Jag hade en elfirma som vattenfall skickat ut för att byta elmätare hemma. När han bytte den så upptäckte han att ena passdelen i huvudsäkringarna var trasig (en box utanför huset).

Han sa att det inte är akut men är bra att kontakta vattenfall så de kan skicka ut någon att byta.

Min fundering är vad en sådan kostnad skulle gå på cirka?

Är det inte vattenfall som "äger" ledningen fram till elmätaren?

Jag mailade vattenfall, men fick bara till svar: kontakta en elektriker, det har inte vi prisuppgifter för..

Demmpa Demmpa skrev:
Nätägaren äger kabeln fram till anslutningspunkt, det är oftast första kopplingspunketen inne på fastigheten.

Med andra ord så är lådan din samt kabeln från lådan till förbrukarna förutom själva elmätaren.
Elmätaren sitter alltid efter överlämningspunkten inne på kundens anläggning.

[länk]
Åfan, där ser man. Tråkigt, jag som hoppades att det var vattenfalls bekostnad så jag slapp betala :crysmile:

Prata med vilken elektriker som helst, eller om du är tillräckligt händig, & har nödiga kunskaper, byt den själv.

När EON bytte mätare hos oss så byttes passdelarna ut på alla tre huvudsäkringarna, han sade att de gjorde det rutinmässigt som en försiktighetsåtgärd, när han nu ändå var där.

H hempularen skrev:
När EON bytte mätare hos oss så byttes passdelarna ut på alla tre huvudsäkringarna, han sade att de gjorde det rutinmässigt som en försiktighetsåtgärd, när han nu ändå var där.
Här var det ett företag som heter ELTEL. Han bytte då inte, utan på ena är det halva passdelen kvar bara.

L lat skrev:
Prata med vilken elektriker som helst, eller om du är tillräckligt händig, & har nödiga kunskaper, byt den själv.
NEJ, inte byta passdelen själv på inkommande matning, främst inte när passdelen är trasig.

Om porslinet är trasigt så fungerar inte vanlig passdelsnyckel utan man måste ha en nyckel för sexkant (hylsnyckel).
MEN eftersom det är på inkommande matning så kan inte "vem som helst" bryta spänningen.

Demmpa Demmpa skrev:
MEN eftersom det är på inkommande matning så kan inte "vem som helst" bryta spänningen.
Men huvudsäkringarna sitter väl efter huvudbrytaren?

L lat skrev:
Men huvudsäkringarna sitter väl efter huvudbrytaren?
NEJ!

I en äldre mätarplats är det följande ordning:
Inkommande serviceledning -> huvudsäkringar -> kundens huvudbrytare -> elmätaren -> utgående plint.

I en ny mätarplats är det följande ordning:
Inkommande serviceledning -> huvudsäkringar -> elmätaren -> kundens huvudbrytare -> utgående plint.

I TS fall så är det följande ordning:
Inkommande serviceledning -> servicesäkringar -> kabel till mätarplats -> ...

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.