820 048 läst ·
30 345 svar
820k läst
30,3k svar
Parodier på typiska Byggahus-trådar
Renoverare
· Uppsala
· 2 179 inlägg
Kul att du lyfter tråden. Nu är det 20 år sedan jag höll på med det här och hästen är slaktad sedan ett antal år. Lång historia kort. Jag gav upp till slut och köpte en riktig sänksåg med skena.Alfredo skrev:
Ja det blir trassligt. Bättre att slå ihop hela forumet till en enda stor tråd.Düsseldorff skrev:
Edit: Det här är Paroditråden!
Vem är Edit?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Edit hälsar att hon håller med om att hela forumet borde modereras in i paroditråden. Hon tror att nedanstående är den där paroditråden:fubar skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/fylla-kaellaren-med-grus.498902/
Våtmarker?
Skulle väl vara grannens frus..?
Minns kräftskivan vi hade i grannskapet för många år sedan, det spelades musik högt över hela området. Grannen hade nog fått i sig ett helrör medans jag höll mig till 14 långburk. Jag hade tröttnat på diskussionen om vilken bil man kunde programmera, eller att armaturerna som grannen vid vändplanen (återvändsgränd) väntade på då ALLA 100000 enheter sålt slut.
Inte ens de nyinflyttades livliga samtal om huruvida den lösa klämringen i duschen är dolt fel eller inte fångade mitt intresse varpå jag började hjälpa till du duka in, och det ena ledde till det andra.
Vår för några år sedan nyplanterade thujahäck är nu kapad till hälften, snittet ser ut att vara gjort med stor (tysk?) precision så jag misstänker att grannen använt sänksåg med skena.
Nej nu måste jag åka till jobbet hoppas det inte är köer vid laddstationen på vägen.
Skulle väl vara grannens frus..?
Minns kräftskivan vi hade i grannskapet för många år sedan, det spelades musik högt över hela området. Grannen hade nog fått i sig ett helrör medans jag höll mig till 14 långburk. Jag hade tröttnat på diskussionen om vilken bil man kunde programmera, eller att armaturerna som grannen vid vändplanen (återvändsgränd) väntade på då ALLA 100000 enheter sålt slut.
Inte ens de nyinflyttades livliga samtal om huruvida den lösa klämringen i duschen är dolt fel eller inte fångade mitt intresse varpå jag började hjälpa till du duka in, och det ena ledde till det andra.
Vår för några år sedan nyplanterade thujahäck är nu kapad till hälften, snittet ser ut att vara gjort med stor (tysk?) precision så jag misstänker att grannen använt sänksåg med skena.
Nej nu måste jag åka till jobbet hoppas det inte är köer vid laddstationen på vägen.
Renoverare
· Uppsala
· 2 179 inlägg
Lånar tråden lite då jag har ett liknande problem, men har svårt att googla fram lösningen. Jag vill kapa en trädbräda rakt av. Brädan är 9 cm åt ena hållet, 14,5 åt det andra och kanske 2,1 meter åt det tredje. Jag vill att den bara ska vara två meter lång. Finns det någon här som kan peka åt mig i rätt riktning?
I princip omöjligt utan ett sågverk 997 från Festool. Du behöver pantsätta ena ungen och sälja en njure på darknet och råna en bank för att ha råd, men sen är den din. Snitten kommer bli så raka att det rycker i baguetten varenda gång den används.
Renoverare
· Uppsala
· 2 179 inlägg
Tack för ditt svar. Jag hittade det här på blocket. Kan det vara någonting? Jag ska spika brädan på snedden sedan, om det spelar någon roll.Unikt namn skrev:
Så jäkla typiskt att allt ska göras med maskiner, folk är rädda för lite hederligt arbete nuförtiden.Unikt namn skrev:
Du går ner till bäcken och letar upp en lagom tung, lätt rundad sten som du slipar lätt i tre dygn mot en klipphäll. Efter det kan du fullständigt mosa brädan på bara några dagar.
Renoverare
· Uppsala
· 2 179 inlägg
Går det bra med en sjö om jag inte har någon bäck i närheten? Hur vass ska stenen vara för att jag ska kunna dela trädbrädan? Om du vet en bra instruktionsvideo på "tuben" skulle jag vara jätteglad om du skickade den.O [old rusty] skrev:
Jag håller med om maskinerna. Men jag rekommenderar återvinning.O [old rusty] skrev:
Det finns många trådar om skiftande kvalitet på virke från bygghandlarna. Så mitt förslag är att du köper några pall med 2,1 m brädor, letar på en som är 10 cm för kort.
Sedan återvinner du resten på närmsta återvinningscentral. Tänk bara på att sortera ev tryckt virke för sig.
Bra för plånboken, bra för miljön!
Ujujuj, vilka killgissningar som från de som svarar TS. Nej, du ska bara mäta plankan med en original talmeter så löser det sig på direkten.fubar skrev:
Det finns många trådar om skiftande kvalitet på virke från bygghandlarna. Så mitt förslag är att du köper några pall med 2,1 m brädor, letar på en som är 10 cm för kort.
Sedan återvinner du resten på närmsta återvinningscentral. Tänk bara på att sortera ev tryckt virke för sig.
Bra för plånboken, bra för miljön!