A AntonAnimalen skrev:
Jag hoppas det blir lätt, jag ser detta med skräckblandad förtjusning. Det är lite fascinerande att ha djävulen inpå knuten även om jag helst skulle slippa...
Vankar fram och tillbaka i området där det förra året dök upp en planta parkslide via fyllnadsmassor.

Har inte sett antydan till någon ny planta ännu.

När brukar de komma upp ur jorden ungefär? Bor i Stockholmsområdet.

Följt tråden men ny i forumet.
Vad säger ni om nya skott, rycka eller bespruta?
(Bilden är från idag efter lyft markduk som lades i höstas.. )

• Nya växtskott som tränger igenom mörk jord, synliga efter att en markduk tagits bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Perre2 skrev:
Följt tråden men ny i forumet.
Vad säger ni om nya skott, rycka eller bespruta?
(Bilden är från idag efter lyft markduk som lades i höstas.. )
Från mig är rådet solklart; bespruta!
Att rycka kommer inte att göra någon större skada på parksliden om det inte är ett nytt/litet bestånd.

• Gilla
Perre2
  • Laddar…
Hittade en bra sida häromdagen ; Cornwalls förvaltnings information och råd om parkslide. England har stor kunskap och erfarenhet av bekämpandet av parksliden och på denna sida får man en överskådlig och tydlig bild av vad man kan, och bör, göra.
Tänk om våra svenska förvaltningar och "experter" - hämtade lite av kunskapen som England forskat fram sedan många år!

https://www.cornwall.gov.uk/environ...lants/japanese-knotweed/guidance-for-control/

• Gilla
Magnus Construction och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför inte låta den vara. Någon energi bidrar den uppenbarligen inte med.
Kan du inte bara sluta men dina otroligt dumma inlägg! Att du aldrig tröttnar!
Det finns många som faktiskt har parkslide och som också har bekymmer med det. Det du skriver blir bara fel och konstigt och förvirrar nykomlingar.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Du behöver inte gilla mina inlägg. Men vad skulle jag förvirra? Har jag fel någonstans?

Du kan väl hålla en trevlig ton även om du skulle föredra giftspåret. Men det finns alternativ.

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du behöver inte gilla mina inlägg. Men vad skulle jag förvirra? Har jag fel någonstans?

Du kan väl hålla en trevlig ton även om du skulle föredra giftspåret. Men det finns alternativ.
Det blir ju helfel när du i denna långa tråd sitter och skriver om att PS inte är på EUs lista över invasiva växter.
Detta har varit uppe flera ggr och det är klarlagt att det inte har med växtens invasivitet att göra.
Men du framställer det plötsligt igen som att den därmed inte är lika allvarlig som andra växter på den listan.
Varför gör du så?

• Gilla
Simon Traktor och 2 till
  • Laddar…
Nej, det menar jag inte. Jag har hela tiden varit tydlig med att den definitivt inte ska spridas.

Jag har nämt det faktum att den inte är med i listan när frågor om ansvar kommit upp. Efter som den inte finns med på listan är det inte olagligt att sprida den. Det medför att man inte kan utkräva ansvar den juridiska vägen. Det har inget med hur invasiv den är att göra.

• Gilla
VärhultsVargen och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så länge du gör något åt den kontinuerligt är det ingen fara. Parkslide är inte klassad som invasiv på EUs lista. "... ..." I den omfattning det ser ut att vara är det inte värre än vanligt ogräs. Men det är bra att du markerat mot dem så att de blir medvetna om problemet.
Detta är vad man läser. Jag tog bort en mening: "Så det är inte olagligt att sprida den" Det du säger är alltså att parksliden inte är ett problem, den är som vanligt ogräs. Det är inte olagligt att sprida den.

Nu är det inte bara detta inlägg jag reagerat mot utan en lång rad av minimerande och förvirrande inlägg. Du har hållit på i flera år nu. Jag undrar varför?!
Och varför är du ens inne i det här ämnet om du inte tycker att parksliden är ett problem?
Märker du inte att folk - då inte minst sådana som också varit med ett tag - reagerar på det du skriver? Detta är ju inte första gången någon försöker ta upp detta med dig?

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Tack snälla för svar! Är det bespruta och på med duken igen? Hur ofta upprepar jag? Det är ett lite bestånd 4 m2 som dock har skjutit väldigt många nya ”krulliga” skott likt dessa.

