1 743 384 läst ·
5 732 svar
1743k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Den där den gått upp i grunden. Vårt hus står på berget, plantorna stod på jord som vilar på sprängsten som lagts runt berget/ grunden.B Bichonen skrev:Vilken av dom två videos som låg med i inlägget?
En visar hur Parksliden växer upp genom golvet på ett nybyggt hus på platta, den andra hur den spränger sönder utomhus.
Ja tyvärr kan vi hamna där om man inte bekämpar den och låter den få sprida sig fritt.
I England har dom jätteproblem och lägger många miljoner pund på bekämpning varje år.
Men vi har det inte så illa ännu men vi är på god väg och här backar folk redan från att köpa hus när det finns Parkslide där.
I England kan ditt hus bli osäljbart p.g.a Parkslide.
Läs på och bekämpa på rätt sätt. Den går att få bukt med men det tar tid.
nytt hus (2015)
Lyssnade du inte på vad dom sa i den första videon. Concrete säger dom och and what people dont't realize is that Knotwwe can grow thru concrete 3-4 inches thick.harry73 skrev:
Visst får @Daniel 109 svar många att tro att det är lätt att bli av med parkslide. Men det ska man inte bekämpa genom att säga att han har fel, när han faktiskt har rätt.
Huset i första videon har trägolvbjälklag spm man ser när de tar upp golvet i videon
[bild]
I den andra videon säger firman som sanerar parkslide att parkslide inte kan bryta sig igenom betong, men att det kan växa igenom sprickor och skarvar i betong när man lägger det över ett etablerat rotsystem.
De säger också att det är sällsynt att den växer in i hus, även om det förekommer
[bild]
Träbjälklag på betongplatta och eländesväxten har letat sig upp i sprickor i mörkret och lyckats ta sig upp bakom bl.a golvlister.
Jag har sagt sprickor hela tiden. Små nästan osynliga sprickor finns ofta i betong.
Tala gärna om för shadow som startade tråden och sin bekämpning för 8 år sedan och ännu inte är av med den hur lätt det är...
https://www.google.com/search?newwi...2ahUKEwjC2Nf1m4npAhUHDewKHTIVBIwQBSgAegQIDBAq
Ta det bara lugnt för så snabbt växer inte rötterna till. Har dom gjort skada så har dom gjort det redan, men med så få plantor tror jag inte på det.P Perre2 skrev:Tack för svaren. Fint gäng här.’
Jag kan lägga tid på detta. Vi vill bo här länge.
Min oro är att den skall leta sig in i dränering/ radon ventilation etc i plattan under tiden jag ex låter den växa för behandling m glyfosat eller tiden det tar att plocka/ täcka etc.? Vad tror du/ ni?
Jag kan absolut köra en ny utgrävning oxå på området plantorna stod på, den (absolut) enda fördelen med detta är det är ett område som inte fyller ngn funktion i trädgården. Kommer dock aldrig få bort allt då jag identifierat rötter som tryckt sig in mellan klippblock. Helt sjukt. Kontroversiell fråga kanske; går det att döda området helt med något, typ salt.? skickar med bilder på orginalplantorna. (bortgrävda nu)
Nu på våren och försommaren tar den kraft från rötterna för att växa upp och sedan när den är i full tillväxt börjar den lagra näringen i rötterna för att kunna bli större.
Det är då du ska ta den för då gör du störst skada på rötterna.
Du har så få plantor och följer du bara råden så är risken liten för att den gör någon skada nu. Dom rötterna du har mellan stenarna skulle jag vänta med och se vad som händer med efter att du har behandlat i sommar/höst. Giftet sprider sig från moderplantan ut till rötterna och kommer det upp plantor där mellan stenarna behandlar du som dom andra.
Men du ser ju först till våren om/när den börjar växa igen om rötterna vid stenarna är döda.
Salt skulle jag undvika för det förstör marken för lång tid framåt och Parksliden trivs väldigt bra vid havet i Halland.
Det finns tips om att lägga på rejält med kalk, överkalka, och det tänker jag göra där jag har dom på ett väldigt besvärligt ställe. Behöver nästan klätterutrustning för att ta mig dit.
Historien om det är att en man var så rädd om sina plantor så han skötte dom väl och gav dom mycket kalk i tron att dom ville ha det. All Parkslide dog... Sant eller inte... vet ej men värt att pröva för det är inte giftigt.
