Kattkiss skrev:
Inte rakt igenom. Du ser ju att det bara är slitskiktet. Besiktningsmannen har ju dessutom skrivit att det är katturin och inte rekommenderar någon vidare undersökning
Nu far du med osanning igen,
besiktningsmannen skrev att ägaren hävdar katturin och att förhöjda fuktvärden uppmätts på platsen.

• Wow
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
K
Kattkiss skrev:
Dock så togs ju katten på bar gärning och kattkisset låg ovanpå parketten exakt där fläckarna är. De har alltså inte uppkommit gradvis utan uppstått vid en specifik händelse. Att fläckarna kommer från något annat än katturin är egentligen ingen fråga, det är fakta.
Om jag skulle ta min katt (ja, jag har en) på bar gärning att kissa inomhus så skulle jag torka upp det direkt och det skulle inte påverka min lamellparkett på något vis.

För några år sen så hade jag en grannkatt som gärna ville komma in.
Jag hade varit ute och julshoppat mat inför stundande. Packade ur bilen och åkte för att hämta min syster på Arlanda. Han smet in obemärkt. Medan jag var borta så kissade och bajsade min grannes katt inne hos mig. Han var ju instängd. När jag lämnat av syrran hemma hos mamma så kom jag hem. Kissen drog som en avlöning när jag öppnade dörren. Jag städade och gnodde. Kisslukt och fläck på min ”parkett”. La papper indränkt i ättika på fläcken över natten. Dagen efter varken lukt eller fläck, när den hade fått torka bort.

• Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Kattkiss skrev:
Inte rakt igenom. Du ser ju att det bara är slitskiktet. Besiktningsmannen har ju dessutom skrivit att det är katturin och inte rekommenderar någon vidare undersökning
Jag citerar din egna text i meddelande #18:
”Har inte slipat sönder golvet utan bara grävt i kanten med en kniv och konstaterat att det är svart rakt igenom”

Du får ju bestämma dig hur det ligger till.

Vet du förresten om det är i markplan eller inte?

• Gilla
ktm250 och 3 till
  • Laddar…
TS användarnamn tyder väl på att det inte är första gången katten kissat i burspråket 🤔

Vad sätter vi på att det dyker upp en doldafel-tråd från nya ägaren om 6månader, där förra ägaren försökt gömma pågående fuktskada med att byta delar av ett golv?

Jag bor ju i rätt län och är bekant med området, nästan jag skulle gå på visningen och göra några fuktmätningar för att se om ”kattkisset” torkat upp än.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
”Har inte slipat sönder golvet utan bara grävt i kanten med en kniv och konstaterat att det är svart rakt igenom”

Du ser ju på bilderna att det är svart rakt igenom slilskicktet men inte längre! Kan du förklara hur det blir så av en läcka när väggen är av betong och den ligger på en betongplatta? Rinner det vatten längs väggen så syns det! Sockeln på huset är 40 cm
Nissens Nissens skrev:

rakt igenom slitskicktet ja, så att det inte gör att slipa bort. Du tar ut sitt sammanhang och du ser ju själv på bilderna.

Ang markplan så är det på bottenvåningen men sockeln är typ 40 cm ovan mark som och fukten kommer bevisligen inte underifrån eftersom parketten är torr på undersidan och det är bara slitskiktet som har svartnat. Det kan inte heller komma från väggen då det är massiv betong det syns om det rinner längs mer väggen. Den här tråden har aldrig handlat om hur fläckarna har uppkommit då det konstateras redan i frågeställningen vad de kommer ifrån.

A
C Cerb skrev:
Vad sätter vi på att det dyker upp en doldafel-tråd från nya ägaren om 6månader, där förra ägaren försökt gömma pågående fuktskada med att byta delar av ett golv?

