Hej,
Kan ni kunniga hjälpa mig tyda om dessa skott är parkslide?
Jag är tämligen övertygad om att den första är det. Det skottet har jag grävt upp och fick med mycket rötter. Är osäker på de andra skotten som sticker upp mellan plattorna. Känner ni igen vad det kan vara?
Vi är nyinflyttade i huset. Vet därför inte om parkslide funnits tidigare, eller om det lilla skottet kommit nu, i samband med att svärfar planterat en vinranka i samma rabatt.
Kan ni kunniga hjälpa mig tyda om dessa skott är parkslide?
Jag är tämligen övertygad om att den första är det. Det skottet har jag grävt upp och fick med mycket rötter. Är osäker på de andra skotten som sticker upp mellan plattorna. Känner ni igen vad det kan vara?
Vi är nyinflyttade i huset. Vet därför inte om parkslide funnits tidigare, eller om det lilla skottet kommit nu, i samband med att svärfar planterat en vinranka i samma rabatt.
Det ser inte ut som parkslide. Men i den storleken är det svårt att artbestämma.
Det var den första jag syftade på. Den andra trodde jag inte att det fanns någon misstanke om.
Parkslide sticker upp röda spjutliknande skott så här års. När de väl kommit upp har du en ihålig stam med tydliga ledmarkeringar och stora äggformade gröna blad. Riktigt vacker växt men tyvärr inte så rolig att ha att göra med. Roten får du inte upp utan att gräva.
Det som kommer upp bland plattorna ser ut som om de skulle kunna vara liljekonvalj.
Det som kommer upp bland plattorna ser ut som om de skulle kunna vara liljekonvalj.
Klicka här för att svara