I huset som nu byggs ska elektrikern sätta in 2st handdukstorkar.
Dessa köper jag själv och levererar, han sätter sedan upp dom.

Det viktiga är ju då att dom går på el och inte vatten, så långt allt lugnt.

Men jag har tittat i en del affärer och sätt att många har kontakter som man själv sätter i kontaktuttag, detta vill man ju förstås undvika då det är nybygge och man har chans att inte ha några synliga sladdar.
Så jag är med andra ord på jakt efter en modell som sitter snyggt mot väggen utan sladdar, dvs en som är helt inbyggd (rätta mig nu om jag har fel).

Har hittat denna som jag tycker är jävligt snygg, priset är bra.
Men är det här en inbyggdbar på det sättet som jag vill ha det enligt min beskrivning?

http://www.tretti.se/badrum/ovrig-badrumsinredning/handdukstorkar/westerbergs-tempo-ladder-1200

Länken du refererar till går till en sida med torken på en bild. I nedre hörnet av bilden med torken står det i blått: " Till Westerbergs hemsida". Via den tog jag mej enkelt till "monteringsanvisningar" - Handukstork. Och JA den går att montera så som du önskar. Såklart, eftersom den är modern. Min modesta fråga tillbaks till dej är varför inte du gjorde likadant som jag och letade lite på hemsidan..;)...?

oskis 123 skrev:
Länken du refererar till går till en sida med torken på en bild. I nedre hörnet av bilden med torken står det i blått: " Till Westerbergs hemsida". Via den tog jag mej enkelt till "monteringsanvisningar" - Handukstork. Och JA den går att montera så som du önskar. Såklart, eftersom den är modern. Min modesta fråga tillbaks till dej är varför inte du gjorde likadant som jag och letade lite på hemsidan..;)...?
Jag har även jag varit inne på hemsidan, hittade iof inga monteringsanvisningar men väl ett produktblad (som även fanns på tretti.se).
Hursomhelst så kan jag absolut inget av det här men av informationen att döma så trodde jag att det var så att man kunde installera denna på ett sådan sätt som jag önskar.
Men jag var inte säker och ville fråga någon som visste, det är mitt modesta svar :)

Vad jag kan se från montageanvisningen på Westerbergs hemsida verkar det nedre högra fästet vara ämnat för för elen att att gå in i väggen. Det är emellertid svårt att se eftersom det inte finns någon bruksanvisning att ladda hem.

Ring Westerberg och fråga för att vara på den säkra sidan.
http://www.westerbergs.com/web/kontakta_oss_service.aspx

Jag kan vara ute och cykla här, men anledningen till att den kommer med stickpropp för vägguttag är för att nya bestämmelser säger att strömmen ska vara urkopplingsbar. Så alltså om du måste bryta strömmen till torken så ska det finnas möjlighet att helt enkelt dra ur sladden.

Detta var i alla fall vad den elektriker vi har hemma sa när jag frågade samma sak. Antar att det gäller andra bestämmelser på offentliga platser, hotell m.m.

Det är samma sak med tvättmaskiner m.m. som tidigare brukare kopplas in i en liten plastdosa på väggen. De får inte heller enligt dessa bestämmelser var kopplade så längre (eller iaf inte de som kopplas in från och med nu) utan måste ha stickpropp för att kunna göra maskinen helt strömlös.

Men som sagt, jag kan ha fel men det var iaf så han sa, och jag fick känslan av att han kunde sina saker.

echX skrev:
Jag kan vara ute och cykla här, men anledningen till att den kommer med stickpropp för vägguttag är för att nya bestämmelser säger att strömmen ska vara urkopplingsbar. Så alltså om du måste bryta strömmen till torken så ska det finnas möjlighet att helt enkelt dra ur sladden.

Detta var i alla fall vad den elektriker vi har hemma sa när jag frågade samma sak. Antar att det gäller andra bestämmelser på offentliga platser, hotell m.m.

Det är samma sak med tvättmaskiner m.m. som tidigare brukare kopplas in i en liten plastdosa på väggen. De får inte heller enligt dessa bestämmelser var kopplade så längre (eller iaf inte de som kopplas in från och med nu) utan måste ha stickpropp för att kunna göra maskinen helt strömlös.

