Jag menar att det svenska artnamnet normalt skrivs med gemener, exempelvis gullviva mandelblom kattfot och blå viol.

Inledande versal används bara för det latinska namnet, så man får anta att Parkslide är en ond best med det egennamnet medan parkslide är en växtart.

Frågan var ju lite på skämt ställd för att antyda att berörda byggahusare kämpar mot en elak individ snarare än att rensa lite ogräs...

• Gilla
Broken arrow och 2 till
  • Laddar…
Häromdagen kom jag för första gången i kontakt med detta monster i en trädgårdsgrupp på Facebook. Jag googlade och ryste och drömde mardrömmar på natten men tackade min lyckliga stjärna för att vi inte var drabbade. Oh ödets ironi....
Idag gick jag längst bort på vår tomt för att titta på några syrenskott som mannen planterade igår till en framtida häck mot grannens trädgård och ser då till min stora skräck 5-10 st parkslide bara några decimeter från vår tomtgräns!!! Den högsta var kanske 180 cm.
Hjälp, vad ska jag göra? Jag skrek rakt ut av fasa så en (annan) granne som var med mig höll på att få en hjärtattack.
Slänten där de växer upp till grannens gräsmatta anlades av en entreprenad för ett år sen så de är nog inte äldre än så, har troligtvis kommit med fyllnadsmassorna. Grannens hus är nysålt och nya ägarna har inte flyttat in än så jag tänker nog smyga in och bekämpa utan att meddela då otygen är så nära oss på deras baksida, dock väldigt nära deras hus och veranda, vilket vi nog kommer att varna de nya stackars grannarna för.
Vi har en sur gammal gran-urskog på vår tomt just där vid tomtgränsen och bort till vårt hus ca 20 m bort. Vi hade tänkt fälla jättegranarna och göra gräsmatta men vi kanske då ska vänta några år med det? Eller tror ni att eländet kan tänka sig att sprida sig in under granarna? Finns knappt nån jord under barrtäcket på marken, urberget klingar glatt när man kör ner en sticka. Bara ormbunkar och ekorrbär växer där typ.
Jag varken kan eller vill gräva bort parksliden eftersom det är grannens tomt och jag inte heller vill riskera att släppa monstret löst genom att fucka upp rötterna. Har läst hela tråden men det är så många bud att jag nu är snurrig. Hur bör jag gå tillväga?
Ska jag köpa tysk glysofat och en spruta och spruta in i stammen fram tills frosten har kommit?
Eller ska glysofat sprejas på lövverket?
Eller ska de ryckas upp, såväl de stora som nya små?
Eller klippas och behandlas med glysofat i röret?

Grannen som var med mig konstaterade att hon har samma i sin trädgård, som alltså gränsar mot vår tomt åt andra hållet. Hon har googlat lite nu och är nu också lite skärrad. Hennes har funnits i ca 7 år.

Kan det hjälpa att slå ner plåtar djupt i marken nedanför slänten upp till grannen? Rötterna kanske ännu inte har hunnit ner så långt och kanske inte heller ännu har kommit innanför vår tomtgräns, även om de står kanske 2 dm ifrån... ? Var hittar jag i så fall såna plåtar?
Snälla, numera erfarna parkslidejägare, hjälp!

• Ledsen
Anna.p
  • Laddar…
T
Känner tyvärr igen mig så väl i din beskrivning, jag satt bredvid mina skott ett bra tag utan att reagera, bland annat tänkandes hur lyckligt lottad jag var som inte hade Parkslide. Jag gjorde ett misstag, började direkt med att injicera tysk glysofat, det hjälper inte alls nu i tillväxtfasen!

Jag har injicerat i skotten, nypt bort skotten och injicerat i rotdelen vid marknivån, grävt fram roten och injicerat där; helt bortkastat då samma rot skjutit nya skott ett par dagar senare.

Min råd är att ta det lugnt, ta fram en strategi med fokus på att fysiskt få bort rötterna. Om du inte kan gräva så fundera innan du agerar, jag har grannar som har jättefina isolerade bestånd av denna växt, som växt där i många år, så de är nog inte jättebrådis för dig. Dock, om grannen inte flyttat in så hade jag gått in och grävt bort lokala skott. Tydligen kan ett skott komma upp av en liten rotdel, vilket gör att skadan blir begränsad.

Om du har berg under så är ju ett alternativ att ta fram det i dagen, för att eliminera att de växer mot er. Och så kan ni fylla igen och göra gräsmatta om ett par år när grannen lyckats fimpa skiten.

Nu har jag inte lång erfarenhet av detta, men ett alternativ kan vara Kaustiksoda som tydligen använts med resultat. Jag har dock inte testat detta än.

Ta fram berget var en bra idé! Den här sidan om huset har vi absolut ingenting på ännu mer än granskogen och en liten ursäkt till typ mossmatta.
Vad ska jag göra med de uppvuxna satarna som redan står där? Är så rädd att reta upp hydran och göra nåt tokigt så var gärna övertydlig i dina råd så jag fattar. Har inga gröna fingrar heller, har nyss blivit med denna trädgård.
Har inte hunnit leta skott ännu. Gamla grannen har inte flyttat ut än men ser ingen anledning att blanda in honom i detta. Kanske är därför han säljer efter mindre än ett år... Är bra sugen på att göra det själv.

Om jag minns rätt nu så växte de en bit ifrån varandra allihop. Minst nån decimeters mellanrum. Säger det något?

Ska du injicera, så är det störst chans till effekt precis innan första nattfrosten.
Ha lite koll på nattemperaturen och dra in glyfosat i stammarna, gärna lite starkare koncentration (får endast användas av bönder, trädgårdsmästare eller motsv). Det kommer se naturligt ut när den vissnar ner då också, om du nu överväger att göra intrång på grannens ägor.