Jag bor ju i rätt län och är bekant med området, nästan jag skulle gå på visningen och göra några fuktmätningar för att se om ”kattkisset” torkat upp än.
Om det hade varit så hade jag själv tagit det med försäkringsbolaget och använt ersättningen till att byta till ett nytt parkettgolv. Hade varit hur nice som helst

Kattkiss skrev:
Om det hade varit så hade jag själv tagit det med försäkringsbolaget och använt ersättningen till att byta till ett nytt parkettgolv. Hade varit hur nice som helst
Försäkringar täcker dock inte skador av fukt som kommer utifrån, vilket de kanske redan informerat dig om ;)

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A
C Cerb skrev:
Försäkringar täcker dock inte skador av fukt som kommer utifrån, vilket de kanske redan informerat dig om ;)
som sagt så är det med i besiktningsprotokollet… tror du inte att han hade rekommenderat vidare undersökning om det ens fanns en risk?

Kattkiss skrev:
som sagt så är det med i besiktningsprotokollet… tror du inte att han hade rekommenderat vidare undersökning om det ens fanns en risk?
Hans jobb är inte att ifrågasätta dina förklaringar utan redogör bara informationen vidare. Skulle du inte uppgett att det var ”kattpiss” så hade han garanterat gjort det på samma sätt som för fuktskadorna vid kyl&frys.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
A
C Cerb skrev:
Försäkringar täcker dock inte skador av fukt som kommer utifrån, vilket de kanske redan informerat dig
C Cerb skrev:
Hans jobb är inte att ifrågasätta dina förklaringar utan redogör bara informationen vidare. Skulle du inte uppgett att det var ”kattpiss” så hade han garanterat gjort det på samma sätt som för fuktskadorna vid kyl&frys
C Cerb skrev:
Hans jobb är inte att ifrågasätta dina förklaringar utan redogör bara informationen vidare. Skulle du inte uppgett att det var ”kattpiss” så hade han garanterat gjort det på samma sätt som för fuktskadorna vid kyl&frys.
Ang kyl och frys så gjorde han den noteringen trots att vi båda var överens om att det förmodligen kom från att frysen ofta inte varit stängd ordentligt och att det är kondens som orsakat skadan

Kattkiss skrev:
Ang kyl och frys så gjorde han den noteringen trots att vi båda var överens om att det förmodligen kom från att frysen ofta inte varit stängd ordentligt och att det är kondens som orsakat skadan
Ta fram fuktmätaren och sätt den i golvet nu då så kan vi alla släppa det sen om den inte visar förhöjda värden längre. För jag antar att du inte låter katten fortsätta pissa i samma hörn fortfarande?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
A
C Cerb skrev:
Ta fram fuktmätaren och sätt den i golvet nu då så kan vi alla släppa det sen om den inte visar förhöjda värden längre. För jag antar att du inte låter katten fortsätta pissa i samma hörn fortfarande?
Har tyvärr inte. Och om du följt tråden så vet du att plankorna är bytta

Kattkiss skrev:
Har tyvärr inte. Och om du följt tråden så vet du att plankorna är bytta
Du kan ju mäta i de nya redan innan de hinner bli svarta ;)

För sakens skull så är det här vi diskuterar eventuellt kiss/fuktskada?

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
U
Nissens Nissens skrev:
Hmm, en ”riskkonstruktion” är inte ”bara”, det är en rejäl varningsflagga.

Det kan bli fula fläckar av katten, men att virket svartnat ”rätt igenom” sker inte snabbt.
Tror du helt ärligt att en läcka i taket, där det tränger in fukt, inte syns någonstans i taket eller på väggen men skapar röta i parketten? Speciellt i en murad konstruktion.

Är det inte katturin eller nått annat som spillts på golvet så måste det ju komma underifrån isf.

Du övertolka meningen med ”bara”. Jag syftar på att besiktningsmannen endast nämnt att det är en risk men nämner inte någon skada orsakat av det.

Besiktningsmannen i fråga har ju varit på plats. Om denne trodde att fläcken berodde på att det läckt in i taket vid räcket så hade den rekommenderat en djupare undersökning eller mätt fukten på fler ställen runt skadan.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.