Men som sagt, jag kan ha fel men det var iaf så han sa, och jag fick känslan av att han kunde sina saker.
På vår handdukstork med dolt montage sitter en strömbrytare vid det fästet där man kopplar elen. Detta trodde jag nästan var standard?

echX skrev:

Men är det verkligen en stickpropp på denna?
Och vad menas med stickpropp? :blushing: Vanlig propp som går in i vanligt kontaktuttag eller?

jarlen84 skrev:
På vår handdukstork med dolt montage sitter en strömbrytare vid det fästet där man kopplar elen. Detta trodde jag nästan var standard?
Ja det sitter säker på/av-knappar på handdukstorkar generellt, men tänk dig att den knappen går sönder, hur gör man handdukstorken strömlös då? Skruva isär apparatdosan på väggen och koppla isär kablarna efter att du dragit ur säkringen? Plus att om man ska använda stickproppen hela tiden för att stänga av handdukstorken blir det ju ett himla urdragande och isättande av stickproppen, den sliter både på stickproppen och vägguttaget. Lättare med en på/av-knapp då.

Så ja, det är nog som sagt överlag standard med på/av-knapp, men det är nog inte tillräckligt att förlita sig på för att göra handdukstorken strömlös.

savio skrev:
Men är det verkligen en stickpropp på denna?
Och vad menas med stickpropp? :blushing: Vanlig propp som går in i vanligt kontaktuttag eller?
Japp, med stickpropp menar jag kontakten menar jag kontakten man stoppar i väggen. Som på brödrosten eller en bordslampa :)
Men om det är någon på din handdukstork ser jag inte, iaf inte på produktbladet. Och som sagt, ska inte svära mig fri på att det MÅSTE vara stickpropp på grejorna, det är bara så JAG har uppfattat det vår elektriker sa :)

När man ändå håller på att dra ny el och vill ha dolt montage på torken, kan man ju passa på att installera en säkerhetsbrytare någonstans där den inte syns så mycket, då behöver man ingen stickpropp.

Raceman skrev:
När man ändå håller på att dra ny el och vill ha dolt montage på torken, kan man ju passa på att installera en säkerhetsbrytare någonstans där den inte syns så mycket, då behöver man ingen stickpropp.
Låter vettigt helt klart.
Men är det redan stickpropp på denna så är det ju inte så mkt att göra åt?
Isf så får jag ju köpa en annan modell, men problemet är att jag inte vet om det är stickpropp på denna eller hur man ser det.

savio skrev:
Låter vettigt helt klart.
Men är det redan stickpropp på denna så är det ju inte så mkt att göra åt?
Isf så får jag ju köpa en annan modell, men problemet är att jag inte vet om det är stickpropp på denna eller hur man ser det.
Om den är avsedd för dolt montage monterar man den dolt eller förser den med en stickpropp i efterhand. Fritt val alltså. Varför ringer du inte bolaget och frågar på länken jag hänvisade till tidigare?

Raceman skrev:
Om den är avsedd för dolt montage monterar man den dolt eller förser den med en stickpropp i efterhand. Fritt val alltså. Varför ringer du inte bolaget och frågar på länken jag hänvisade till tidigare?
Har ringt, fick dock inget vettigt svar. Blev mer eller mindre hänvisad till en butik som säljer och har inte haft möjlighet att åka och fråga.
Personen jag pratade med visste inte.

Sedan så har jag generellt sett svårt att lita blint på folk, har fått så många konstiga och felaktiga svar i mina dagar.
Då är min erfarenhet att det är bättre att fråga på ett forum och få svar från folk som vet vad dom pratat om och i många fall gjort precis samma sak själv.

Nu har jag ringt och kollat med Westerbegs servicefolk angående montage av torken. Det följer med material för dold anslutning i vägg. Denna modell skall INTE anslutas med stickpropp. Så var det med detta. :)

Raceman skrev:
Nu har jag ringt och kollat med Westerbegs servicefolk angående montage av torken. Det följer med material för dold anslutning i vägg. Denna modell skall INTE anslutas med stickpropp. Så var det med detta. :)
Då hamnade du hos en mer vettig person än vad jag gjorde.

Du ser, mkt bättre att ställa frågan på ett forum så gör ngn annan jobbet ;)
Skämt åsido, stort tack!

savio skrev:
Då hamnade du hos en mer vettig person än vad jag gjorde.
Nja, jag hamnade inte hos honom av en slump. Jag bad om att få tala med en servicetekniker för handdukstorkar. :cool::)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.