736 879 läst ·
24 729 svar
737k läst
24,7k svar
Parodier på typiska Byggahus-trådar
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 090 inlägg
Jag vet att det här är ett regelbrott att klaga på någons språkanvändning, men det här går bara inte, det gav upphov till för mycket inre språkfelsstress:Rejäl skrev:
"Belryg" är pluralformen av "balrog"!!!! En balrog, två eller flera belryg!!! Det är en böjning som har sitt ursprung i de finsk-ugriska språken, så du är delvis ursäktad, det kan kännas svårt för oss som talar indo-europeiska språk.
Men skriv en ny regel dåSågspånPappspikEternit skrev:
Jag vet att det här är ett regelbrott att klaga på någons språkanvändning, men det här går bara inte, det gav upphov till för mycket inre språkfelsstress:
"Belryg" är pluralformen av "balrog"!!!! En balrog, två eller flera belryg!!! Det är en böjning som har sitt ursprung i de finsk-ugriska språken, så du är delvis ursäktad, det kan kännas svårt för oss som talar indo-europeiska språk.
Du mena att du är finsk🤣SågspånPappspikEternit skrev:
Jag vet att det här är ett regelbrott att klaga på någons språkanvändning, men det här går bara inte, det gav upphov till för mycket inre språkfelsstress:
Skjut inte brevbäraren då jag bara svara ovanstående skrivelse😤
De första belryggarna hittades faktiskt i det område som numera heter Belgrad. Grad = rog -> rygg på ugri-ruggiska.SågspånPappspikEternit skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 090 inlägg
Jajamensan, fattas bara!F fribygg skrev:
§ 5.11a Korrekt användning av skriftspråket
Tusentals människor läser på Byggahus.se varje dag. En del av dem kommer att läsa det just du skrivit, så tänk på att respektera dem tillräckligt mycket för att använda ett korrekt språk, med avseende på ordval, stavning, meningsbyggnad och interpunktion.
Skulle du upptäcka att en annan medlem visat bristande respekt för läsarna genom att uttrycka sig bristfälligt och/eller inkorrekt, är det närmast din skyldighet att påpeka felaktigheterna, under förutsättning att du själv använder ett korrekt språk med avseende på ordval, stavning, meningsbyggnad och interpunktion när du tillrättavisar den obildade medlemmen.
§ 5.11b Sanktioner
Särskrivare ska dö en plågsam död i vanära.
Personer som inte förstår ramsan "Mening börjar med stor bokstav och slutar med punkt", ska tvångskommenderas till lagerarbete på ernst.se:s webshop. Finns förmildrande omständigheter kan delinkventen komma undan med stegling.
Redigerat:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 090 inlägg