35 864 läst ·
30 svar
36k läst
30 svar
Passande gasolbrännare för mjuk- samt hårdlödning av 28 och 35mm kopparrör?
Söker en passande gasolbrännare för mjuk- samt hårdlödning av 28 och 35mm kopparrör?
Jag skall inte löda några mängder så jag vill inte lägga en förmögenhet på detta, men däremot så måste det ändå vara enkelt och bra att arbeta med och kunna göra bra lödningar med hög kvalité på skarven.
Tittat lite på Sievert's gasolbrännare med cyklonbrännare för effektiv värmning, men det är rätt dyra saker.
Känner ni till några bra alternativ som gör jobbet på ett bra sätt men som ändå inte kostar skjortan?
Jag skall inte löda några mängder så jag vill inte lägga en förmögenhet på detta, men däremot så måste det ändå vara enkelt och bra att arbeta med och kunna göra bra lödningar med hög kvalité på skarven.
Tittat lite på Sievert's gasolbrännare med cyklonbrännare för effektiv värmning, men det är rätt dyra saker.
Känner ni till några bra alternativ som gör jobbet på ett bra sätt men som ändå inte kostar skjortan?
Kör själv med acetylen syrgas, vid lödning med silverlod.
Jag har provat med gasol. men det blev inte tillräckligt varmt nog snabbt tyckte jag.
En begagnad gassvets kostar 3-5tusen. är suverän om du skruvar med bilar och behöver värma loss någon bult eller mutter.
Jag har provat med gasol. men det blev inte tillräckligt varmt nog snabbt tyckte jag.
En begagnad gassvets kostar 3-5tusen. är suverän om du skruvar med bilar och behöver värma loss någon bult eller mutter.
Man ska helst inte hårdlöda kopparrör med silverlod då det spricker med tiden, koppar mot koppar är bättre att mjuklöda med fosforkopparlodm det är dessutom sjukt mycket billigare och lättare att få till, dessutom slöseri med silverlod.
Har heller aldrig sett en rörmokare löda med silverlod bara fosforkopparlod. Det ska vad jag läst gå utmärkt att löda med gasol eller liknande. Själv kör jag med gassvetsen.
Vad är det för färg på era silverlodspinnar som ni löder med? Ibland kallas fosforkopparlod felaktigt för silverlod, silverlod kostar nån hundring eller två för en pinne, fosforkopparlod kostar 11kr per pinne hos rinkabyrör.
Vad är det för färg på era silverlodspinnar som ni löder med? Ibland kallas fosforkopparlod felaktigt för silverlod, silverlod kostar nån hundring eller två för en pinne, fosforkopparlod kostar 11kr per pinne hos rinkabyrör.
Har tillgång till gassvets men bara med stora tuber, de största man kan hyra. Kan inte släpa med de dit jag behöver löda dock. Är även osäker på hur mycket där är kvar i tuberna. Så därför måste jag skaffa något i mindre format. Är ju smidigt med gasol, även om det är klenare än svets.HSP skrev:
Faktiskt första gången jag hör detta. Har bara läst och hört väldigt gott om hårdlödning, typ att det är det enda riktigt hållbara alternativet. Vart har du läst att det skulle spricka med tiden?xdigger skrev:
Som inlägget innan här, tror inte folk kan skilja på hård och mjuklödning samt silverlod och fosforkopparlod(2% silver), flera rörmokare har berättat att man inte ska hårdlöda eftersom det blir för hårt och spricker, silverlod kostar ca 150kr för en sticka eller två sen ska man ha flussmedel med, fosforkopparlod kostar 11kr för en sticka och där behövs inte fluss. Det är bara dyrt och onödigt att använda riktigt silverlod.Martin_B skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 185 inlägg
Vänta nu. Fosforkopparlod kräver väl över 700 grader? Räknas inte det som hårdlödning då?
Från Wikipedia, om det nu stämmer:petterovski skrev:
[h=2]Mjuklödning[/h] Vid mjuklödning ligger lodets temperatur under en obestämd gräns omkring 450 °C. Detta är den temperatur då föremålen i mörker börjar synas svagt rödglödande. Den viktiga gruppen tenn/bly-lod med smältintervall ungefärligen 150–250 °C hör hit. (Rent tenn har smältpunkten 232 °C och rent bly 320 °C.)
[h=2]Hårdlödning[/h] Hårdlödning innebär sammanfogning av solida material med hjälp av material som har en smältpunkt lägre än de material som ska sammanfogas, där man samtidigt nyttjar kapilläreffekten för att få sammanfogningsmaterialet att fylla ut fogen.
Hårdlödning innebär att temperaturen ligger över den ungefärliga gränsen 450 °C men under smälttemperaturen för de delar som ska sammanfogas. Därvid använt lod kallas hårdlod eller slaglod.
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lödning
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 331 inlägg