Byggahus.se
Claes Sörmland
15 liter? 20 liter? Äger ni hektar övervuxna av parkslide?
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
15 liter? 20 liter? Äger ni hektar övervuxna av parkslide?
Ja, det är ju precis vad jag säger. Normala Svensons kan inte ens läsa instruktioner så att de kan köpa vettiga mängder glyfosat. Hur skall de sedan förväntas läsa instruktioner för hur det skall blandas och appliceras??? I synnerhet som etiketten lär vara på polska. Detta trots att jag spammat tråden med mitt dokument som innehåller all relevant information.

20 liter glyfosat 480 g/l räcker för att döda allt på ca 50000 kvadratmeter. Det är alltså en hyfsat stor by med gräsmattor, häckar, träd, rabatter mm.
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tänk vad bra det hade varit om våra vetenskapshatande gröna politiker hade hållit sina sjukligt kontrollerande fingrar borta från bekämpningsmedelsmarknaden. Då hade vi haft utmärkta konsumentförpackningar med glyfosat med svensk text med rätt volym för konsumenters behov.

Och Naturvårdsverkets kommunikatörer kunde ha ägnat sin arbetstid åt att spela in små fina filmer för sociala medier hur man behandlar parkslide så att vi får bort den. (Istället för att kommunicera aktivistiska tolkningar av avfallsförordningen som sprider oro kring våra valborgseldar.)

Nä nu tar vi helg och tänder facklorna!
 
  • Gilla
  • Älska
andersda och 3 till
  • Laddar…
U
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tänk vad bra det hade varit om våra vetenskapshatande gröna politiker hade hållit sina sjukligt kontrollerande fingrar borta från bekämpningsmedelsmarknaden. Då hade vi haft utmärkta konsumentförpackningar med glyfosat med svensk text med rätt volym för konsumenters behov.

Och Naturvårdsverkets kommunikatörer kunde ha ägnat sin arbetstid åt att spela in små fina filmer för sociala medier hur man behandlar parkslide så att vi får bort den. (Istället för att kommunicera aktivistiska tolkningar av avfallsförordningen som sprider oro kring våra valborgseldar.)

Nä nu tar vi helg och tänder facklorna!
Tur att du håller dig till facklor och inte ris och grenar, vill ju inte att naturvårdsverket ska bli sura <3
 
  • Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
P
Mats-S Mats-S skrev:
Enklare att köpa glyfosaten direkt från eBay.de (Tyskland), funkar alldeles perfekt. Tyvärr ser jag att den blivit svindyr på de åren som gått sedan jag tog hem en 20 liters dunk inkl frakt för typ 2000 kr.
Hur många år sen var det?
Mats-S Mats-S skrev:
EU kommer med högsta sannolikhet att förbjuda den här handeln, så har ni framtida behov är det hög tid att köpa till lite för framtida parkslidebekämpning 🤔
Är den fortfarande tillåten alltså? Finns det ingen svensk lag, eller förordning, som förbjuder privatimport av glyfosat?
 
Redigerat:
P
Vilken lag eller förordning reglerar det?
 
  • Gilla
Challeballe01 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vilken lag eller förordning reglerar det?
Kan inte vilken förordning som gäller men i praktiken så måste tillverkaren söka tillstånd för vilka länder som växtskyddsmedelet är tänkt för och dess användning. Och sedan är det bara i detta syfte den får säljas.
 
S
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.