1 743 363 läst ·
5 732 svar
1743k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Ni som har Parkslide på era tomter eller nära tomterna SE UPP OCH ANMÄL TILL ER KOMMUN!!!!
Kommunerna måste börja ta det här på allvar nu så vi inte får samma helvete som i England.
Parkslide är växternas terrorister och den ska absolut bort så fort den upptäcks.
Den spräcker husgrunder och murar, växer genom betongplattor, förstör dräneringar osv.
Inget stoppar fanskapet om man inte går till motattack med alla till buds stående medel och även när man TROR att man har fått bort den så kan den ligga vilande i marken i 20 år på upp till 5 meters djup
Skicka med den här videon när ni anmäler till era kommuner.
I videon visas ett nybyggt hus där Parksliden har växt genom betongplattan under huset och kommer upp INNE I HUSET bakom golvlister och till och med genom fönsterkarmar.
Man tror banne mig inte sina ögon :wow:
Som hon säger i videon... Man vill inte vakna på natten och en bönstjälk har växt genom sängen :eek:
Länk till videon: https://www.youtube.com/watch?v=Yu-Y68W4K5Y
Kommunerna måste börja ta det här på allvar nu så vi inte får samma helvete som i England.
Parkslide är växternas terrorister och den ska absolut bort så fort den upptäcks.
Den spräcker husgrunder och murar, växer genom betongplattor, förstör dräneringar osv.
Inget stoppar fanskapet om man inte går till motattack med alla till buds stående medel och även när man TROR att man har fått bort den så kan den ligga vilande i marken i 20 år på upp till 5 meters djup
Skicka med den här videon när ni anmäler till era kommuner.
I videon visas ett nybyggt hus där Parksliden har växt genom betongplattan under huset och kommer upp INNE I HUSET bakom golvlister och till och med genom fönsterkarmar.
Man tror banne mig inte sina ögon :wow:
Som hon säger i videon... Man vill inte vakna på natten och en bönstjälk har växt genom sängen :eek:
Länk till videon: https://www.youtube.com/watch?v=Yu-Y68W4K5Y
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Ja, vad ska man säga. Jag knäckte mig i skratt först, men sedan kände jag att så här får det bara inte gå till.
En av mina bästa vänner skickade ett meddelande till mig igår med ett rop på hjälp och en bild på ett parkslideskott. Idag fick jag själv se det med mina egna ögon.
Han har gjort ett markarbete på tomten och har fått gräsmattejord levererad till sig och slitit själv med att fördela ut jorden med skottkärra, raka osv. Gissa vad som tittar upp i nysådden? Mitt vältränade parkslideöga scannade av hela ytan och i ett nafs såg jag hur många skott som helst. Vi tog varsin hink och grävde upp minst 100 skott.
Den/de som har kört dit gräsmattejorden har tagit jorden från något ställe som har Parkslide. Helt otroligt och jag trodde inte det skulle hända en av mina vänner som verkligen följt min kamp mot Parksliden i flera års tid nu. Det är bara att hoppas på att Parksliden är svag och att det går att kriga ner den relativt lätt. De rötter vi hittade var bara typ en decimeter långa och skotten har ju inte hunnit slå rot riktigt. Lite skillnad mot de rötter jag hade på min tomt, rötter som var en decimeter i diameter...
Ännu en gång känner jag dock att folk vet inte vad Parkslide är för något och bara en sådan sak som att man på entreprenad kör ut fyllmassor, matjord, dress osv och tar med Parkslide mitt i allt är ju under all kritik.
En av mina bästa vänner skickade ett meddelande till mig igår med ett rop på hjälp och en bild på ett parkslideskott. Idag fick jag själv se det med mina egna ögon.
Han har gjort ett markarbete på tomten och har fått gräsmattejord levererad till sig och slitit själv med att fördela ut jorden med skottkärra, raka osv. Gissa vad som tittar upp i nysådden? Mitt vältränade parkslideöga scannade av hela ytan och i ett nafs såg jag hur många skott som helst. Vi tog varsin hink och grävde upp minst 100 skott.
Den/de som har kört dit gräsmattejorden har tagit jorden från något ställe som har Parkslide. Helt otroligt och jag trodde inte det skulle hända en av mina vänner som verkligen följt min kamp mot Parksliden i flera års tid nu. Det är bara att hoppas på att Parksliden är svag och att det går att kriga ner den relativt lätt. De rötter vi hittade var bara typ en decimeter långa och skotten har ju inte hunnit slå rot riktigt. Lite skillnad mot de rötter jag hade på min tomt, rötter som var en decimeter i diameter...
Ännu en gång känner jag dock att folk vet inte vad Parkslide är för något och bara en sådan sak som att man på entreprenad kör ut fyllmassor, matjord, dress osv och tar med Parkslide mitt i allt är ju under all kritik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är en extrem miljömupp, men just är det förmodligen är många och små plantor, skulle jag faktiskt kolla om det inte gick att bekämpas de med gift.shadowfire skrev:Ja, vad ska man säga. Jag knäckte mig i skratt först, men sedan kände jag att så här får det bara inte gå till.
[bild]
Detta stärker mig i min teori att politiker skulle vara tvungna att ha utbildning inom det området de styr över. Jag är naturvetare och har studerat många olika ämnen, inom alla dessa ämnen så har de tipsat oss om att aldrig skriva mer än en A4 för annars läser dom det inte. Hur mycket vitalt tror ni att man får med på den pappersbiten?
Kan det vara idé att sterilisera hela tomten innan det är för sent? Om de börjar slå rot är han ju rökt. Jag tänker salt, glyfosat, markduk eller liknande för att döda allt och sedan börja om. Alternativt ringa ut en grävare bums som får skala av en decimeter? Det är ju betydligt billigare att göra en insats nu än att vänta.shadowfire skrev:[...]
[...]
Kanske är det läge också att kontakta både de som levererat jorden samt närmaste lokaltidning innan fler drabbas!
De som levererat kontaminerad jord måste inse sitt gigantiska misstag och reda ut detta. Så där får det inte gå till!
Redigerat:
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Fakturan är ännu inte betald, så jag misstänker att han kommer att hålla inne med den.Jumos skrev:
Det svåra i sådana här lägen är att argumentera just när man inte har stöd från myndigheter osv.
Hade den verkligen varit förbjuden eller om det funnits ett officiellt utlåtande om att den verkligen är en skadeväxt, så hade det varit lättare kanske att ta striden med sådant här. Jag bara hör hur Schaktartjocke står där med sin lastbil och frågar "va är parkslide, ser inget fel på jorden, den är ren o fin och har alltid fungerat!" typ...