1 723 648 läst ·
5 722 svar
1724k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Medlem
· Västerbotten
· 368 inlägg
Läste en del uppåt men inte förstått vad du penslar den med, är det glyfosat?P Perfaus skrev:Har inte plockat på en månad nu eftersom vi bytte strategi. Saknar det lite, man blir nästan vän med sin fiende efter något år
Detta är dag 8 efter behandlingen och den har avstannat i tillväxten och de nya bladen som ändå kommer längst upp på plantan ser förvridna ut. Troligen vissnar den helt om nån vecka. Frågan är vad som händer sen. Jag följer ju tyvärr inte Dan Jones råd helt eftersom den är svält under första delen av sommaren.
Spänningen stiger.
Även Hosta/ Funkia är en tuff växt som tar stor plats och som inte heller påverkats av Parkslide hos oss. Läste lite om den och den förekommer främst i Japan.Sofiaträdgård skrev:
Ingen av de växter du nämner kan konkurrera ut parksliden, de kanske överlever länge i närheten av parkslide men kan knappast påverka den.Sofiaträdgård skrev:
Penningblad är en marktäckare och ett veritabelt ogräs, den sprider sig dels via rötter men också via frön. Får man in den i gräsmattan är det näst intill omöjligt att få bort den utan kemisk bekämpning, den tar över gräset men konkurrerar inte ut ett bestånd av parkslide.
Det finns många arter av nejlika men någon konkurrent till parkslide är den inte.
Åkervinda är ett synnerligen besvärligt ogräs, alla vinda arter förresten och inget som man vill ha i en trädgård. De vita rötterna är snabbväxande och går av när man rycker plantan. Sprider sig även med frö. Att plantera in åkervinda för att få bort parkslide resulterar i att man har två besvärliga ogräs att bekämpa.
Varken måbär eller astilbe rår på parksliden.
Hosta är tuffa växter som härstammar från Asien men det är amerikanarna som spottar ut de tusentals hybrider som säljs som trädgårdsväxter runtom i världen. De finns i mängder av variationer där de minsta inte är större än ca 2 cm ovan mark. Själv har jag en stor miniatyrsamling i trädgården. Har ca 50 arter/hybrider som växer här och även den största "Empress Wu" som når en storlek av ca 50 cm. Man kan odla Hosta av många olika skäl men inte som konkurrent till parkslide, Hosta är inte allelopatisk och klarar sig inte i den totala skuggan under en parkslide.Sofiaträdgård skrev:
Inget konkurrerar ut parkslide på egenhand. Men många växter kan hjälpa till att konkurrera med den om man håller den nere med ryckning.
Jag håller nog varken med om att listan är bra växter för att konkurrera med parkslide eller att alla växter är problematiska.
Jag har åkervinda utan att se den som ett problem. Den är en del av den naturliga faunan. Marktäckare hjälper nog dåligt efter som parkslide snabbt kommer över dem. Möjligen som dekoration av bekämpningsområdet. Det är snyggare är kal mark. Men gör nog marginell nytta.
Jag håller nog varken med om att listan är bra växter för att konkurrera med parkslide eller att alla växter är problematiska.
Jag har åkervinda utan att se den som ett problem. Den är en del av den naturliga faunan. Marktäckare hjälper nog dåligt efter som parkslide snabbt kommer över dem. Möjligen som dekoration av bekämpningsområdet. Det är snyggare är kal mark. Men gör nog marginell nytta.
Jag har sagt det förr, men det tål att sägas igen: De enda växter som rimligtvis kan konkurrera med parkslide är de över 3 meters höjd, alltså i praktiken träd. Ett kort tag trodde jag snårvinda skulle kunna klättra upp på parksliden och skymma lite, men den gör inte ens ett försök att växa där.
Dessutom tror jag att även träd har svårt att konkurrera ut ett väletablerat bestånd på rimlig tid. Däremot kan träd säkert hjälpa till att försvaga den så att andra metoder blir enklare och effektivare.
Dessutom tror jag att även träd har svårt att konkurrera ut ett väletablerat bestånd på rimlig tid. Däremot kan träd säkert hjälpa till att försvaga den så att andra metoder blir enklare och effektivare.
