista chans till…och lyckades så att fläkten fungera igen (fast tystare då motorn ej längre skrapar mot plastringen)
Det är precis så här forum fungerar som bäst
Dvs. man kan ge/få Tips med att Felsöka, Förstå samt Åtgärda enklare felaktigheter i sitt Hem själv & därmed spara sina pengar till de gånger man faktiskt behöver hjälp av behöriga yrkesgrupper för korrekt åtgärd utanför ens egna kunskapsområden.