Byggahus.se
890,80:- är mitt pris på Ahlsell och då brukar elektriker ha ännu bättre pris.
 
Nyfniken skrev:
Det är väl lysande att såna här erfarenheter sprids till allmänheten på ett forum likt detta så att folk blir medvetna om att det inte räcker att fråga "Vad kostar det?" utan att man måste fråga "Vad tar ni i timmen, vad kostar materialet och tillkommer det några ytterligare kostnader utöver det?" och att svaret dessutom måste vara skriftligt.

TS har redan lärt sig sin läxa.
Jag förstår inte vitsen med att det ständigt återkommer personer, som inte lärt sig läxan utan enbart ställer frågan hur skall jag göra för firma xxx är dum. Det är inte att sprida någon nyttig dyrköpt erfarenhet det är endast gnäll över att man gjort bort sig själv. Hade det fungerat som en väckarklocka eller liknande med dessa trådar så hade vi inte dag ut och dag in, suttit här och läst om människor som hela tiden trasslar bort sig med dåliga eller rentav inga skriftliga avtal.
 
Jag förstår inte varför det ständigt återkommer hantverkare som inte fattar att man inte ska lura sina kunder. Fastän vi gång på gång visar exempel på hur orimligt och ovärdigt det är när de tar ut ockerpriser, så bara fortsätter de.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 21 till
  • Laddar…
Ett tips till alla är att skriva in påslagen på material i kontraktet. Ja man ska alltid ha kontrakt även på små löpande jobb. Påslaget på material ska inte utgå från någon prislista utan från netto faktura. 15-20% på nettofakturan är fullt ok för alla parter. Detta ska även skrivas in vid fastpris jobb tillsammans med timpriset för att inte bli blåst vid tilläggs arbeten.
 
Jag råkade ut för en firma som hade påslag på flera hundra procent på vissa artiklar. Bråkade som fan med dem och lyckades pruta lite. De fick inte komma tillbaka... nästa firma hade en helt annan syn. De sa att deras inriktning är att kunden inte ska kunna köpa materialet billigare själv på exempelvis Bauhaus. Priset på materialet som de levererade är jag mycket nöjd med. Men det gäller att vara tydlig och bestämma innan. Man kan räkna med att bli blåst oftast om man släpper lös en elektriker utan att först vara överens om priset på materialet.
 
Har man lite koll på vad man bör behöva i materialväg så kan man ju köpa allt själv innan!
Och då bara ta in offert på jobbet. Då är det bara en sak man kan bråka om, en betydligt lättare sak att kontrollera dessutom.
Sen är det upp till hantverkaren att avgöra om de vill åta sig jobbet eller om de måste tjäna pengar på material också.
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag är inte elektriker (utan rörkrökare) men för skojs skulle kollade jag vad vi får betala för E1370611 på vårat ahlsell-konto på jobbet. 580+moms. (grundpriset hos ahlsell är 2620:- plus moms)

Så även fast man är rörkrökare så kan man tydligen få bra rabatter på elprylar... :x
 
  • Gilla
Ulric och 4 till
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Jag förstår inte vitsen med att det ständigt återkommer personer, som inte lärt sig läxan utan enbart ställer frågan hur skall jag göra för firma xxx är dum. Det är inte att sprida någon nyttig dyrköpt erfarenhet det är endast gnäll över att man gjort bort sig själv. Hade det fungerat som en väckarklocka eller liknande med dessa trådar så hade vi inte dag ut och dag in, suttit här och läst om människor som hela tiden trasslar bort sig med dåliga eller rentav inga skriftliga avtal.
Jag hör på ditt resonemang att du själv är hantverkare.
Klart man som kund ska skylla sig själv som inte lär sig branschpraxis och upphandligsförfarande och kommer med en specad utförandelista enligt ISO 711, 9002 och 311 andra regelverk för röris och snickarn när man ska bygga om sitt badrum. Detta kan ju alla Svenssons sedan grundskolan.
Jätteenkelt.

Skönt att alla hantverkare inte tar fördel av detta mot kunderna.
Nej mkt regler finns det, men inte mkt som skyddar eller förenklar för kunden tyvärr.

Lämnade bilen hos bilverkstan nyligen. När jag skulle hämta den upptäckte jag att det varit inbrott i den. Ja eftersom jag ombads lämna den på parkeringen UTANFÖR verkstadens inhägnad på morgonen, så har jag enligt konsumentombudsmannen/MRF accepterat "verkstadens förvaring" av min bil och får därför skylla mig själv.
SÅÅ, absolut, skylla sig själv får man göra som kund.
Jag sparkade tre målare innan den 4 gjorde rätt (enligt mina egna teorier) och enda delen av renoveringen som uppvisar vare sig sprickor eller bullskarvar.

Precis det samhälle jag vill ha/Nöjd konsument
 
Matti_75 skrev:
Påslaget på material ska inte utgå från någon prislista utan från netto faktura. 15-20% på nettofakturan är fullt ok för alla parter. .
Ska och ska....

Sist jag kollade så hade vi marknadsekonomiskt system i det här landet.

Därmed inte sagt att det är RÄTT att ha höööööga påslag.
Men det är naturligtvis ett sätt att bedriva sin verksamhet.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Jag förstår inte varför det ständigt återkommer hantverkare som inte fattar att man inte ska lura sina kunder. Fastän vi gång på gång visar exempel på hur orimligt och ovärdigt det är när de tar ut ockerpriser, så bara fortsätter de.
För att dom kan? Finns ju ingen som kan driva ett företag utan kunder men det verkar ju finnas obegränsat.

Sen är det väl ingen av dom som har tagit ut ockerpriser som är här inne och läser ändå, så vad som skrivs här når ju inte dom det berör.

