Hej,

Kan ni kunniga hjälpa mig tyda om dessa skott är parkslide?

Jag är tämligen övertygad om att den första är det. Det skottet har jag grävt upp och fick med mycket rötter. Är osäker på de andra skotten som sticker upp mellan plattorna. Känner ni igen vad det kan vara?

Vi är nyinflyttade i huset. Vet därför inte om parkslide funnits tidigare, eller om det lilla skottet kommit nu, i samband med att svärfar planterat en vinranka i samma rabatt.

• Växtskott med många rötter mot vit bakgrund, misstänkt för att vara parkslide.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gröna skott som sticker upp mellan trottoarplattor i en trädgård, misstänkt för att vara parkslide.
    Skapa konto
  • Växtskott som sticker upp mellan stenplattor på en gångväg, möjligt parkslide.
    Skapa konto
  • Ett ungt grönt skott som sticker upp mellan stenplattor, möjligt parkslide, omgivet av grus och småväxter.
    Skapa konto
  • Gröna skott tros vara parkslide växer genom sprickor i trottoarstenar med jord och växtlighet i bakgrunden.
    Skapa konto
Det ser inte ut som parkslide. Men i den storleken är det svårt att artbestämma.

• Gilla
peveko
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det ser inte ut som parkslide. Men i den storleken är det svårt att artbestämma.
Tack för svaret. Vad tror du om första skottet som jag grävt upp, kan jag ha rätt i mina farhågor gällande den?

Det var den första jag syftade på. Den andra trodde jag inte att det fanns någon misstanke om.

• Gilla
  • Haha
MariaiÖstergötland och 1 till
  • Laddar…
Ingen av bilderna visar parkslide. Jag vet inte vad det är istället men du behöver inte oroa dig för att det är parkslide.

• Gilla
peveko
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det var den första jag syftade på. Den andra trodde jag inte att det fanns någon misstanke om.
Ah tack. Hoppas du har rätt! Bildgooglade den första och då var parkslide det första som dök upp.

JonasZent JonasZent skrev:
Ingen av bilderna visar parkslide. Jag vet inte vad det är istället men du behöver inte oroa dig för att det är parkslide.
Underbart att höra! Då har det här bara kostat mig en sömnlös natt.

Parkslide sticker upp röda spjutliknande skott så här års. När de väl kommit upp har du en ihålig stam med tydliga ledmarkeringar och stora äggformade gröna blad. Riktigt vacker växt men tyvärr inte så rolig att ha att göra med. Roten får du inte upp utan att gräva.

Det som kommer upp bland plattorna ser ut som om de skulle kunna vara liljekonvalj.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.