Har du kollat att kastskyddet/bromsen är i rätt läge?
 
När jag fäller bak kastskyddet så går sågen men inte kedjan. När jag fäller fram den så går inget.
 
Går det att snurra drevet för hand?
 
Nej. Inte ens med lite våld. Axeln går fint att skruva runt med en insexnyckel men drevet står still.
 
Troligen fel i växellådan och en snäckväxel där,
 
Tack för svar! Är det nåt man reparerar för några hundra kr eller är den skrot nu?
 
Kostar nog nästan mera än en ny maskin, hur många år är den och hur mycket har den använts
 
Vet inte riktigt. Köpte begagnad. Axeln som går genom drevet snurrar ju alltså men drevet står still.
 
Det låter konstigt? Drevet borde sitta fast på axeln.
 
Möjligt att det är konstigt. Men så är det
 
Har du några bilder?
 
 
Jag gissar att bromsen sitter innanför drevet. En teori är att den har hakat upp sig och att eventuella splines på axeln har gått sönder? Långsökt kanske, men du får skruva isär den och se hur det ser ut.
 
Det låter väl rimligt. Nåt som slirar. Får se om jag lyckas skruva isär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.