Viktigt... använd inte koncentrat när du sprayar/penslar, injicerar, för det dödar blad och rötter för snabbt och det hinner inte sprida sig i hela rotsystemet.
Använd den som du kan köpa på tex Jula. Den är färdig brukslösning.
Ta det nu lugnt och njut av sommaren och Parksliden för den är faktiskt vacker
Du kan njuta av tanken... nu din jäkel ska du snart få så du tiger
Det enda som funkar är att injicera glyfosat i skotten/rötterna. Har du tjocka ytliga rötter kan du borra och montera några ekoplugg.
Klipp inte ner, gräv inte upp. Injicera glyfosat så fort sparrisarna blir tillräckligt stora.
Gräver man utan att gräva upp allt finns det risk att man sprider ut det. Dessutom blir det fler plantor eftersom man delar på dom. Injicerar man glyfosat förgiftar man plantan långsamt. Dessutom låter annan växtlighet konkurrera.
Klipp inte ner, gräv inte upp. Injicera glyfosat så fort sparrisarna blir tillräckligt stora.
Gräver man utan att gräva upp allt finns det risk att man sprider ut det. Dessutom blir det fler plantor eftersom man delar på dom. Injicerar man glyfosat förgiftar man plantan långsamt. Dessutom låter annan växtlighet konkurrera.
Jo, det lyssnade jag på. Det var en av orsakerna till att jag inte ser den som objektiv. De övriga länkade filmerna säger rakt ut att det är en myt att den kan växa genom betong.B Bichonen skrev:Lyssnade du inte på vad dom sa i den första videon. Concrete säger dom och and what people dont't realize is that Knotwwe can grow thru concrete 3-4 inches thick.
Träbjälklag på betongplatta och eländesväxten har letat sig upp i sprickor i mörkret och lyckats ta sig upp bakom bl.a golvlister.
Jag har sagt sprickor hela tiden. Små nästan osynliga sprickor finns ofta i betong.
Tala gärna om för shadow som startade tråden och sin bekämpning för 8 år sedan och ännu inte är av med den hur lätt det är...
Jag har inte sagt att det är lätt att bli av med den.
Tack för pepp! Härlig anekdot m kalken, värt att testa!
Sorry, Med risk att vara förjävla trög;
Men bägge plantorna är ”borta” det som växer nu är dessa vidriga små skott från rotdelar som jag missade då jag grävde bort.
Ska jag 1. köra en ny grävning man ser tydligt vart det växer. 2. Ta av duken å låta skotten ta sig i vår/ sommar å sen spraya med Glyfosat i typ aug/ sept 3. Ngt annat.? (Sorry igen
Bild på utgrävningen i höstas.
Men bägge plantorna är ”borta” det som växer nu är dessa vidriga små skott från rotdelar som jag missade då jag grävde bort.
Ska jag 1. köra en ny grävning man ser tydligt vart det växer. 2. Ta av duken å låta skotten ta sig i vår/ sommar å sen spraya med Glyfosat i typ aug/ sept 3. Ngt annat.? (Sorry igen
Jag har bara ngr lillfingertjocka rötter ssmt fisknätstunna rötter kvar.. De skott som växt upp är supersmå men hundratals. Dom är överallt.F finnemang skrev:Det enda som funkar är att injicera glyfosat i skotten/rötterna. Har du tjocka ytliga rötter kan du borra och montera några ekoplugg.
Då får säkert fler råd. Men jag skulle grävt upp så mycket jag kan av skotten när de kommer upp.
Det du grävt bort har ju säkert försvagat den. Man brukar säga att man inte skall gräva då den reagerar med att skjuta fler skott om man "stör" den. Å andra sidan - om du inte täcker den nu utan i stället låter den växa och sedan sprutar den enligt rekommendationer ovan så har du ju många skott som kan få sin dos av RoundUp'enP Perre2 skrev:Tack för pepp! Härlig anekdot m kalken, värt att testa!
Men kanske inte gräva mer.
Ingen fara. Lätt att få lite panik och inte tänka efter när man har den växten.P Perre2 skrev:Tack för pepp! Härlig anekdot m kalken, värt att testa!
Kunskap är makt och kalken skadar inte.
Ska jag 1. köra en ny grävning man ser tydligt vart det växer.