Det kanske skulle vara på sin plats att uttrycka sig försiktigare när man inte har belägg för sina påståenden.D Daniel 109 skrev:
Det har jag. Även om även jag önskar att det fanns vettig forskning på området. Jag vet att det funkar, det visste jag även innan jag själv testade. Det funkar absolut.
" Däremot kan träd säkert hjälpa till att försvaga den så att andra metoder blir enklare och effektivare."
Där är vi överens. Och nu pratar jag dem som har den i begränsad mängd i trädgårdar, inte stora kommunala bestånd på 3m höga. Där måste man gå tillväga på annat sätt.
Där är vi överens. Och nu pratar jag dem som har den i begränsad mängd i trädgårdar, inte stora kommunala bestånd på 3m höga. Där måste man gå tillväga på annat sätt.
Det funkar även på den typen av bestånd. Men det kräver insatser under lång tid. Nu när man inte kommer att få använda glyfosat i alla miljöer kommer det att vara en av få metoder som funkar.
Mitt Kirskål provade jag med 2 år med svart täckplast. Ingen reaktion. Visst blev några lite bleka men inget dog så den metoden kommer jag inte att köra igen!Staffans2000 skrev:
Vad gör man när min tomt gränsar till grannar som inte tar bort sitt Kirskål? Jag har satt ner en plastavgränsare men det hjälper inte.
Roundup finns inte i Sverige utom för vissa lantbrukare som får köpa på licens. På E-bay finns det. Tyskland har Rumänien har. Man måste kolla upp % innehåll av Glyfosat så man inte köper vatten! 5 liters är bäst.Z ZamuelA skrev:
Jaså? Här är då bilden att bland annat nejlikan tagit över precis där huvudplantan av Parkslide är. Runt omkring växer det frodigt med andra växter.... precis dem jag nämnde.A Abies koreana skrev:Ingen av de växter du nämner kan konkurrera ut parksliden, de kanske överlever länge i närheten av parkslide men kan knappast påverka den.
Penningblad är en marktäckare och ett veritabelt ogräs, den sprider sig dels via rötter men också via frön. Får man in den i gräsmattan är det näst intill omöjligt att få bort den utan kemisk bekämpning, den tar över gräset men konkurrerar inte ut ett bestånd av parkslide.
Det finns många arter av nejlika men någon konkurrent till parkslide är den inte.
Åkervinda är ett synnerligen besvärligt ogräs, alla vinda arter förresten och inget som man vill ha i en trädgård. De vita rötterna är snabbväxande och går av när man rycker plantan. Sprider sig även med frö. Att plantera in åkervinda för att få bort parkslide resulterar i att man har två besvärliga ogräs att bekämpa.
Varken måbär eller astilbe rår på parksliden.
Hosta är tuffa växter som härstammar från Asien men det är amerikanarna som spottar ut de tusentals hybrider som säljs som trädgårdsväxter runtom i världen. De finns i mängder av variationer där de minsta inte är större än ca 2 cm ovan mark. Själv har jag en stor miniatyrsamling i trädgården. Har ca 50 arter/hybrider som växer här och även den största "Empress Wu" som når en storlek av ca 50 cm. Man kan odla Hosta av många olika skäl men inte som konkurrent till parkslide, Hosta är inte allelopatisk och klarar sig inte i den totala skuggan under en parkslide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och var gång det kommer upp minsta lilla tecken på Parkslide tar jag bort dem omgående var dag. Den har försvagats i sommar. Släpper inte lös Parkslide någonstans och bekämpar den med andra växter och att jag plockar direkt och är oerhört försiktig med var del jag plockar. Det är inte en vanlig växt.Sofiaträdgård skrev:
Jag gillar idén att underlätta för alla växter runt om och samtidigt plocka parksliden. Det är en trevlig strategi, frågan är hur mycket jobb det blir. Denna säsong (sommar nr 2) "gav jag upp" och gav den en dos gift som omväxling. När den vissnar ner helt får jag se vilken metod jag får lust till.
Någon som har testat att gödsla i kombo med att plocka?
Någon som har testat att gödsla i kombo med att plocka?