Eller tror du på fullt allvar att någon som lurar sina kunder skulle läsa på ett konsumentforum?
 
Patrik Larsson skrev:
Jag hör på ditt resonemang att du själv är hantverkare.
Klart man som kund ska skylla sig själv som inte lär sig branschpraxis och upphandligsförfarande och kommer med en specad utförandelista enligt ISO 711, 9002 och 311 andra regelverk för röris och snickarn när man ska bygga om sitt badrum. Detta kan ju alla Svenssons sedan grundskolan.
Jätteenkelt.
men det är inte så jättesvårt, men visst, det kanske tar lite tid...


Patrik Larsson skrev:
Nej mkt regler finns det, men inte mkt som skyddar eller förenklar för kunden tyvärr.
Tvärtom. Lusläser man konsumenttjänstlagen och lyssnar på entreprenadjurister så skulle en hantverkare knappt våga utföra ett jobb hos konsument.
ja jag vet eftersom jag traglat detta en hel del. (därmed inte sagt att det är fel)
 
krilleman_215 skrev:
Jag är inte elektriker (utan rörkrökare) men för skojs skulle kollade jag vad vi får betala för E1370611 på vårat ahlsell-konto på jobbet. 580+moms. (grundpriset hos ahlsell är 2620:- plus moms)
Så även fast man är rörkrökare så kan man tydligen få bra rabatter på elprylar... :x
Vad säger man. Grossisternas prislistor är helt verklighetsfrämmande. Det kunde lika gärna vara så att listpriset var satt till 1.000.000kr för varje produkt i sortimentet från minsta mutter och uppåt. Det är uppenbarligen ändå ingen som betalar det priset som står i prislistorna. Man ska verkligen minnas detta när man diskuterar med en hantverkare som hänvisar till grossistpriserna...

Tacka vet jag internet och onlinebutiker som Rinkaby och Elbutiken där man kan se hur lite det egentligen ska kosta. Så kan man ta diskussionen därifrån.

Den elektriker som jag har anlitat sade till mig från början att han inte vill att kunderna ska känna sig blåsta på materialet och hitta det till halva priset på nätet. Okej tänkte jag och lät honom jobba. Sen kom fakturan och mycket riktigt priserna var på ungefär samma nivå som i billiga nätbutikerna. Det kändes hederligt och rätt. Varför kan inte alla hantverkare vara så här?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Jag förstår inte varför det ständigt återkommer hantverkare som inte fattar att man inte ska lura sina kunder. Fastän vi gång på gång visar exempel på hur orimligt och ovärdigt det är när de tar ut ockerpriser, så bara fortsätter de.
Tror du verkligen att de hantverkare som verkligen vill lura sina kunder hänger här på BH?

Jag tror snarare att de hantverkare som lägger tid här på BH tillhör dom mer schysta.

Därför har det möjligen inte så stor påverkan på utfallet av vad olika hantverkare gör och vad som skrivs här.......

Du driver ju i grunden tesen att hantverkare inte ska vara här för det är ett konsumentforum och tillåter därför väldigt lite inblandning eller försvar från de påhoppade hantverkarna ;)
 
  • Gilla
Johan Svensson och 1 till
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Jag är inte elektriker (utan rörkrökare) men för skojs skulle kollade jag vad vi får betala för E1370611 på vårat ahlsell-konto på jobbet. 580+moms. (grundpriset hos ahlsell är 2620:- plus moms)

Så även fast man är rörkrökare så kan man tydligen få bra rabatter på elprylar... :x
Ja, tydligen bättre än de som har elavtal hos en elgrossist. Betalar själv 988 kr exkl. moms hos Storel för den omtalade dimmern i tråden.
Bara för att den nu finns att hitta på nätet för 1000 kr inkl. moms så får väl jag sälja dimmern med förlust till kunden då för nätet är väl det som är rättesnöret för vilka priser som skall tas ut, oavsett hantverkarens inköpspris.
Men det är klart, jag kan ju lägga timmar (obetalda timmar så klart) på att leta runt hos olika grossister och googla runt på nätet för varje pryl en kund skall ha så att jag verkligen får fram det lägsta priset som finns överhuvudtaget. Sen skall jag ju inte lägga på mer än 10% på inköpspriset heller. Som kompensation för det skall jag helst ha en nettotimkostnad också, gärna under 400 kr/tim för att "alla" (d.v.s. kunden) skall känna sig riktigt nöjd och inte bestrida fakturan. Bilkostnader, restid och administrationskostnader ingår i timkostnaden så klart. Eller täcks upp av det väl tilltagna påslaget på materialet.

Undrar varför alla inte protesterar i varje butik dom är inne och handlar i, mjölk, skor, bilreservdelar, bilar, kläder o.s.v. och ber att få se butikernas inköpspris för att sen tala om att man bara är beredd att betala inköpspriset plus ett påslag på 10%. Allt annat är ett oskäligt ockrande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Monterat
  • Laddar…
noone70 skrev:
Grossisterna och hantverkarnas upplägg är följande:

Grossisterna håller en hög prisnivå på listpriset på produkterna. Sedan ger de hantverkarna mycket kraftiga rabatter (50-90%) på listpriset.
När sedan hantverkaren säljer dimmern, eluttaget osv till kunden tar han/hon ut listpriset + ca 10%. När sedan kunden klagar över det höga priset så kan hantverkaren bara hänvisa till listpriset och att de "bara" lägger på 10% för deras omkostnader.
Så det var därför firman erbjöd 10 % rabatt på listpris hos Ahlsell + moms för extra materiel hos en bekant. Firman ville ha 650 kr/tim för extra arbeten som rörmokaren gjorde. Sedan la de på 15 % på räkningen från underentreprenör. De försökte utåt sett ge ett bra pris med rabatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.