1 723 672 läst ·
5 722 svar
1724k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Anekdotisk bevis: att pensla glyfosat på bladen fungerade bättre än att injicera i stammen.P Perfaus skrev:
Ja, självklart. Jag skrev inget om att injicera i blad.P Perfaus skrev:
Injicera var dock kanske fel term. Jag sprutade (med en spruta utan nål) in i den ihåliga stammen efter att ha kapat den.
Växter som som skuggar hjälper. Parkslide vill ha mycket ljus. Men om man inte rycket blir det parksliden som skuggar allt annat i stället.
Vintergröna är så pass låg att den inte skuggar. Parksliden kommer väldigt snabbt över den. Dessutom är den också en invasiv växt som är dum att sprida. Kirskål är också rätt låg.
Plymspirea funkar säkerligen klart bättre. Även om den inte heller är helt oproblematisk.
Plymspirea funkar säkerligen klart bättre. Även om den inte heller är helt oproblematisk.
Medlem
· västra götaland
· 378 inlägg
Verkar inte trivas så bra vid rododendron. Trots att det är ljus under våran så tar parksliden tvärstopp strax före. Vet inte om det är en tillfällighet men tror att det har nåt samband. Nån annan som har samma erfarenhet?P Perfaus skrev:
Tack för dina svar Daniel 109. Gillar att du försöker motivera dina idéer. En vardag med diskussion och spekulation baserat på teori gör kampen mot parksliden lite mer intressant istället för ångestfylld.
En fråga dock. En sak jag inte får ihop är att du ibland i tråden skriver att du "rycker" en gång i månaden. Enligt min erfarenhet är en parkslide som växt till sig i en hel månad ingenting du bara rycker. Kör du med flera metoder eller vad?
Vill också ge en eloge till STB för att ha sammanställt ett ypperligt bra dokument. Förstår egentligen inte vad det är ni bråkar om (kallar varandra troll osv är inte det väldigt 2010 för övrigt). Chilla!
En fråga dock. En sak jag inte får ihop är att du ibland i tråden skriver att du "rycker" en gång i månaden. Enligt min erfarenhet är en parkslide som växt till sig i en hel månad ingenting du bara rycker. Kör du med flera metoder eller vad?
Vill också ge en eloge till STB för att ha sammanställt ett ypperligt bra dokument. Förstår egentligen inte vad det är ni bråkar om (kallar varandra troll osv är inte det väldigt 2010 för övrigt). Chilla!
Redigerat:
Jag bryter/rycker av stammarna. Det funkar men visst krävs det viss kraft.
Igår gjorde jag det förbjudna. Grävde upp en planta parkslide. Mest sannolikt har jag missat massa små rötter men den stora huvudroten fick jag upp.
Med tanke på att den var relativt tjock (5-20cm?!) så borde den ha bott där ett tag.
Det som inte finns kan inte växa var min tanke. Kan tillägga att jag har kanske 3-4 plantor bara och har ryckt varenda skott sedan i våras. Lät det vara i en vecka nu och det kom upp ganska begränsat med stammar. Tyckte att det växt rätt dåligt på en vecka faktiskt. Kanske max 20cm som mest och mellan 15-20 skott.
Med tanke på att den var relativt tjock (5-20cm?!) så borde den ha bott där ett tag.
Det som inte finns kan inte växa var min tanke. Kan tillägga att jag har kanske 3-4 plantor bara och har ryckt varenda skott sedan i våras. Lät det vara i en vecka nu och det kom upp ganska begränsat med stammar. Tyckte att det växt rätt dåligt på en vecka faktiskt. Kanske max 20cm som mest och mellan 15-20 skott.
Jag läste på Reddit, när jag sökt på hur man utrotar Japanese knotweed, att man borde prova med jordärtskockor, pumpor och solrosor. De tre växterna kan skapa ogynnsam miljö/jord för andra växter och kanske funkar.P Perfaus skrev:
Kan vara värt ett försök.
Verkligen intressant tanke. Parkslide är självt allelopatisk vilket betyder att den utsöndrar ämnen som hämmar andra växter. Det hindrar dock inte att den själv kan påverkas av en liknade krigsföring. Jag har dock inte hört talas om något sådant lyckat experiment.K KarinFH skrev:
Om man planerar att rycka tills den är utsvulten på energi så kan man definitivt hjälpa till genom att gräva bort så mycket man orkar. Ju mer rötter man får bort, desto snabbare går det. Läs gärna kapitlet om Nedkapning i mitt dokument. http://bit.ly/parkslideB-byggaren skrev:
Jag snubblade över ett Youtube klipp för några veckor sedan där en person hade noterat en sak på sina ägor. Han hade en stor areal med parkslide. På vissa partier växte ingen parkslide. Det han gjorde var att gräva upp växter från de parkslidefria partierna och planterade in dom mitt bland parksliden. Efter flera års planterande hade parksliden nästan dött ut.S STB skrev:Verkligen intressant tanke. Parkslide är självt allelopatisk vilket betyder att den utsöndrar ämnen som hämmar andra växter. Det hindrar dock inte att den själv kan påverkas av en liknade krigsföring. Jag har dock inte hört talas om något sådant lyckat experiment.
Om man planerar att rycka tills den är utsvulten på energi så kan man definitivt hjälpa till genom att gräva bort så mycket man orkar. Ju mer rötter man får bort, desto snabbare går det. Läs gärna kapitlet om Nedkapning i mitt dokument. [länk]