Svar 1. Du har grävt och du har missat en del rotbitar. Gräva igen lär resultera i samma sak om du inte vill gräva ner till flera meters djup och flera meter utanför dom plantor som har spritt sig.
Vad jag skulle göra nu är att ta en spade och luckra runt dom skotten som finns och se om jag kan dra upp dom och få med så mycket rötter som möjligt.
Alla rötter får du inte med även om du gräver för rötterna är allt ifrån lårtjocka på gamla bestånd ner till sytråd.
2. Ta av duken å låta skotten ta sig i vår/ sommar å sen spraya med Glyfosat i typ aug/ sept.
Svar 2. Jag hade tagit av duken för det fungerar ju inte som du ser.
Sen köra som i mitt svar nr 1 och det jag inte kan få upp skulle jag behandla i aug/sep för att få död på rötterna.
3. Plus innan första frosten kapa dom efter 2-3 leden från marken då dom ser döda ut efter sprayningen. Inte kapa innan dom ser döda ut. Tar ca 4-5 veckor efter att du har sprayat. Låt dom gärna stå lite längre än så.
Men obs mellan varje led finns ett membran och det måste du sticka hål på ner i roten. Den ihåliga stammen brukar oftast vara full i vätska.
Sen ta en vanlig 5-10 ml dosspruta som du kan köpa på apoteket och sprut in 5 ml i varje stjälk om dom är grova nog.
Har du bara taniga plantor räcker sprayningen.
Redigerat:
Tack igen för att ni tar er tid. Otroligt generöst.
Det är inte jättedjupt till berggrunden, ca 70 cm. Funderar på att ta hit en grävare och rensa en gång för att sedan gå på allt i enlighet med ovan process.
önskad effekt: mindre bestånd att hantera, oavsett om det är rotrester kvar även då. nackdel: att det med största sannolikhet kommer vara just rotrester kvar trots ett stort ingrepp och att det kanske redan spridits för lång ut åt sidorna.
Så kluven.. en annan fråga: kan en liten rot, fri från ngt större bestånd alltså en ensam rot gå igenom husgrunder som man ser på filmen?
Det är inte jättedjupt till berggrunden, ca 70 cm. Funderar på att ta hit en grävare och rensa en gång för att sedan gå på allt i enlighet med ovan process.
önskad effekt: mindre bestånd att hantera, oavsett om det är rotrester kvar även då. nackdel: att det med största sannolikhet kommer vara just rotrester kvar trots ett stort ingrepp och att det kanske redan spridits för lång ut åt sidorna.
Så kluven.. en annan fråga: kan en liten rot, fri från ngt större bestånd alltså en ensam rot gå igenom husgrunder som man ser på filmen?
Hade det varit jag så hade jag inte tagit dom kostnaderna.P Perre2 skrev:Tack igen för att ni tar er tid. Otroligt generöst.
Det är inte jätteskumt till berggrunden, ca 70 cm. Funderar på att ta hit en grävare och rensa en gång för att sedan gå på allt i enlighet med ovan process.
önskad effekt: mindre bestånd att hantera, oavsett om det är rotrester kvar även då. nackdel: att det med största sannolikhet kommer vara just rotrester kvar trots ett stort ingrepp.
kluven.
Dessutom är det otroligt svårt att få med alla rotbitar och minsta lilla som fastnar på grävarens skopa, larvfötter, under era skor osv från jorden kan sprida sig.
Känns som onödigt jobb och onödiga utgifter. Du får bort dom ändå då du har så lite.
Redigerat:
Tror du det? Ok.. låter lite hoppfullt ändå.B Bichonen skrev:
Håller med Bichonen!P Perre2 skrev:
Och gräv inte mer för hand heller. När du gräver så skär du ju också av rotförbindelserna och då kommer RoundUpen inte spridas så bra i systemet. Satsa på att låta den komma upp och att du ger rötterna en riktig käftsmäll med RoundUp i stället.
Nu är det så mycket inlägga att det är svårt att hitta, men jag har för mig att någon nyligen nämnde ett liknande fall. Där skribenten grävde upp de skott som kom efter grävning. Jorden är då relativt lucker och lättgrävd. Skotten indikerar var det finns större ritbitar att gräva upp. Efter en större grävning finns det inget sammanhängande rotsystem i vilket fall.