58 795 läst ·
56 svar
59k läst
56 svar
Påstått pluggad brunn - måste jag riva huset nu?
Det låter ju ändå mycket konstigt att du har byggt ett hus ovanpå en kommunal avloppsledning. Och till det grad att huset står på en brunn som nu inte längre är åtkomlig.G groetmann skrev:- Kommunen påstår att entreprenören sagt att de stängt igen brunnen som går under huset, när det visar sig vara betäckningen (locket/inspektionsluckan på brunnen ovanifrån?) som är stängt då den ligger under grunden - när jag frågat kommunen varför de säger att de stängt igen brunnen får jag inget rakt svar på varför man påstår något sådant (kommunen vet självklart vad en betäckning är)
Normalt ska detta inte kunna hända eftersom att kommunen har ledningsrätt (servitut) på din fastighet för sina ledningar. Ligger dessa ledningar på din fastighet utan sådan rättighet? Annars har du ju juridiskt gjort ett intrång på kommunens ledningsrätt när du byggde huset. Eller? Det stod väl redan ett hus där om jag förstår situationen rätt.
Hur ser din och grannens fastigheter ut? Kan det vara grannes servis som dragits över din fastighet? Har dom styckats av någon gång? Vart ligger kommunens stammar?
Testa gör ett ärende via ledningskollen.se så bör du få allt underlag. Åtminstone det utanför fastighetsgränsen. Så kanske det går att lista ut hur det ligger till..
Testa gör ett ärende via ledningskollen.se så bör du få allt underlag. Åtminstone det utanför fastighetsgränsen. Så kanske det går att lista ut hur det ligger till..
Kommunen erkänner ju att de inte har några handlingar på hur ledningarna går. Vilket är deras ansvar. Kan inte se hur jag ska ha gjort ett intrång rent juridiskt på kommunens ledningsrätt när det, precis som du säger, stod ett hus på samma plats tidigare i över 30 års tid. Att ett intrång gjorts är inte heller något de själva tagit upp med mig efter åtskilliga samtal och skriftlig kommunikation.Claes Sörmland skrev:
Det låter ju ändå mycket konstigt att du har byggt ett hus ovanpå en kommunal avloppsledning. Och till det grad att huset står på en brunn som nu inte längre är åtkomlig.
Normalt ska detta inte kunna hända eftersom att kommunen har ledningsrätt (servitut) på din fastighet för sina ledningar. Ligger dessa ledningar på din fastighet utan sådan rättighet? Annars har du ju juridiskt gjort ett intrång på kommunens ledningsrätt när du byggde huset. Eller? Det stod väl redan ett hus där om jag förstår situationen rätt.
Vad jag har fattat det som så är betäckningarna pluggade (för att de är under huset) och det har tillkommit spolbrunnar för dagvatten samt avlopp för att kunna spola den brunnen som nu är täckt. Att de nya spolbrunnarna är där går ju att visuellt bekräfta. Detta har även kommunen vetat om (åtminstone har de delgetts denna information vad gäller placering och lösning på avlopp) under bygglovsansökan, tekniskt samråd samt platsbesök.
Det hela faller tillbaka på 1) att jag inte har något problem med avloppet samt att 2) jag har inte tagit del av någon seriös dokumentation om att det skulle vara ett problem orsakat av mig. Så min samarbetsvilja gentemot kommunen tryter när det de facto är lösa anklagelser och rent av spekulation kring vad jag gjort och inte gjort.
Låter som att du ska luta dig tillbaka och vänta på kommunens nästa drag.G groetmann skrev:Kommunen erkänner ju att de inte har några handlingar på hur ledningarna går. Vilket är deras ansvar. Kan inte se hur jag ska ha gjort ett intrång rent juridiskt på kommunens ledningsrätt när det, precis som du säger, stod ett hus på samma plats tidigare i över 30 års tid. Att ett intrång gjorts är inte heller något de själva tagit upp med mig efter åtskilliga samtal och skriftlig kommunikation.
