Helt rätt, det är jag som sa fel!

Klart det är hårdlödning det också! Dock ska man INTE använda silverlod och ärligt talat tror jag dom flesta som löder med "silverlod" löder med fosforkopparlod eller liknande. Det är skitenkelt att löda med fosforkopparlod, bara se till att allt blir riktigt varmt och sen lägga på lodet jobba runt lödningen med lågan och sen dra lågan bakåt i kopplingens längdriktning.

Silverlodet är en blank pinne som man måste doppa i fluss. Kostar dyrt.
Fosforkopparlod är en svagt kopparfärgad matt pinne som man inte använder fluss till. Relativt billigt.

Redigerat:
Martin_B
Skaffade en Sievert gasolbrännare med cyklonbrännarmunstycke. Får se om den klarar jobbet. Annars får jag väl hyra en liten gassvets eller nåt.

Det fungerar säkert, förr använda man gasol med ett speciellt munstycke för att få lågan runt röret har jag hört. Återkom gärna och berätta när du provat. :)

Martin_B
xdigger skrev:
Det fungerar säkert, förr använda man gasol med ett speciellt munstycke för att få lågan runt röret har jag hört. Återkom gärna och berätta när du provat. :)
Japp, det är det som kallas "cyklonbrännare". Var en sådan jag köpte. Får se om det fungerar som utlovat. :)

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Hur har det gått? Funkar det att hårdlöda 28/35 mm rör? Vilken cyklonbrännare köpte du?

Redigerat:
Har lött ca 30st 28 kopplingar med denna och det är fortfarande gas kvar och den kostade ca 300-400kr 😄

• ImageUploadedByByggahus.se1386058728.279984.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jerk:

Var det hårdlödning som du gjorde? Med fosforkopparlod?

I så fall vill jag väldig gärna höra beteckning och återförsäljare för brännaren på bilden.

Mestadels mjuklödsning men jag provade även fosforlod och det gick men det tog tid så jag övergick till mjuklödning istället. Den är köpt på hornbach. Jag kan kolla mer exakt vad den heter. :)

Var inhandlas en Sievert gasolbrännare med cyklonbrännarmunstycke enklast och billigast om man som jag efter en genomläsning av tråden inser att en sådan bör köpas i julklapp till sig själv? Helst Stockholm men resten av EU funkar.

Martin_B
sune73 skrev:
Hur har det gått? Funkar det att hårdlöda 28/35 mm rör? Vilken cyklonbrännare köpte du?
Köpte Sieverts näst största cyklonbrännare (dvs näst största munstycket) och jag kör på vanlig gasol. Dock mjuklödar jag istället för hård, och det går ganska snabbt att värma upp 35mm rör för mjuklödning. 10-15 sek per skarv skulle jag gissa på, beroende på hur mycket man öppnar ventilen. För hårdlödning vet jag ej ännu för jag har faktiskt ej testat. Skall göra det vid senare tillfälle.

Martin_B
jomany skrev:
Var inhandlas en Sievert gasolbrännare med cyklonbrännarmunstycke enklast och billigast om man som jag efter en genomläsning av tråden inser att en sådan bör köpas i julklapp till sig själv? Helst Stockholm men resten av EU funkar.
Köpte min från http://www.ffx.co.uk och beställningen fungerade alldeles utmärkt. Varorna kom ganska snabbt och billigt var det också!

Har en flaska acetylen i verkstaden med tillhörande munstycke av äldre modell som jag använder för att glödga järn och mjuklöda mässingsplåtar med tennlod.

Dyrt som sjutton att fylla på tyvärr. Flaskan och munstycket köpte jag på auktion och fick komplettera med en ny klocka.

Funderar på att byta till gasol. Billigare och enkelt att fylla flaskan på ICA.

Vad behöver jag för grejer? Behöver absolut inga proffsprylar utan det räcker med enklare saker men reglerbar låga hade varit fint. Gasoltub har jag från grillen, P11. Slang och reduceringsventil kanske? Munstycke?

Själv har jag dom stora gasflaskorna som man får äga till min gassvets, kostar en 500-700kr för att fylla per flaska, den har betalat sig många gånger då jag bytt panna två gånger. Jag tycker fyllningen är helt klart överkomlig! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.