J
Hej!

Är ny på detta forum och det är mitt första inlägg.

Igår körde jag med grästrimmern i cirkus en halvtimme när den sedan bara la av. Jag försökte starta den igen och den startade efter en stund. 1 min senare så la den dock av igen!

Undrar om någon har en lösning på detta problem? Har själv skruvat bort ganska mycket och kollat men hittar inget.

Är väldigt tacksam för svar.

Mvh
Jonathan P

Hur stänger den av sig, är det tvärt eller börjar den gå sämre och sämre för att till slut stängas av?

Tvärdör den så kan det vara elfel,börja med att byta tändstift. Annars kan det vara tändspolen, men den är lite svår att felsöka om du inte har rätt verktyg.

Dör den långsamt kan det vara dålig kompression som visar sig när maskinen blir varm. Oftast är det en lite skärning i cylindern, skruva bort ljuddämparen och kolla om kolven är repig.

Skärningar beror i stort sett alltid på felaktig bensin med för lite eller för mycket tvåtaktsolja. Blandar du själv eller köpre du färdigblandad miljöbensin?

J
Hej Nonkan och tack för ditt svar!

Trimmern stängs av relativt långsamt, har felsökt med att kolla luftfiltret, förgasaren och bytt tändstift, samt fyllt på ny bensin.

Trimmern har alltid körts på färdigblandad miljöbensin av märket Aspen.

Mvh
Jonathan P

Kolla hur cylindern ser ut inuti (lys ner i tändstiftshålet med ficklampa om du inte skruvar loss den). Den kan ha ha värmenypt vilket inte är helt ovanligt på trimmer då de belastas ganska hårt. Är det repigt på cylinderväggarna är det förmodligen kompressionsproblem.

Kolla även så det inte är hål i bränsleslangen.

Hej! Fiska upp filtret som sitter i tanken och rengör det.

Är det oljeblandad bensin du kört på?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.