Vad jag har fattat det som så är betäckningarna pluggade (för att de är under huset) och det har tillkommit spolbrunnar för dagvatten samt avlopp för att kunna spola den brunnen som nu är täckt. Att de nya spolbrunnarna är där går ju att visuellt bekräfta. Detta har även kommunen vetat om (åtminstone har de delgetts denna information vad gäller placering och lösning på avlopp) under bygglovsansökan, tekniskt samråd samt platsbesök.
Det hela faller tillbaka på 1) att jag inte har något problem med avloppet samt att 2) jag har inte tagit del av någon seriös dokumentation om att det skulle vara ett problem orsakat av mig. Så min samarbetsvilja gentemot kommunen tryter när det de facto är lösa anklagelser och rent av spekulation kring vad jag gjort och inte gjort.
Ej sannolikt att grannens servis dragits över min fastighet, grannen har funnits där i drygt 20 år och fastigheten (min) hade samma ägare då som idag, det har inte gjorts något på min tomt iaf. Samt att avloppet som jag iom. husbygget kopplar om/flyttar några meter har fungerat felfritt sedan >30 år tillbaka.Lulaua skrev:
Hur ser din och grannens fastigheter ut? Kan det vara grannes servis som dragits över din fastighet? Har dom styckats av någon gång? Vart ligger kommunens stammar?
Vi försökte få ut underlag både via kommunen och ledningskollen när vi började med grunden/avloppet förra sommaren, men det visade sig att det inte finns några handlingar på hur det ser ut. Dvs. ledningsägaren har ingen dokumentation som visar var ledningarna går. Varför det är så vet jag inte, men jag vet att markentreprenören kämpade hårt med att få ut detta av kommunen. Markentreprenören ringde in en tredje part som stakade var ledningarna gick, underlaget från detta har inte jag - och kommunen vill uppenbarligen inte ta del av det eftersom att de vägrar att prata med markentreprenören.
Ok då förstår jag. Hur som helst ser jag inte att detta kan vara ditt problem, invänta kommunen och se vad deras lösning blir!G groetmann skrev:Ej sannolikt att grannens servis dragits över min fastighet, grannen har funnits där i drygt 20 år och fastigheten (min) hade samma ägare då som idag, det har inte gjorts något på min tomt iaf. Samt att avloppet som jag iom. husbygget kopplar om/flyttar några meter har fungerat felfritt sedan >30 år tillbaka.
Vi försökte få ut underlag både via kommunen och ledningskollen när vi började med grunden/avloppet förra sommaren, men det visade sig att det inte finns några handlingar på hur det ser ut. Dvs. ledningsägaren har ingen dokumentation som visar var ledningarna går. Varför det är så vet jag inte, men jag vet att markentreprenören kämpade hårt med att få ut detta av kommunen. Markentreprenören ringde in en tredje part som stakade var ledningarna gick, underlaget från detta har inte jag - och kommunen vill uppenbarligen inte ta del av det eftersom att de vägrar att prata med markentreprenören.
Kan det helt enkelt vara så att kommunen har en anslutningpunkt för både din och grannens fastighet utanför din fastighet i gatan. Och att avloppsledningen som de pratar om på din fastighet är grannens privata ledning. I så fall är det grannens sak att ordna med det, inte kommunens.
Inte helt omöjligt faktiskt nu när du säger det - får försöka kolla upp det!Claes Sörmland skrev:
Och är det så och grannens gamla ledning har fallerat så kanske det är dags att den flyttas till hans fastighet. Eller att den läggs på din fastighet på lämplig plats med ett avtalsservitut mellan era fastigheter.G groetmann skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 166 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 166 inlägg
Hmmm
Påminner starkt om huset farsan byggde på 70-talet ,inga problem med avloppet men parkeringsplaten på husets baksida förvandlades till ett stort hål då allt makadam spolats ner via dränering och vidare i avloppsrören
Byggfirman åkte på att fixa detta
Påminner starkt om huset farsan byggde på 70-talet ,inga problem med avloppet men parkeringsplaten på husets baksida förvandlades till ett stort hål då allt makadam spolats ner via dränering och vidare i avloppsrören
Byggfirman åkte på att fixa detta
Min pappas fastighet har anslutning av avlopp på grannens tomt.