• Närbild på jord med nya spirande krulliga skott i solljus.
    Skapa konto
  • Närbild på jord med nya växtskott som är krulliga och spiralförmande, omgivna av dött gräs.
    Skapa konto
Z zzelma skrev:
Detta är vad man läser. Jag tog bort en mening: "Så det är inte olagligt att sprida den" Det du säger är alltså att parksliden inte är ett problem, den är som vanligt ogräs. Det är inte olagligt att sprida den.

Nu är det inte bara detta inlägg jag reagerat mot utan en lång rad av minimerande och förvirrande inlägg. Du har hållit på i flera år nu. Jag undrar varför?!
Och varför är du ens inne i det här ämnet om du inte tycker att parksliden är ett problem?
Märker du inte att folk - då inte minst sådana som också varit med ett tag - reagerar på det du skriver? Detta är ju inte första gången någon försöker ta upp detta med dig?
Faktum är att det inte är olagligt att sprida den. Det är definitivt av betydelse när det tex gäller att ställa krav på jordleverantörer som fått med Parkslid. De har då inte gjort något olagligt, vilket medför mindre möjlighet att kräva åtgärd. Det betyder definitivt inte att det inte är en problematisk växt. Det motsatta existerar också, olagliga växter som inte är ett problem i Sverige men är det i södra Europa.

Varför är det fel att nämna den legala statusen?

Jag förespråkar åtgärd i alla bestånd. Framför allt är det viktigt att inte släppa ut den i naturen.

• Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
Att försöka ta upp något mig dig är som att försöka fånga en ål med händerna - du glider undan.
Kanske är det så att du inte förstår vad jag faktiskt skriver - dvs detta om att ta upp laglighet eller ej var inte det det gällde. Och jag undrar om du kanske heller inte förstår riktigt hur det du skriver uppfattas... Jag är inte den förste som försöker påpeka något för dig och resultatet blir alltid likadant... Hur var det - har du själv haft parkslide på din tomt/mark eller ej? Jag har varit borta från tråden ett tag och vet inte om man någonsin fick ett rättframt svar.

• Gilla
faf och 4 till
  • Laddar…
Inlägget jag svarade på när jag tog upp lagligheten nämnde leverantörens ansvar. Då nämnde jag att leverantören i juridisk mening inte har ansvar. Jag tycker inte att det är en konstig kommentar.

P Perre2 skrev:
Tack snälla för svar! Är det bespruta och på med duken igen? Hur ofta upprepar jag? Det är ett lite bestånd 4 m2 som dock har skjutit väldigt många nya ”krulliga” skott likt dessa.
Perre2 - Det är ingen idé att bespruta små skott. När man sprutar med RoundUp (glyfosat) så behöver växten ha åtminstone hyfsade blad då den behöver kunna ta upp giftet för att sedan transportera ner det till rötterna. Det är där giftet ger effekt och det är också rötterna som är det egentliga problemet med parksliden.
Så du behöver välja metod. Antingen fortsätter du att täcka den och dra upp skott allteftersom de kommer ELLER så låter du växten komma upp lite mer och inriktar dig på att spruta/pensla/injecera.

Läs gärna på länken jag lade in från Cornwalls regionstyre. Där hittar man information både om behandling med och utan gift och när/om man bör välja det ena eller andra samt vilket tidsspann man får förvänta sig när man arbetar med att få bort Parkslide. England har lång erfarenhet och har fortskat betydligt om Parksliden då de har stora problem där.
Så får du själv välja vilken metod du känner för. :)
Jag har valt att bespruta - men det är som sagt ett eget val man gör både efter sina förutsättningar (eller snarare Parkslidens) och vilka preferenser man har.

• Gilla
Perre2
  • Laddar…
Uppskattar verkligen din respons!
Måste fråga; skotten kommer vid ett område där jag valde att gräva upp så mkt av de 3 plantor som fanns samt dess rötter i den mån jag kunde. (Med facit i hand vet jag inte om det var rätt, men jag visste inte bättre..)
Nu har det skjutits en mängd nya skott på ställen en bit ifrån orginalplantorna.
Det är precis det du pratar om jag är ute efter: en strategi!
jag tänkte gräva bort ett varv till, täcka och bespruta de skott som ev kommer upp runt täckningen. Men det du säger är att den besprutningen är meningslös?
med mina förutsättningar; vad hade du gjort?
(Världen längsta inlägg men vore SÅ tacksam för ditt svar. Känner mig jäkligt skakad av den här växten..)

• Gilla
zzelma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.