Jag tror absolut sliden skulle gilla om ni tog ner granarna och skapar mer ljus och bättre förutsättningar för den att få vandra. Den verkar gilla gräsmattor/gräsplättar där den kan sprida rötterna och har tillgång till bra med sol.

Gräva ner plåtar kan vara ett alternativ, men det kan också vara jobb i onödan om de tunna rötterna redan letat sig förbi. Bäst är att få död på växten helt så prata med de nya ägarna sedan om det. Har den funnits så pass länge så har den med stor sannolikhet riktigt grova rötter och är väldigt resistent mot gifter på rotnivå, så det kan absolut behöva grävas för att få bort växtens "artärer" och försvaga den innan man dräper den med gift, mörkläggning etc.

De i slänten som direkt hotar oss borde ha max 1 år på nacken. Slänten byggdes då. Kan den ha utvecklat så crazy rötter på den tiden?

Den andra grannens bestånd växer i vårt norrläge, på andra sidan en bergknalle, och vår tomt består åt det hållet av blandskog med blåbärsris på marken. Är jag naiv som inte känner mig så oroad över dem?

Men innan vi, förhoppningsvis, gör gemensam sak med de nya grannarna, vad bör jag göra nu i akutläge? Jag vill ju inte att de går i blom heller.
Och vad gör vi om nya grannen inte bryr sig??

Och vad tror du om att gräva fram hälleberget och skapa en bred stenremsa, bortsett från några träd? Det borde väl funka som barriär?

Paniken är total här!

Pernilla Johansson skrev:
De i slänten som direkt hotar oss borde ha max 1 år på nacken. Slänten byggdes då. Kan den ha utvecklat så crazy rötter på den tiden?

Den andra grannens bestånd växer i vårt norrläge, på andra sidan en bergknalle, och vår tomt består åt det hållet av blandskog med blåbärsris på marken. Är jag naiv som inte känner mig så oroad över dem?

Men innan vi, förhoppningsvis, gör gemensam sak med de nya grannarna, vad bör jag göra nu i akutläge? Jag vill ju inte att de går i blom heller.
Och vad gör vi om nya grannen inte bryr sig??

Och vad tror du om att gräva fram hälleberget och skapa en bred stenremsa, bortsett från några träd? Det borde väl funka som barriär?

Paniken är total här!
Jag tror du kan vara rätt lugn, men räkna med att ska ni utrota den helt (ihop med nya grannarna) så är det något års arbete innan den är helt död.

Gräva fram berget fungerar säkert som en barriär, men någonstans där får ni väga hur mycket jobb ni vill lägga på det hela. När min slide växte som mest så spred den sig mellan 0,5-1 m/år, men bara åt ett håll, det som verkade mest gynnsamt. Nu sedan jag har krigat med den ett par år så har den inte spridit sig mer, utan försöker snarare skjuta skott på samma ställe.

Bryr sig inte grannen så är det bara att leva med den, antingen om ni gör en fysisk barriär eller helt enkelt tar hand om de skott som kommer in på er tomt om den ens vill röra sig ditåt. Även om ni skulle få in skott in till er, så är växten otroligt lätt att döda då den har tunna rötter längst ut. Där biter vanlig glyfosat utmärkt på blad t.ex.

Jag har upptäckt att barrträd verkar vara ett utmärkt skydd mot parkslide.

Den förre ägaren grävde upp det enorma slidesbeståndet som fanns på tomten men använde sedan jorden för att fylla ut resten av tomten :mad: lyckligtvis så är det nästan bara täta tallklungor där de gjorde det och slidet som kommer upp där ser mest... ömkligt ut. Ett ställe har jag tippat tallris och där har slidet försvunnit helt.

• Gilla
Kjell K.
  • Laddar…
Gräsmatta med robotklippare stoppar den.

Men vi vill ju ta ner urskogen och göra gräsmatta och trädgård hos oss! Jag inser ju att det inte går så länge aset står där för då kommer den till oss. Är vi dömda till ett liv under granarna om vi inte får bort den? 😔

Pernilla, ta kontakt med nya grannen och visa denna tråd och alla dess länkar (till England bla) så kanske ni tillsammans kan börja striden.

Protte

T
Pernilla Johansson skrev:
Men vi vill ju ta ner urskogen och göra gräsmatta och trädgård hos oss! Jag inser ju att det inte går så länge aset står där för då kommer den till oss. Är vi dömda till ett liv under granarna om vi inte får bort den? 😔
Menar du åt norrhållet eller åt den nya grannen? Är det den senare så går det nog att ordna, kanske har en avgränsande del från er gräsmatta med en ränna av stenar, kanske med starka lager fiberduk? Ni verkar ju bo i en skogsmiljö så det ser nog helt ok ut. Då vinner ni ju att den inte kan gå över rotmässigt. vilket är det jag själv oroar mig för.

Min plan är att angripa den hårt nu och en kortare tid framåt, för att förhoppningsvis slippa vara rädd för att hitta skott om ett par år.

Det är åt nya grannen, i öster.
Hur djup skulle en sån stenränna behöva vara tror du? Om inte urberget ligger direkt under granbarren.
Överväger om vi kanske måste lämna en remsa med skogsmiljö åt det hållet, som en skyddsbarriär. Eller kommer den att krypa under skogen? Åt grannens håll har den gräsmatta samt en gosig husgrund och veranda att mojsa in sig i så jag kan ju tycka att den borde dra sig ditåt. Samtidigt ligger vår tomt i sydväst-läget vilket i sig borde vara trivsamt för den?

Såhär ser baksidan ut. Bakom björken längst bort i mitten skymtar ni hydran.
1466671077434652272453.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.