Där finns en brunn som tar emot avlopp från 5st hus.
Kan vara lite hur som helst förr i tiden.
Där finns en brunn som tar emot avlopp från 5st hus.
Kan vara lite hur som helst förr i tiden.
Vi har med problem med vårt avlopp och efter vi filmade (privat) så stod det vatten i våra ledningar och gjorde stopp för oss.
kommunen kom sedan och filma, frågade om jag fick se men fick ett rejält nej. Faktiskt inte orkat kiva med dem efter det. Dock slutade det med att de la om en bit av vår servisledning då de paddat sönder vår servisledning (på deras sida) plus en bit på vår.
Men som de skrev ovan: ledningskollen och filma själva.
då jag jobbar själv i ett jobb där jag är i kontakt med VA dagligen så ja, det går att spola ur om de nu påstår det är grus/makadam i ledningarna. Det händer även när man lägger ner nytt, både i gata och på tomter.
ge dig inte, begär filmerna, tjata, ligg på dem och få fram så mycket du kan med kartor osv. Kommunen har ritningar på ledningarna i arkivet (kan jag nästan garantera).
(ja, vi har tyvärr fortfarande problem med avloppen - på kommunens sida men håller på att tjata på dem om det)
kommunen kom sedan och filma, frågade om jag fick se men fick ett rejält nej. Faktiskt inte orkat kiva med dem efter det. Dock slutade det med att de la om en bit av vår servisledning då de paddat sönder vår servisledning (på deras sida) plus en bit på vår.
Men som de skrev ovan: ledningskollen och filma själva.
då jag jobbar själv i ett jobb där jag är i kontakt med VA dagligen så ja, det går att spola ur om de nu påstår det är grus/makadam i ledningarna. Det händer även när man lägger ner nytt, både i gata och på tomter.
ge dig inte, begär filmerna, tjata, ligg på dem och få fram så mycket du kan med kartor osv. Kommunen har ritningar på ledningarna i arkivet (kan jag nästan garantera).
(ja, vi har tyvärr fortfarande problem med avloppen - på kommunens sida men håller på att tjata på dem om det)
Kör man med avlopsinspektionskamera kan man se på metern var man är. Hur kan de då inte veta var den befinner sig när de ser gruset?
https://www.renifoam.se/inspektionsutrustning/?
"Vid utdragning av kabel visas längdmarkering på displayen. I displayen visas även en lokaliseringsruta som visar lutningen på kamerahuvudet, och även om det är riktat nedåt eller uppåt. För att få kamerahuvudet tillbaks till nolläge (rakt fram) trycker man på ”home” knappen så återgår det automatiskt. Kamerahuvudet är även utrustad med en sändare för lokalisering, till det behövs Lokatorn L200 (tillbehör) med hjälp av den kan man lokalisera vart kamerahuvudet är i en kanal! Upptäcker man något intressant som man vill dokumentera och visa för kund trycker man på spela in alt ta ett kort. En inspelad film kan man visa upp direkt i displayen eller överföra till en pc.
https://www.renifoam.se/inspektionsutrustning/?
"Vid utdragning av kabel visas längdmarkering på displayen. I displayen visas även en lokaliseringsruta som visar lutningen på kamerahuvudet, och även om det är riktat nedåt eller uppåt. För att få kamerahuvudet tillbaks till nolläge (rakt fram) trycker man på ”home” knappen så återgår det automatiskt. Kamerahuvudet är även utrustad med en sändare för lokalisering, till det behövs Lokatorn L200 (tillbehör) med hjälp av den kan man lokalisera vart kamerahuvudet är i en kanal! Upptäcker man något intressant som man vill dokumentera och visa för kund trycker man på spela in alt ta ett kort. En inspelad film kan man visa upp direkt i displayen eller överföra till en pc.
Jag skulle bli förvånad om man sparar några meter gammalt avloppsrör och gamla brunnar under en ny betongplatta. Om det är gjort så så verkar det inte fackmannamässigt utfört och då kan man nog utgå för att allt kan vara felaktigt utfört.